پنجشنبه 5 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: سران آمريکا به جای زور عقلشان را روی ميز بگذارند

مهر ـ رئيس مجلس شورای اسلامی گفت:کشورهای غربی خواستار عدم حضور ايران در کنفرانس ژنو دو هستند، ما در جواب آنها می گوييم که ايران اصراری برای حضور در اين مذاکرات ندارد شما که هميشه همه ی گزينه هايتان بر روی ميز است مشکلات کشور سوريه را حل کنيد.

به گزارش خبرنگار مهر در آبادان، علی لاريجانی پيش از ظهر پنجشنبه در پنجمين مراسم ارتحال آيت الله جمی در آبادان با اشاره به صحبت های نمايندگان و امام جمعه آبادان در خصوص کمبودها در شهر آبادان اظهار کرد: نمايندگان شهرستان آبادان در مجلس شورای اسلامی با تحرک بيشتری در حال پيگيری اين مسائل و مشکلات هستند تا بتوانند آنها را حل کنند.

وی در خصوص استعفای نمايندگان خوزستان در مجلس عنوان کرد: اين واکنش نمايندگان استان از باب حمايت از حقوق مردم بوده است که در اين راستا و در جلسه ای با نمايندگان استان داشتيم آنان بر تلاش در جهت توسعه و آبادانی خوزستان و آنچه که حق استان است، تاکيد داشتند.

رييس مجلس شورای اسلامی افزود: اميدواريم با کمک دولت و همراهی مجلس بتوانيم گام های توسعه ای بيشتر و بهتری در شهر های آبادان و خرمشهر برداريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی با اشاره به مراسم بزرگداشت آيت الله جمی گفت: برگزاری اين مراسم کار پسنديده ای است و حق آيت الله جمی بيشتر از اينها بوده است. وی قبل از انقلاب با تشکيل يک سنگر مبارزاتی در خوزستان در مبارزه با رژيم طاغوت تلاش های موثری را انجام دادند.

وی تصريح کرد: آيت الله جمی با توجه به وضعيت فرهنگی و تبليغاتی که رژيم شاه در اين منطقه راه انداخته بود با احساس نياز به ورود در عرصه به مبارزه عليه طاغوت اقدام کردند که به جرات می توان گفت آيت الله جمی نماد يک جريان در روحانيت است جريانی از روحانيت که دغدغه اصلی آن دفاع از انقلاب و اسلام بوده است.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نسل قبل از انقلاب متشکل از افراد نخبه ای مانند مطهری و بهشتی است که دغدغه آن ها حفظ دين مردم و ارتقا معرفت آنها، آبادانی و بهبود شرايط و حل مشکلات کشور بوده است و در زمانی که جريان مادی گرا به طور موذيانه در رژيم قبلی و با استفاده از حريان توده و مارکسيستی می خواست فعاليت کند حضور اين افراد نخبه مانع می شد که در اين زمينه ايت الله جمی پيشرو بودند.

لاريجانی عنوان کرد: در زمان رژيم سابق بعضی اتفاقات در صنعت نفت پيش آمد که وی يکی از جريان های موثر آن بود و زمانی که امام راحل اعلام کردند که اعتصاب ها بايد شکسته شود تا حداقل بتوانيم توليد داشته باشيم جمعی از بزرگان از جمله آيت الله جمی برای تعديل اعتصاب وارد عرصه شدند.

وی بيان کرد: همچنين پس از انفجار سينما رکس رژيم شاه می خواست با کشتن صد ها نفر به انقلاب اتهام بزند آن را به يک جريان مخرب برای جلوگيری از حرکت انقلاب تبديل کند که باز هم بزرگانی همچون آيت الله جمی مانع آن شدند تا دسيسه های دشمن و توطئه های آنها برملا شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی افزود: در جنگ هشت ساله نيز آيت الله جمی لباس رزم پوشيد و برای دفاع از تفکرات دينی با پرپايی جلساتی متعدد هنگامی که شهر در محاصره دشمن قرار داشت نقشی اساسی در جهت ايستادگی در مقابل دشمن ايفا کرد که باعث تغيير در سرنوشت جنگ و آبادان شد و اين در حالی بود که سرنوشت آبادان گره خورده با سرنوشت کل خوزستان بود.

لاريجانی اظهار کرد: در کتاب خاطرات آيت الله جمی می توان گوشه گوشه مبارزات وی را ديد مبارزاتی که ايستادگی نماد بارز آن بود و نشان دهنده آن است که نقش علمای دين و روحانيت اين است که به جامعه حيات دهد.

وی از عقل، دين، ادب، شرم و حيا و خوش خلقی به عنوان پنج ويژگی انسان که سبب سعادت مندی می شود نام برد و گفت: جامعه ای که در آن انبساط خاطر وجود نداشته باشد پيشرفتی هم ندارد، اگر عقلانيت در جامعه حاکميت داشته باشد جامعه پيشرفت می کند.

رئيس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: با شعار نمی توان جامعه را اداره کرد و بايد واقعيات سنجيده شوند. در ادوار پس از انقلاب شعار های بسيار جذابی داده شد اما چون پشتوانه عقلی نداشتند يا محقق نشدند يا منحرف شدند که برای تحقق آن ها نياز به پشتوانه عقلانی داريم.

لاريجانی گفت: در سال های گذشته گاهی طرح هايی را در مجلس برای توسعه کشور دنبال می کرديم که به نظر می رسيد دولت در آمدهايش واقعی نيست که البته گاهی هم قبول نداشتند.

