سه شنبه 29 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افخم: از اين دور يا دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ انتظار نتيجه نداريم

فارس ـ سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مذاکرات ايران و ۱+۵ در وين گفت: از اين دور يا دور بعدی مذاکرات انتظار نتيجه نداريم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران صبح امروز در کنفرانس خبری گفت: از اين دور يا دور بعدی مذاکرات انتظار نتيجه نداريم.

وی افزود: قطعا مذاکرات متعددی برای ايجاد توافقات لازم برگزار خواهد شد. مباحث نظامی ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد.

افخم اظهار داشت: مقدمه مذاکرات، برنامه ملاقات و شام گذشته دکتر ظريف و خانم اشتون بوده است.

وی با بيان اينکه مذاکراتی که در پيش داريم برنامه و سلسله گفتگو و مذاکراتی را به دنبال داشته و گام‌های متعددی را پيشرو خواهد داشت،‌ گفت: گام اول اين مرحله جديد تنظيم چارچوب مذاکرات و سازوکارهايی برای تنظيم گفتگو ها و توافقات مورد نظر دو طرف است لذا اين مسير طولانی و پيچيده و دشوار بوده و بايد با دقت و هوشياری طی شود و لذا اينکه در اين دور يا دور بعدی منتظر توافق باشيم، چنين نيست و قطعا امروز گروه مذاکره کننده ما و ۱+۵ در خصوص چارچوب مذاکراتی گفت‌وگوها را آغاز خواهند کرد و ما اميدواريم به تدريج که مذاکرات طی می‌شود و قطعا دورهای متعددی خواهد داشت، مذاکرات به نتايج مورد نظر ما برسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: آنچه که مسلم است پيشرفتهايی در همکاری‌ها و روابط ايران و آژانس ايجاد شده که دو طرف خشنودی خود را از اين توافقات و رويکرد جديد همکاری‌ها اعلام کردند همچنين ۷ بند توافقی بين ايران و آژانس هست که در دور بعدی مذاکرات که در ارديبهشت برگزار می‌شود، پيرامون جزئيات آن مذاکره خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح موضوعات نظامی، موشکهای بالستيک و تعطيلی آب سنگين اراک در مذاکرات ايران و ۱+۵ که مکررا توسط آمريکايی ها مطرح می‌شود و احتمال قرار گرفتن اين موضوع در دستور کار مذاکرات گفت: در خصوص برنامه مذاکراتی ما از قبل هم اعلام کرديم که در اين دور از گفت‌وگو ها صرفا موضوعات هسته‌ای مطرح می‌شود و مباحث نظامی جايگاهی در چارچوب اين مذاکرات ندارند. اينکه با تبليغات و اظهار نظر در صدد القای محورهای مذاکراتی هستند از نظر ما مردود است و قطعا با همين مواضع و رويکرد هم در وين در گفتگوها پيگيری خواهد شد لذا ما چارچوب مذاکرات را در چارچوب مباحث هسته ای می‌دانيم و تيم مذاکره کننده ما با حساسيت روی آن پافشاری خواهند کرد.

افخم در خصوص تحولات اخير و ناآرامی‌های بوسنی و هرزگوين تصريح کرد: وقوع ناآرامی‌ها در بوسنی و هرزگوين باعث نگرانی ما است و ما اين نگرانی را اعلام کرديم و درخواست داريم به خواست مشروع مردم اين کشور احترام گذاشته شود و خواسته‌های آنها از طرق مسالمت‌آميز مطرح و پيگيری شود چرا که معتقديم خشونت نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه شرايط را بغرنج‌تر می‌کند و ممکن است به بی‌ثباتی و ناامنی در حوزه وسيعتر کشيده شود.

وی ادامه داد: ضمن احترام به همه اقوام و قوميت‌ها در بوسنی، حمايت خود را از استقلال و تماميت ارضی بوسنی و هرزگوين اعلام می‌کنيم اميدواريم رهبران با درايت بوسنی پاسخگوی مطالبات مشروع مردمشان باشند در عين حال نبايد فراموش کنيم که مردم اين کشور دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشتند و تکرار مسير خشونت و ناامنی نه به سلاح اين کشور است و نه مردم منطقه. اميد است اين موضوع از طريق گفتگو در خصوص مطالبات مشروع حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در خصوص همکاری‌های بين جمهوری اسلامی ايران و روسيه در روابط تجاری و اقتصادی اظهار داشت: در حوزه‌ها و زمينه‌های مختلف بين دو کشور همکاری‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی برقرار است و ظرفيت‌های خوبی برای گسترش اين همکاری‌ها وجود دارد. همچنين گفتگوها و مقدماتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بين دو طرف شروع شده و به نظر می‌رسد که عزم دو کشور برای گسترش اين روابط جزم شده است.

وی با بيان اينکه ورود به حوزه‌های جديد همکاری و استفاده از ظرفيت‌های موجود برای توسعه هر چه بيشتر همکاری‌های تجاری زمينه خوبی را دارد، خاطرنشان کرد: دو طرف مصمم هستند که از اين ظرفيت‌ها به خوبی استفاده کنند و اينکه اين همکاری و توسعه روابط در چه قالبی و چگونه انجام شود گفتگوهای اوليه‌ای در حال انجام است که طبعا بايد در مسيرهای کارشناسی پيش برود تا شکل و مسير همکاری مشخص شود.

