دوشنبه 21 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انجمن بين‌المللی قلم اعدام شاعر عرب‌ خوزستانی را محکوم کرد

راديو فردا ـ انجمن بين‌المللی قلم (پن اينترنشنال) با محکوم کردن اعدام هاشم شعبانی[نژاد]، شاعر عرب خوزستانی، نوشت که اعترافات وی ممکن است در پی شکنجه در زندان صورت گرفته باشد.

«ماريان فريزر»، رييس کميته نويسندگان زندانی انجمن بين‌المللی قلم، در بيانيه‌ای که در وب‌سايت اين انجمن منتشر شده است نوشت: «ما اين اعدام را که شديدترين نقض حق زندگی اين شاعر است محکوم می‌کنيم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی افزود: «افزون بر اين، نگرانی‌های جدی وجود دارد مبنی بر اين‌که هاشم شعبانی را برای گرفتن "اعترافاتی" که در تلويزيون دولتی نشان داده شد پس از بازداشت شکنجه کرده‌باشند و بر اين اساس محاکمه او کاملاً ناعادلانه انجام شده‌است.»

در ادامه بيانيه انجمن بين‌المللی قلم آمده‌است: «در حالی که از آزادی نويسندگان سرشناسی چون نسرين ستوده، وکيل، و ژيلا بنی‌يعقوب، روزنامه‌نگار، که طی سال گذشته انجام شد استقبال می‌کنيم، مقام‌های ايرانی بايد نشان دهند که واقعاً به رعايت آزادی بيان و ديگر حقوق اساسی تعهد دارند.»

هاشم شعبانی‌نژاد که از او با نام هاشم شعبانی نيز ياد می‌شود پس از انتقال از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم، روز پنجم بهمن به همراه معلمی از اهالی رامشير به نام هادی راشدی، به اتهام «محاربه با خدا» و «فساد فی‌الارض»، اعدام شد.

اين دو تن در شهريورماه سال ۹۰ همراه با سه تن ديگر از اهالی رامشير خوزستان به نام‌های محمدعلی عموری، سيد جابر آلبوشوکه، و سيد مختار آلبوشوکه بازداشت شده‌ بودند.

نهاد حقوق بشری «عدالت برای ايران» پنج فرد يادشده را از «موسسان يا فعالان موسسه علمی-فرهنگی الحِوار» توصيف می‌کند.

به نوشته بيانيه سايت «عدالت برای ايران»، الحوار به معنای گفت‌وگو است و «نام آن الهام گرفته از سياست‌های دولت خاتمی در مورد ترويج گفت‌وگوی تمدن‌ها بود. اين موسسه، يک گروه ثبت شده در سازمان ملی جوانان بوده که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همايش و شب‌های شعر به زبان عربی و کلاس‌های آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشير برگزار می‌کرده‌است.»

به نوشته سازمان عفو بين‌الملل، ديوان عالی ايران حکم اعدام اين افراد را روز ۹ ژانويه ۲۰۱۳ (۲۰ دی ۱۳۹۱) تاييد کرد و افراد يادشده نيز در اعتراض به اين حکم روز دوم مارس (۱۲ اسفند) اعتصاب غذای «خشک» خود را آغاز کردند.

به نوشته انجمن بين‌المللی قلم، تمامی اين افراد در ۹ ماه از دوره بازداشت خود از دسترسی به وکيل محروم بودند و گزارش‌هايی نيز از شکنجه و بدرفتاری با آنها در زندان منتشر شده‌است.

از هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی «اعترافاتی» در پرس‌تی‌وی، شبکه انگليسی‌زبان دولتی ايران، پخش شده که در آن اين دو فرد به «عضويت در گروه‌های مسلح مخالف مورد حمايت معمر قذافی، رهبر پيشين ليبی»، «اعتراف» می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016