چهارشنبه 7 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی در جاسک: سال آينده تورم به ۲۵ درصد کاهش پيدا می‌کند، همه مردم تحت پوشش درمانی قرار می‌گيرند

• به غير از يارانه نقدی، يارانه کالايی هم خواهيم داشت

رئيس جمهور در دومين روز سفر خود به هرمزگان در جمع مردم جاسک گفت: اين دولت مبنايش بر تعامل و دوستی با همسايگان بويژه همسايگان جنوب اين منطقه است. ما با همه کشورهای جنوبی با روابط بهتر و تعامل بهتر دنبال منطقه‌ای امن و آماده برای سرمايه‌گذاری هستيم.

به گزارش ايلنا، متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و صلی الله علی سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

استان هرمزگان دارای استعدادهای فراوانی برای رشد و توسعه است، مخصوصاًً در سواحل اين استان؛ از غربی‌ترين نقطه تا شرقی‌ترين نقطه ساحلی آن، استعدادهای فراوان برای بخش صنعت، بخش کشاورزی، حمل و نقل و همچنين برای توسعه در بخش دريا وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جاسک که امروز به عنوان يک بندر کوچک در کنار ساحل دريای عمان و مکران جلوه‌گری می کند، در آينده نزديک تبديل به مرکز مهم صنعتی در اين منطقه خواهد شد.

در سال‌های اخير با حضور نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران در منطقه جاسک، شاهد تحول بوديد و اين تحول به عنوان يک منطقه دريايی مهم برای آب‌های ساحلی جنوب ايران و همچنين برای امنيت دريايی در کل اين منطقه و ظهور و بروز دلاوری‌های دريادلان در کل منطقه حساس خليج فارس، دريای عمان و حتی اقيانوس هند، ادامه پيدا می‌کند.

بزرگ راه ميناب به جاسک در دست مطالعه و برنامه‌ريزی است

علاوه بر اين، منطقه جاسک به يک منطقه اقتصادی مهم انرژی‌بَر تبديل خواهد شد. ما بايد ساحل مکران را آباد کنيم. همه دست به دست هم خواهيم داد و اين کار مهم را به سرانجام خواهيم رساند.

آنچه من امروز در خدمت شما مردم عزيز اين بندر زيبا عرض می‌کنم، برنامه‌ای است که ان‌شاء الله در طول اين دولت تا پايان آن عملياتی و اجرايی می شود. اولين برنامه، جاده‌ای بين بندرعباس و جاسک است. بخشی از اين جاده تا منطقه ميناب به صورت بزرگراه تکميل خواهد شد و بخش ديگر آن تا پايان سال آينده يعنی در سال۹۳ به صورت بهسازی جاده از ميناب به جاسک متصل خواهد شد. اما در عين حال برنامه ای برای ايجاد بزرگ راهی از ميناب به جاسک هم در دست مطالعه و برنامه‌ريزی است که ان شاء الله اين بزرگراه را هم در طول دولت يازدهم اجرا و تکميل خواهيم کرد.

اين قدم اولی است که برای توسعه اين منطقه برداشته خواهد شد. ما با استفاده از خط لوله گازی که از اين منطقه عبور می‌کند در اين منطقه صنايع جديدی را به وجود خواهيم آورد؛ از پتروشيمی گرفته تا فولاد و آلومينيوم.

احداث بندرگاهی برای صادرات بخشی از نفت ايران در جاسک

علاوه بر اين، بندرگاه قابل ملاحظه‌ای برای اين جاسک پيش‌بينی خواهد شد، بندرگاهی که بتواند در سال‌های آينده حتی بخشی از نفت جمهوری اسلامی ايران را به دنيا صادرکند. يعنی همانطور که در منطقه خليج فارس، خارک فعال خواهد بود و فعال خواهد ماند در منطقه جاسک هم بندرگاهی برای صادرات نفت پيش‌بينی خواهد شد و اميدوارم اين کار در همين دولت آغاز شود و قدم‌های اول برداشته شود و در دولت دوازدهم تکميل شود.

احداث فرودگاه بين المللی در جاسک

برای آبادانی اين منطقه مهم و استراتژيک در کنار دريای عمان البته به يک فرودگاهی که با توسعه آن به يک فرودگاه بين المللی تبديل شود نيازخواهيم داشت. ما اولين قدم‌ها را در همين دولت برای توسعه فرودگاه فعلی برخواهيم داشت و قدم به قدم برای طراحی يک فرودگاه بين‌المللی پيش خواهيم رفت که ان شاء الله در دولت يازدهم آغاز و در دولت دوازدهم تکميل و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. جاسک يک استعداد بالايی برای رشد و توسعه دارد. البته برای اين توسعه بزرگ به ناچار در کنار شهر جاسک يک شهر جديدی هم متصل به جاسک طراحی خواهد شد تا بتواند همه نيازمندی‌های آينده را در اين منطقه برآورده کند. البته طرح‌هايی هم برای سال آينده در دست هست که ان شاء الله تا پايان سال آينده تکميل خواهد شد.