وی درباره وضعيت مرزبانان ربوده شده در مرز پاکستان تصريح کرد: متاسفانه شاهد ربوده شدن ۵ مرزبان کشورمان توسط گروه های تروريستی بوديم در اين خصوص اقداماتی در زمينه‌های سياسی و امنيتی از طرف مراجع داخلی انجام شده است و سفارت ما در اسلام‌آباد طی ملاقات و ارسال يادداشت برای مقامات ذيربط اين موضوع را پيگيری کرده و در دستور کار قرار داده است همچنين طی دو نوبت سفير پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه دعوت شد.

افخم ادامه داد: يادداشت اعتراض در اين زمينه به مقامات پاکستان ارسال شده و ما خواستار اقدام جدی دولت پاکستان برای کنترل مناطق مرزی و تردد اشرار و اقدامات تروريست‌ها هستيم و خواهان اين هستيم که گروه‌های فعال تروريستی که تردد به مرزهای ما دارند شناسايی شوند. همچنين می‌خواهيم عوامل ربايش مرزبانان ما هم شناسايی و تحويل مقامات ايرانی شوند و در عين حال آمادگی خود برای هرگونه همکاری در خصوص برقراری امنيت در مرزها و مبارزه با اشرار و گروه‌های تروريستی را با پاکستان اعلام کرديم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضوع مطرح شده درباره ممانعت وزارت خارجه از ورود هيئت موشکی کره شمالی به ايران به درخواست آمريکا گفت: اين موضوع اصلا صحت نداشته و خبرهای منتشره اساسی ندارند.

افخم در ادامه سخنان خود درباره تغييراتی که تا دو ماه ديگر در اين وزارت رخ خواهد داد، تصريح کرد: وزارت امور خارجه به عنوان دستگاهی با کارگزاران متعدد که بخشی از نمايندگی ما در خارج از کشور هستند همواره شاهد تغييرات منظم سالانه است که برخی از سفرا با پايان يافتن دوره ماموريتشان به کشور برمی‌گردند و مجموعه ای از مديران در يک سازوکار داخلی که پروسه انتخاب روسای نمايندگی‌ها است برای پست‌های جديد و نمايندگی‌هايی که خالی شده‌اند، معرفی می‌شوند تا مراحل اداری را طی کنند لذا وزارت خارجه هر ساله اين تغييرات جديد را شاهد است و در دور جديد نيز قريب به ۴۰ تا ۵۰ نمايندگی را داريم که سفرای ما و روسای محترم نمايندگی‌های اين وزارت دوره ماموريتشان خاتمه يافته است از اين رو مقدمات انتصاب نفرات جديد، معرفی و انجام امور اداری مربوطه برای مستقر شده در محل مربوطه جاری است و تغييرات در اين راستا است و طبعا تعبير جايگزينی اين تعداد مدير در حوزه داخلی و استقرار در نمايندگی‌ها و جايگزينی آنها در کشور با کلمه " تغييرات گسترده" طبيعی است. و اين يک مسير طبيعی جابجايی نيروها در وزارت امور خارجه است.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحولات اخير آفريقای مرکزی تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران از نقض حقوق بشر در کشور جمهوری آفريقای مرکزی عميقـاً ابـراز نـگرانی نموده و افراطی گری و اعمال خشونت بـار عليه شهروندان غير نظامی به ويژه مسلمانان را محکوم می نمايد.

وی افزود: آنچه جامعه جهانی اين روزها در آفريقای مرکزی شاهد می باشد متأسفانه اثرات مخرب دخالت های استعماری برخی کشورهای غربی به هدف تضمين بهره کشی و غارت منابع دراز مدت خود در کشورهای آفريقايی می باشد و سکوت و عدم دخالت نيروهای نظامی فرانسوی در آفريقای مرکزی در برابر حمله مسيحيان افراط گرا موجب افزايش خشونتها و کشتار مسلمانان بيگناه اين کشور شده و زمينه را برای تجزيه قومی و نژادی فراهم نموده است.

افخم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران همواره معتقد به حفظ وحدت و يکپارچگی همه کشورها است و ايران از تلاش های بين المللی با محوريت سازمان ملل متحد در اجرای قطعنامه های ۲۱۲۷ و ۲۱۳۴ و نيز توافقنامه ۲۰۱۳ ليبرويل برای بازگشت برای بازگشت صلح و ثبات به آفريقای مرکزی خصوصاً خلع سلاح گروه های مسلح هم از مسيحيان و هم مسلمانان حمايت می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران با استقبال از انتخاب خانم سامبا - پانزا به عنوان رئيس جمهور انتقالی آفريقای مرکزی و توجه ايشان به انتخاب هیأت دولت از بين گروه های مختلف سياسی و اجتماعی اين کشور، از دولت جديد انتظار دارد نهايت تلاش خود را برای اعاده نظم و آرامش به کشور به کار برده و انتخابات آزاد را در اسرع وقت برگزار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016