شنبه 10 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکره‌کننده ارشد ايران: به مذاکره با ۱+۵ خوش‌بين نيستم

عباس عراقچی با بيان اينکه موضوعات پيچيده و دشواری در دستور کار مذاکرات ايران و ۱+۵ قرار دارد که به نتيجه رسيدن در آن‌ها سخت است، گفت: با توجه به بدبينی نهادينه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگويم خوش‌بينيم. وی افزود:‌ اين بدبينی از يک سو و سختی موضوعات و پيچيدگی آن‌ها از سوی ديگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها خوشبين بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران با ۱+۵ در گفت وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان ايران و ۱+۵ که در حاشيه برگزاری نشست شورای حکام برگزار می‌شود، گفت: در اين نشست در مورد موضوعاتی که در دستور کار جلسه بعدی در وين است بحث و بررسی بيشتری می‌شود. آقای بعيدی‌نژاد و ساير اعضای تيم در اين جلسه شرکت دارند و مذاکرات خود را با کارشناسان ۱+۵ انجام می دهند و نتيجه مباحث آن به دور بعدی مذاکرات مديران که ۲۶ اسفند ماه برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.

وی گفت: اميدواريم در نشست ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وين، مذاکرات درباره موضوعاتی که در دستور کار داريم را جلو ببريم و مباحثش پيش رود تا درباره دستور کار جلسه بعدی تصميم بگيريم.

وی با بيان اين که موضوعات متعددی برای گفت وگو وجود دارد و در چند دور مذاکراتی که تا حدود تير ماه داريم اميدواريم اين بحث‌ها انجام شود و به راه‌حل‌هايی برسيم، افزود: کار سخت و دشواری است و موضوعاتی پيچيده و دشواری در دستور کار قرار دارد که به نتيجه رسيدن در آن‌ها سخت است. با توجه به بدبينی نهادينه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگويم خوش‌بينيم. اين بدبينی از يک سو و سختی موضوعات و پيچيدگی آن‌ها از سوی ديگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت وگوها خوشبين بود.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: ما مصمم هستيم و با حسن نيت وارد مذاکرات می‌شويم از طرف مقابل هم چنين انتظاری داريم. اگر حسن نيت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد ترديد بوده است، اميدواريم به نتيجه برسيم.

عراقچی با بيان اينکه موضوع همکاری هسته‌ای در مذاکرات بعدی دروين مورد مذاکره قرار می گيرد، ادامه داد: همکاری هسته‌ای بين ايران و ۱+۵ در توافق ژنو مطرح شده است. يکی از مشخصه‌های گام پايانی در توافقنامه ژنو موضوع همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آميز با ايران است که در اين مورد نيز مثال‌هايی مطرح شده است. مانند ايجاد رآکتورهای تحقيقاتی آب سبک و همکاری در زمينه سوخت‌های مدرن و همکاری درباره مسائل تحقيقاتی. بنابراين يکی از موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات راه‌حل جامع قرار دارد، اين قبيل همکاری‌ها با ايران است.

معاون وزير خارجه افزود:‌ البته اين همکاری‌ها جايگزين مسائل اصلی مذاکراتی نيست اما به عنوان بخشی که می‌تواند توافق دو کشور را به سمت همکاری‌های بين‌المللی هم سوق دهد، مورد توجه دو طرف است.

عراقچی اضافه کرد:‌ يکی از موضوعات در دستور کار نشست بعدی در وين موضوع همکاری‌های هسته‌ای است که مورد بحث دو طرف قرار می‌گيرد و دو طرف در باره آن بحث خواهند کرد. احتمالا درباره فهرستی از مواردی که مورد علاقه ما و ۱+۵ است که همکاری‌ها در آينده درباره آن بين ايران و جامعه بين‌المللی درزمينه ابعاد صلح‌آميز فناوری هسته‌ای برسيم. همکاری‌هايی مانند نيروگاه‌های توليد برق و تاسيس رآکتورهای تحقيقاتی و همکاری در زمينه توليد راديو ايزوتوپ‌ها و پزشکی هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فعاليت در زمينه سوخت‌های مدرن، تحقيق و توسعه پروژه‌های فنی از موضوعاتی است که در اين چارچوب قرار می‌گيرد و حتما بخشی از راه‌حل جامعه را در بر می‌گيرد.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا اين همکاری‌ها با همه کشورها خواهد بود يا شامل کشورهای ۱+۵ می‌شود، گفت: عنوان اين بحث همکاری‌های بين‌المللی با ايران است اما هر کشوری که علاقمند باشد می‌تواند در اين زمينه وارد شود، اما مذاکره آن با ۱+۵ صورت می‌گيرد.

عراقچی همچنين در پاسخ به اين پرسش که اين همکاری‌ها با تحريم هسته‌ای ايران چگونه قابل انجام است،‌ گفت:‌ اين مذاکرات مربوط به گام پايانی است که در اين گام همه تحريم‌ها برداشته می‌شود و در راستای عادی‌سازی روابطی است که وعده‌ آن در پايان مسير داده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016