چهارشنبه 21 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خودداری شرکت نفتی "شِل" از تامين سوخت هواپيمای لاريجانی

راديو فردا ـ دولت آفريقای جنوبی از شرکت نفتی «رويال داچ شل» به دليل خودداری از تامين سوخت هواپيمای جت رئيس مجلس شورای اسلامی ايران انتقاد کرد.

هيئت پارلمانی ايران که به آفريقای جنوبی رفته بود و قصد داشت ۱۶ اسفندماه از آن‌جا به کنگو سفر کند٬ به دليل عدم تامين سوخت قادر به انجام اين سفر نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت آفريقای جنوبی روز سه‌شنبه٬ ۲۰ اسفندماه از اين اقدام واحد محلی شرکت «رويال داچ هلند» انتقاد و اين رفتار را مايه «شرمساری» دولت آفريقای جنوبی دانست.

اين در حالی است که «انجمن صنعت نفت آفريقای جنوبی»٬ ساپيا٬ که کمپانی شل را نيز در دايره گروه‌های نفتی خود دارد٬ می‌گويد اين اقدام با توجه به «سياست‌های خاص جهانی‌»٬ از جمله تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران٬ که اعضای اين انجمن موظف به رعايت آن هستند٬ صورت گرفته است.

ساپيا در بيانيه‌ای آورده است: «با توجه به محدوديت‌های اين شرکت‌ها٬ اعضای مربوطه ساپيا در تاريخ ۱۶ اسفندماه و پيش از پرواز هواپيمای دکتر لاريجانی از کيپ‌تاون٬ قادر به فروش سوخت يا ارائه خدمات سوختی به اين هواپيما نبودند.»

علی لاريجانی٬ رئيس مجلس شورای اسلامی ۱۳ اسفندماه به همراه هيئتی به آفريقای جنوبی سفر کرد و در کيپ تاون٬ پايتخت اين کشور٬ با رئيس جمهور و رئيس پارلمان اين کشور ديدار داشت.

قرار بر اين بود که اين هيئت ۱۶ اسفندماه به کنگو سفر کند اما شرکت شل از تامين سوخت اين جت در فرودگاه بين‌المللی کيپ‌ تاون خودداری کرد.

به گزارش رويترز به دنبال اين اقدام و پس از آن‌که سفر اين هيئت به کنگو ۲۴ ساعت به تاخير افتاد٬ علی لاريجانی ناچار شد اين سفر را لغو کند.

به دنبال اعمال تحريم‌های بين‌المللی عليه برنامه هسته‌ای ايران٬ پيشتر بارها گزارش‌هايی در خصوص خودداری شرکت‌ها از سوخت‌رسانی به هواپيماهای ايرانی منتشر شده بود.

ايران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافقی موقت بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست‌يافتند که به موجب آن قرار شد که به دنبال توقف بخش‌هايی از فعاليت هسته‌ای ايران٬ غرب نيز از شدت تحريم‌ها عليه ايران بکاهد. در حال حاضر طرفين در حال تلاش برای دست‌يافتن به توافقی پايدار و نهايی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016