چهارشنبه 30 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دومین روز مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شد

بی بی سی ـ روز دوم مذاکرات جامع ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین پایتخت اتریش آغاز شده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست مذاکرات امروز را به عهده دارند.

هدف این مذاکرات یافتن راه حلی جامع برای اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است و قرار است شش ماه تا یک سال طول بکشد.

دو طرف گفته اند که مذاکرات جامع دشوار و طولانی خواهد بود، اما در عین حال تأکید می کنند که دست یافتن به راه حل قابل قبول برای طرفین غیرممکن نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این مذاکرات از دیروز در وین آغاز شد و مبنای آن تفاهمی است که ایران و گروه ۱+۵ در آذرماه در ژنو به دست آوردند.

مذاکره کنندگان ایران، صبح دیروز سه شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) در نشستی با دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات، به گفتگو راجع به اختلافات موجود بر سر برنامه هسته ای ایران پرداختند.

همزمان در واشنگتن کلیک کاخ سفید اعلام کرد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم در این مذاکرات مطرح خواهد شد. موضوعی که پیشتر از سوی ایران رد شده بود.

بعد از ظهر دیروز به گفتگوهای دوجانبه میان نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ اختصاص داشت و در همین چهارچوب، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، همتای آمریکایی او به مذاکره پرداختند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این دیدار یک ساعت و بیست دقیقه طول کشید و عمدتا به گفت و گو در مورد چگونگی پیشرفت مذاکرات از اینجا به بعد گذشت.

این مقام، گفتگوی آقای عراقچی و خانم شرمن را "سازنده" توصیف کرد.

مذاکره کنندگان ایرانی همچنین، با نمایندگان روسیه، چین و کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) هم گفت و گوی دوجانبه داشتند.

تیم مذاکره کنندگان ایران تحت نظر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور فعالیت می کند و شامل عباس عراقچی و مجید تخت روانچی (معاونان وزیر)، حمید بعیدی نژاد (مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه) و دو تن از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران است.

طرف مذاکره ایران، نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) به اضافه آلمان هستند که زیر نظر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عمل می کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: "به نظر من در شش ماه نخست مذاکرات امکان رسیدن به توافق کامل وجود دارد، به شرطی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد".

این در حالی است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران روز دوشنبه و در آستانه آغاز مذاکرات وین، برای چندمین بار گفت که به نتیجه بخش بودن این مذاکراتکلیک امیدوار نیست.

او در عین حال تأکید کرد که ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود و از مذاکره کنندگان خواست که به تلاش های خود ادامه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016