سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه شرط آمريکا برای امضای توافق‌نامه هسته‌ای با ايران

وزير امور خارجه آمريکا برای امضای توافق‌نامه نهايی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی سه شرط تعيين کرد. جان کری در نشست "آيپک" بار ديگر بر پشتيبانی کامل کشورش از اسرائيل تأکيد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ وزير خارجه آمريکا بار ديگر اطمينان داد که کشورش در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌طور کامل از اسرائيل حمايت خواهد کرد.

جان کری شامگاه دوشنبه (۳ مارس/ ۱۲ اسفند – به وقت محلی) در واشنگتن در سخنرانی خود در نشست "آيپک" تضمين کرد که سند توافق نهايی بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی با توجه به سه شرط امضا خواهد شد: نخست اين‌که دستيابی تهران به تسليحات اتمی منتفی باشد، دوم اين‌که تضمين طولانی‌مدت وجود داشته باشد که تهران در برنامه اتمی خود تنها اهداف صلح‌آميز را دنبال می‌کند و سوم اين‌که برنامه هسته‌ای ايران شفاف باشد تا در صورت تلاش برای ساخت بمب اتمی ايالات متحده بتواند به موقع واکنش نشان دهد.

کری به حاضران در اجلاس آيپک قول داد که ايالات متحده تنها سندی را امضا کند که تضمين‌کننده تحقق اين سه شرط باشد.

به گفته وزير خارجه آمريکا مذاکرات هسته‌ای برای سنجش مواضع تهران است: «مطمئن باشيد که اگر ايران از اين آزمون سربلند بيرون نيايد، آمريکا اسرائيل را نااميد نخواهد کرد». او تصريح کرد که آمريکا اسرائيل را "هر روز هفته و در تمام طول مسير" همراهی خواهد کرد.

به گفته جان کری، دستيابی جمهوری اسلامی به تسليحات هسته‌ای مسابقه تسليحاتی خطرناکی در منطقه به راه خواهد انداخت: «ما از وقوع چنين پديده‌ای پيشگيری خواهيم کرد». وزير خارجه آمريکا همزمان گفت که بايد راه ديپلماسی را هم باز گذاشت.

"وضع دوباره تحريم‌های لغو شده ظرف دو ساعت"

به گفته وزير خارجه اوباما، در صورتی که توافق موقت ژنو (۳ آذرماه ۹۲) به شکست بيانجامد، تحريم‌های لغو شده بلافاصله برقرار خواهند شد: «تصويب تحريم‌ها در مجلس نمايندگان و مجلس سنا تنها حدود دو ساعت طول خواهد کشيد».

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، همزمان با گفت‌وگو با تهران تهديد کرده بود که قانون وضع تحريم‌های جديد عليه برنامه هسته‌ای ايران را – در صورت تصويب نمايندگان – وتو خواهد کرد. جان کری در سخنان شامگاه دوشنبه تأکيد کرد که اوباما در برابر اسرائيل "شديدا" احساس مسئوليت می‌کند و "تمام توان" ديپلماتيک ايالات متحده را "برای حل دو مشکل امنيتی اسرائيل" به کار می‌گيرد: جلوگيری از دستيابی جمهوری اسلامی به تسليحات هسته‌ای و اختلاف با فلسطينيان.

اوباما روز دوشنبه در کاخ سفيد با بنيامين نتانياهو ديدار کرد. رئيس جمهوری آمريکا در اين ديدار اسرائيل و فلسطينيان را به سازش فرا خواند.

"کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل" (آيپک) قدرتمندترين لابی طرفداران اسرائيل در آمريکاست. در اين سازمان که مقر آن در واشنگتن است، حدود ۱۰۰ هزار فعال يهودی و غير يهودی ورای تعلقات حزبی برای تعميق مناسبات دو کشور تلاش تلاش می‌کنند. آيپک از جمله برای تحقق پشتيبانی مالی گسترده آمريکا از اسرائيل فعاليت می‌کند. از زمان تشکيل کشور اسرائيل (۱۹۴۸) دست کم ۱۱۸ ميليارد دلار کمک مالی از آمريکا به اين کشور سرازير شده است.

در سال ۲۰۱۲ در نشست آيپک خود باراک اوباما سخنرانی کرد و در اجلاس سال ۲۰۱۳ جو بايدن، معاون اول او. بنيامين نتانياهو، رئيس دولت اسرائيل امروز سه‌شنبه (۴ مارس/ ۱۳ اسفند) در اين نشست سخنرانی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016