انتقال آب از سد جگين در سال آينده عملياتی می شود

فاضلاب جاسک که طبق برنامه بيش از ۱۶ ميليارد تومان اعتبار برايش پيش بينی شده تا پايان سال ۹۳ تخصيص و اجرا خواهد شد. بيمارستان ۳۲ تختخوابی جاسک توسعه خواهد يافت و به يک بيمارستان ۶۴ تختخوابی تبديل خواهد شد. اين توسعه هم تا پايان سال آينده يعنی تا پايان سال ۹۳ به اتمام خواهد رسيد.

طرح ديگری که در اين بندر مورد نظر است، بحث انتقال آب از سد جگين است که اين طرح نياز به ۲۰ ميليارد تومان دارد، اين مبالغ پيش بينی شده و در سال آينده عملياتی خواهد شد.

بنابراين اين سه طرح مربوط به آب، بيمارستان و فاضلاب، وعده ما برای اجرا توسط همه مجريان، تا پايان سال آينده است. هم آقای استاندار، هم آقای فرماندار و هم مسئولين مربوطه امروز اين قول را از زبان رييس جمهور شنيدند و ان شاء الله اجرايی و عملياتی خواهد شد.

دولت مبنايش بر تعامل و دوستی با همسايگان بويژه همسايگان جنوب است

من در اينجا دو سه نکته می خواهم اضافه کنم. اولاً همه همسايگان جنوبی ما در منطقه خليج فارس و دريای عمان بايد بدانند که اين دولت مبنايش بر تعامل و دوستی با همسايگان بويژه همسايگان جنوب اين منطقه است. ما با همه کشورهای جنوبی با روابط بهتر و تعامل بهتر دنبال منطقه‌ای امن و آماده برای سرمايه‌گذاری هستيم. همه ايرانيان عزيز که در داخل کشورند، ايرانيان عزيزی که در خارج از کشورند، يا کارآفرينان ديگر می‌توانند به آينده اين منطقه توجه داشته باشند.

هرکس در جاسک سرمايه گذاری کند منفعت خواهد برد

هر کس از فردا در جاسک سرمايه گذاری کند، بداند در سال‌های آتی منفعت خواهد برد. اينجا به يک مرکز تجاری به يک مرکز صنعتی تبديل خواهد شد و همچنين به يک مرکز مهم دريايی که باعث پيشرفت اين منطقه خواهد شد. البته برای اين کار و برای اينکه ما بتوانيم از همه استعدادهای اين منطقه استفاده و بهره‌برداری کنيم بايد بخش بزرگی از اين منطقه تبديل به منطقه ويژه شود.

نکته آخر اينکه اين روزها شما راجع به يارانه می شنويد و در خصوص مرحله دوم يارانه سخن گفته می شود، من در اينجا نکته‌ای را در اين زمينه عرض می کنم، هم برای توجه شما خواهران و برادران و هم برای کل ملت عزيز ايران، اين است که هدفمندی يارانه و يارانه نقدی برای نيازمندان جامعه و اقشار نيازمند جامعه ادامه خواهد يافت.

اگر خانواده‌هايی در سطح کشور وضع زندگی‌شان به گونه‌ای است که نياز به يارانه ندارند مثل دهک‌های بالا، طبق قانون اخير مجلس شورای اسلامی به طور طبيعی آنها طبق فرمی که پر می‌کنند، ديگر نياز به يارانه نخواهند داشت. البته کسانی که نياز ندارند، اساساً خوب است فرم جديدی که اعلام می‌شود را پر نکنند. فرم را کسانی که پر ‌کنند که در واقع نيازمند به گرفتن يارانه هستند.

اما در بحث يارانه چند نکت ديگر مورد توجه همه شما عزيزان باشد در مرحله آتی يعنی در سال آينده به غير از يارانه نقدی که به مردم و خانوارها پرداخت خواهد شد يک بخش از فعاليت برای ساماندهی بخش بهداشت و درمان است ما می‌خواهيم مردم در جای جای اين کشور اسلامی در شهرستان‌های مختلف، بخش‌های مختلف و حتی روستاها به نيازمندی بهداشتی و درمانی آنها رسيدگی شود.

همه مردم را تحت پوشش درمانی خواهيم داد

اولين قدم را ان شا ء الله در سال آينده بر می‌داريم قدم اول آن است که به تدريج همه مردم را تحت پوشش درمانی خواهيم داد. آنهايی که تحت پوشش درمانی نيستند تحت پوشش درمانی قرار می‌گيرند. آنهايی هم که تحت پوشش درمانی هستند تلاش می‌کنيم ارزش بيمه‌ها را بالا ببريم و در مجموع سهم دولت در زمينه بهداشت و درمان افزايش و سهم مردم کاهش پيدا کند تا مردم يک امنيت خاطری در زمينه بهداشت و درمان داشته باشند.

