شنبه 10 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک روزنامه‌نگار برای هر ۵۳۴ آلمانی، جواد طالعی

جواد طالعی
برپايه داده‌های اداره آمار فدرال آلمان، ۷۰ هزار روزنامه‌نگار ثابت و عضو تحريريه با رسانه های اين کشور همکاری می‌کنند. در اين آمار روزنامه‌نگاران آزاد منظور نشده‌اند. بنا بر اين تخمين زده می‌شود که تعداد روزنامه‌نگاران آلمان به حدود ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برپايه تازه ترين گزارش مجله ژورناليست (ارگان اتحاديه روزنامه نگاران آلمان)، در حال حاضر بيش از هفتاد هزار روزنامه نگار به عنوان همکار ثابت و عضو تحريريه با رسانه های اين کشور همکاری می کنند.

گزارش ژورناليست بر داده های اداره آمار فدرال متکی است. در اين آمار، همکاران آزاد رسانه ها که تعدادشان معمولا کمتر از همکاران ثابت نيست، منظور نشده است. بنابراين می توان تخمين زد که تعداد روزنامه نگاران کشور به حدود ۱۵۰ هزار نفر می رسد.

جمعيت آلمان، که پيش تر ۸۴ ميليون نفر تخمين زده می شد، پس از آخرين سرشماری در پايان ماه مه سال گذشته ۸۰ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد. به اين ترتيب تقريبا در برابر هر ۵۳۴ شهروند آلمانی يک روزنامه نگار وجود دارد.

تعداد همکاران ثابت تحريريه های رسانه های آلمانی ده سال پيش (۲۰۰۴ ) ۶۰ هزار و۲۹۲ نفر بوده و ظرف ده سال گذشته نزديک به ده هزار نفر افزايش يافته است.

برلين، رکورد شکن

به لحاظ تعداد روزنامه نگاران استخدامی، قبلا هامبورگ رکورد شکن بود. اما در سال ۲۰۱۱ با انتقال خبرگزاری آلمان و گروه "بيلد" به برلين، اين شهر با ايجاد هزار فرصت شغلی تازه رکورد هامبورگ را شکست و بر صدر جدول نشست. در حال حاضر ۶ هزار و ۳۶۹ روزنامه نگار در استخدام ثابت تحريريه های برلين هستند، در حالی که اين رقم در هامبورگ ۶ هزار و ۲۲ نفر است.

مونيخ با ۵ هزار روزنامه نگار ثابت جايگاه سوم جدول را دارد. رديف های چهارم تا دهم را به ترتيب کلن (۴ هزار و ۹۷۴ نفر)، فرانکفورت (۲ هزار و ۷۰۹ نفر) لايپزيک (۱۵۲۸ نفر)، دوسلدورف (۱۱۶۰ نفر) اسن، دورتموند و درسدن احراز کرده اند.

با توجه به فاصله کم شهرهای کلن، اسن، دوسلدورف و دوتموند در مرکز آلمان، می توان گفت که اين چهار شهر روی هم رفته با ۷ هزار و ۱۳۴ نفر بيشترين روزنامه نگاران ثابت را در خود جای داده اند.

در هيچيک از اين آمارها، روزنامه نگاران آزاد منظور نشده اند.

تخمين زده می شود که در حال حاضر بيش از ده هزار نفر از دانش آموختگان دانشکده ها و مدارس عالی روزنامه نگاری آلمان بيکارند. اما افزايش ده هزار نفر بر تعداد شاغلان رسمی و ثابت در ده سال گذشته، نشانه آن است که به رغم مشکلات مالی شديد بسياری از رسانه های چاپی، چشم انداز روزنامه نگاری در آلمان هنوز تيره نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016