دوشنبه 19 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرنوشت هواپيمای مسافربری گمشده مالزيايی "معماست"

بی بی سی ـ رييس سازمان هواپيمايی مالزی می‌گويد سرنوشت پرواز ام اچ۳۷۰ که کوالالامپور را به مقصد پکن در ساعت ۴۱ دقيقه بامداد شنبه ترک کرده بود هنوز معما است.

اظهرالدين عبدالرحمان امروز (دوشنبه ۱۹ اسفند) در کنفرانسی خبری در کوالالامپور گفت : "خانم‌ها، آقايان، متاسفانه هنوز چيزی پيدا نکرده‌ايم که به نظر برسد قطعه‌ای از هواپيمای گمشده است، چه برسد به اينکه خود هواپيما را پيدا کنيم."

آقای عبدالرحمان در اين کنفرانس خبری تقريبا پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده نداشت: "ما متوجه هستيم که شما از ما پاسخ می‌خواهيد، ما هم به اندازه شما منتظر جواب سوالات هستيم."

بنا بر آخرين گزارش‌ها مالزی قصد دارد برای بررسی آنچه که در آخرين پروازهای شناسايی ديده شده و شبيه قايق نجات بوده، کشتی به محل اعزام کند تا مطمئن شوند آنچه ديده شده چه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين گفته شده بود احتمال دارد هواپيما در آسمان متلاشی شده باشد. به خانواده‌های ۲۳۹ مسافر هوپيما هم گفته شده خود را برای "بدترين" اتفاق آماده کنند.

عبدالحليم معظم پادشاه مالزی هم به خانواده‌های مسافران هواپيما تسليت گفته است.

ديروز گفته شد دو شی شناور در هشتاد کيلومتری جزيره توچو ديده شده‌اند که شبيه قطعات هواپيما از جمله در آن هستند اما مقامات ويتنامی بعدا اين موضع را نتوانستند تاييد کنند.

"اشيا مختلفی تا بحال مشاهده شده اما تا بحال هيچکدام بعنوان قطعه‌ای از هواپيمای گمشده تاييد نشده‌اند."

در همان منطقه‌ای که دو شی مشکوک ديده شده دو لکه نفتی هم شناسايی شده است. اين لکه ها به لکه ناشی از تانکرهای هواپيماهای سقوط کرده شباهت داشته است.

آقای عبدالرحمان گفت از دو لکه نفتی که در دريا شناسايی شده نمونه برداری شده تا روشن شود آيا متعلق به هواپيمای گمشده هستند يا نه اما هنوز نتيجه کار آزمايشگاه امروز بعداز ظهر مشخص خواهد شد.

رييس سازمان هواپيمايی مالزی اما تاييد کرد پنج مسافر که بليط خريده و بار خود را تحويل داده بودند سوار هواپيما نشده‌اند.

او گفت بر اساس رويه استاندارد زمانی که روشن شد پنج نفر سوار هواپيما نشده اند بار آنها از هواپيما تخليه شد. "ما بايد بار آنها را از هواپيما خارج می‌کرديم و اين کار را کرديم."

او تاکيد کرد تمام احتمالات ممکن بررسی خواهند شد و گفت احتمال هواپيماربايی هنوز منتفی نيست.

هم‌اکنون ۳۴ هواپيما و ۴۰ کشتی متعلق به مالزی، ويتنام، تايلند، استراليا، سنگاپور، اندونزی، چين و آمريکا در جستجوی هواپيمای گمشده هستند.

هند هم امروز اعلام کرد آماده است تا در جستجوی هواپيمای گمشده مشارکت کند.

مقامات نيروی دريايی آمريکا اعلام کرده‌اند که هيچ قطعه‌ای از هواپيما را در جستجوهای خود مشاهده نکرده‌اند.