به غير از يارانه نقدی، يارانه کالايی هم خواهيم داشت

نکته دوم مساله امنيت غذايی است. مردم ما از لحاظ مواد اساسی غذايی و کالاهای اساسی نبايد دغدغه خاطر داشته باشند به اين دليل به غير از يارانه نقدی ما يارانه کالايی هم ان شاء الله خواهيم داشت. با يک برنامه منظم‌تر و دقيق‌تری ان شاء الله در سال آينده به مسأله امنيت غذايی مردم می‌پردازيم چون مسأله غذا و بهداشت و درمان جزو نيازهای اوليه مردم است البته بخشی از مسإله يارانه هم صرف توليد، حمل و نقل و ساير مواردی خواهد شد که به مردم اعلام خواهد شد.

تورم سال آينده از ۴۲ درصد به ۲۵ درصد کاهش پيدا می کند

ضمنا به شما بگويم قيمت‌هايی که اعلام خواهد شد برای حامل های انرژی مثل نفت و گازوئيل شيب ملايمی خواهند داشت همانطور که تبليغ می شود ما مراقب هستيم که در کشور ما همانطور که در اين شش ماه به حمدالله تورم کاهش پيدا کرده است، رشد تورم کاهش پيدا کند و گرانی را کنترل می‌کنيم. در مساله اشتغال که مسأله اصلی مردم است ما يک قدم کوچکی برداشتيم. سال آينده هم برای گرانی همانطور که دولت قول داده است تورمی که امسال در آغاز دولت ۴۲ درصد و تا پايان سال ۳۵ درصد خواهد بود در سال آينده به ۲۵ درصد کاهش خواهيم داد.

در زمينه اشتغال بخاطر اينکه رشد در سال گذشته بويژه در سال ۹۱ و ۹۲ رشدی به آن صورت نبود در سال ۹۳ ما دارای رشد اقتصادی خواهيم بود و اين معنايش برای آنهايی که می خواهند به کار مشغول شوند هم رونق و مساله اشتغال است.

شيعه و سنی برادرند و ما تحت لوای لا اله الا الله و محمد رسول الله هستيم

و آخرين سخن من که بر او تاکيد دارم وحدت در ميان مردم است. همه مردم عزيز ايران می‌دانند که اين کشور تحت لوای لا اله الا الله و محمد رسول الله است. در اين کشور همه ايرانيان دارای حقوق شهروندی خود هستند بدون تفاوت بين عقايد و آراء مختلف و مخصوصاً وحدت بين شيعه و اهل تسنن ما همه برادر و تابع قرآن هستيم و ما همه پيرو راه و سيره پيامبر عظيم السلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) هستيم. ما همه عاشق و علاقمند به اهل بيت(ع) و خاندان رسالت هستيم ما دارای قبله و خدای واحديم و بنابراين معنا ندارد که بين اهل سنت و شيعه تفاوتی قائل باشيم. ما همه برادر هستيم و در کنار هم "واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقو" بين ما تفرقه نبايد باشد.

ديشب در جمع بزرگ علمای شيعه و اهل تسنن در بندرعباس کاملاً يگانگی و برادری و وحدت را مشاهده کردم و اين برای بنده به عنوان برادر و خادم کوچک شما برای همه ملت ايران دلگرم کننده است. چرا ما متحد نباشيم؟ ما در يک کشوريم. اگر اين کشور توسعه پيدا کند از آثار توسعه آن همه استفاده می‌کنيم و اگر خدای ناکرده در اين کشور توسعه نباشد همه ضرر خواهيم کرد. بنابراين برادری و اخوت ما و همچنين دوستی ما بايد همواره مستدام باشد. تلاش اين دولت ايجاد وحدت بيشتر توازن بيشتر و تعادل بيشتر است. شما می‌بينيد در اين استان عزيز طرف شرق يک مقدار محروميت بيشتری نسبت به طرف غرب دارد و به همين دليل دولت سرمايه‌گذاری بيشتری در سمت شرق انجام خواهد داد تا اين توازن و تعادل در استان در کشور حفظ شود.

ما همه ايرانی هستيم ما همه مسلمانيم و همه اين مردم ان شاء الله بايد زندگی بهتری داشته باشند، به اميد ايرانی آبادتر و سربلندتر و جاسک به عنوان بندر توسعه يافته زيبای اين منطقه در ساحل مکران.

درود و سلام بر همه مردان و زنان شاد و موفق و پيروز باشيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016