ويليام مارکز از فرماندهان ناوگان هفتم آمريکا که در عمليات جستجو مشارکت دراد به بی‌بی‌‍سی گفت منطقه‌ جستجو صدها کيلومتر مساحت دارد:

"ما از آسمان می‌توانيم اشيايی به کوچکی کف دست يا يک توپ بسکتبال را ببينيم، موضوع اين نيست که آيا می‌توانيم ببينيم، منطقه جستجو بی‌اندازه وسيع است."

گذرنامه‌های دزدی

در مورد ناپديد شدن اين هواپيما احتمال هواپيماربايی و عمليات تروريستی هم مطرح است و آف‌بی‌آی هم در اين زمينه به کمک آمده است.

بيشتر توجه در اين باره به دو مسافری است که با گذرنامه دزدی سوار هواپما شده‌اند.

پليس بين الملل (اينترپل) اعلام کرده هويت تمام مسافران هواپيما در دست بررسی است تا روشن شود کدام دو مسافر با دو گذرنامه دزدی سوار هواپيما شده‌اند.

رونالد نوبل رييس اينترپل در بيانيه‌ای اعلام کرد هنوز برای اينکه بين گذرنامه‌های دزدی و ناپديد شدن هواپيما رابطه مستقيمی در نظر گرفته شود زود است اما از اينکه هنوز مسافران می‌توانند با گذرنامه‌های دزدی که در پايگاه داده‌های اينترپل ثبت شده سوار پروازهای بين‌المللی شوند اظهار نگرانی کرد.

اينترپل با انتقاد از کوتاهی کشورها در کنترل گذرنامه های اتباع خود گفت با اينکه اطلاعات گذرنامه اتريشی دزديده شده در سال ۲۰۱۲ و گذرنامه ايتاليايی ربوده شده در سال گذشته يک ساعت پس از سرقت در پايگاه اطلاعاتی اينترپل درج شده شده، اما هيچ کشوری برای استفاده از اين اطلاعات به پايگاه داده های اينترپل رجوع نکرده بود.

به گفته کارشناسان تشخيص هويت واقعی دو نفری که با اين گذرنامه‌های جعلی سوار هواپيما شده‌اند ممکن است اهميت زيادی در روشن شدن سرنوشت هواپيما داشته باشد.

اينکه جستجو برای يافتن بقايای هواپيما چند روز طول بکشد، بخصوص اگر هواپيما در اقيانوس سقوط کرده باشد، اتفاقی نامعمول نيست، اما بی‌خبری مطلق از سرنوشت هواپيمای مالزيايی باعث شگفتی بسيار شده است، بويژه آنکه هنوز هيچ علامتی از جعبه سياه هواپيما دريافت نشده است.

پيش از اين رودزالی داود فرمانده نيروی هوايی مالزی گفته بود رادارهای نظامی نشان می‌دهند هواپيما پيش از آنکه تماسش قطع شود به سمت مبدا دور زده است.

"بر اساس اطلاعاتی که داريم هيچ تماس يا علامتی از وضعيت اضطراری پيدا نکرده‌ايم بنابراين ما هم به اندازه شما متعجب هستيم."

اين هوايما که از کوالالامپور عازم پکن بود يک دقيقه بعد از ورود به آسمان ويتنام ناپديد شد. در آن لحظات هواپيما در حداکثر ارتفاع پرواز می کرد و آسمان کاملا صاف بود و معمولا سانحه برای هواپيماها در چنين شرايطی بسيار نادر است.

وضعيتی که برای اين هواپيما پيش آمده استفاده از سيستم رديابی ماهواره‌ای را بجای جعبه سياه مطرح کرده است. اين سيستم همزمان اطلاعات را مبادله می‌کند اما استفاده از آن بدليل هزينه و نيازمندی‌های لجستيکی کنار گذاشته شده بود.

بوئينگ ۷۷۷ در بيست سال که در خطوط هوايی دنيا در حال پرواز است فقط يک مورد سقوط مرگبار داشته که سال گذشته در پرواز خط هوايی آسيانا در سان فرانسيسکو اتفاق افتاد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016