وی افزود: در سال های گذشته بحثی در مورد هدفمندی يارانه ها بود که در پی آن می خواستند قيمت گازوئيل و بنزين را افزايش دهند و اين مسئله جامعه را زير فشار و تورم له می کرد و مجلس به دولت گوشزد کرد که در اين صورت جامعه به شدت آسيب خواهد ديد.

رييس مجلس شورای اسلامی بيان کرد: مجلس مخالف اصلاحات نيست اما قبول ندارد کارها بی حساب و کتاب انجام شود و هدفمندی می بايست پشتوانه ای برای توسعه جامعه باشد.

لاريجانی اظهار کرد: در مسئله انتقال آب خوزستان جلسات زيادی گرفته شد که در نتيجه آن مشخص شد که برای انجام طرح آب رسانی بايد برنامه ريزی و اعتباری مناسب تخصيص داده شود.

وی تصريح کرد: بايد تعداد پروژه های عمرانی را کم و تا حد امکان عملياتی کنيم نه آنکه پروژه های زياد افتتاح شود ولی عملا کار درستی صورت نگيرد.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن چيزی که برای کشور سرافرازی می آورد روحيه ايثارگری و مجاهدت است، اگر لباس ايثارگری و مجاهدت را از تن درآوريم هيچ ارزشی در کار نمی ماند. اگر آيت الله جمی آن زمان روحيه مجاهدت نداشتند امروز شما اينجا در آرامش نبوديد و فداکاری مردم در زمان دفاع مقدس سبب آزادی امروز ملت است.

لاريجانی عنوان کرد: بسياری از کشور ها نفت و گاز دارند اما استقلال سياسی ندارند زيرا روحيه ايستادگی و مجاهدت را کنار گذاشته اند در حالی که اگر امروز ايران در منطقه سر افراز است و به عنوان يک قدرت در منطقه محسوب می شود به دليل همين ايستادگی و مجاهدت است.

وی اضافه کرد: سخنان گزاف در مورد ايران بسيار گفته می شود. سران امريکا حرف های گنده زياد می زنند، آنان مدعی اند که همه گزينه ها روی ميز است و اين به يک ژست سياسی برای آنها تبديل شده اگر آنان به جای زور عقلشان را روی ميز می گذاشتند بهتر بود. ما در افغانستان و عراق هم استفاده از زورشان را ديديم که چگونه با فضاحت از عراق خارج شدند و الان هم در افغانستان به دنبال يک دستاويز برای خروج هستند.

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: امريکا در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان مبارزه با تروريست و مواد مخدر در افغانستان حضور پيدا کرد در حالی که هيچکدام را انجام نداد. آنها تروريست را چند برابر کردند که نمايی از آن را در سوريه می توان ديد.

لاريجانی افزود: نيروهای حزب الله با آن توان اندک و بدون هيچ گونه حمايتی از جانب ساير کشور ها چنان سيلی محکمی به اسرائيل زد که ديگر توان ايستادن ندارد و توانست با مقاومت خود کمر اسرائيل را بشکند.

رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره بر توجه به مسائل داخلی و خارجی در مذاکرات ژنو اظهار کرد: کشورهای گروه پنج به علاوه يک اين مذاکرات را سياسی کردند، البته می توان مشکلات را به صورت مذاکرات سياسی حل کرد اما آن ها نبايد فکر کنند که ميدان باز شده است و هر گونه که بخواهند می توانند در آن جولان بدهند.

وی تصريح کرد: از زمانی که توافق نامه منعقد شده طرف های خارجی هر بار آن را تغيير داده اند و به طور حتم اين تصور سياستمداران آمريکايی که گمان می کنند به دليل اثر گذاری تحريم ها تن به مذاکرات ژنو داده ايم يک اشتباه محاسباتی است.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه، کشور ايران با تعليق قسمتی از فعاليت های هسته خود حسن نيتش را نشان داد اظهار کرد: اما متاسفانه طرف های مقابل اين مسئله را جور ديگری برداشت کردند اما اين کشور ها امروز شاهد هستند که ايران دارای فناوری بزرگی در اين عرصه است.

لاريجانی با اشاره بر اينکه، بايد مذاکرات سازنده و معقول جايگزين گزينه های روی ميز کشور آمريکا شود عنوان کرد: کشورهای غربی خواستار عدم حضور ايران در کنفرانس ژنو دو هستند و ما در جواب آنها می گوييم که ايران اصراری برای حضور در اين مذاکرات ندارد شما که هميشه همه ی گزينه هايتان بر روی ميز است مشکلات کشور سوريه را حل کنيد.

وی با بيان اينکه، برخی می خواهند با ايجاد فتنه نظام کشور سوريه را بر هم بزنند گفت: راه پيش روی کشور ايران تکيه بر عقلانيت دينی، خلق حماسه، شجاعت و سر افرازی در راه دين مبين اسلام است.

رئيس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: برای آباد کردن کشور بايد توازن را در بين استانها برقرار شود و افرادی که ادعا می کردند که پول نفت را بر سر سفره های مردم می آوريم موفق به انجام اين کار نشدند و تنها در صورتی که توليد ملی افزايش پيدا کند می توان پول نان را بر سر سفره های مردم برد.

لاريجانی با بيان اينکه، کمک کردن به مردم از طريق سازمان هايی مانند کميته امداد توسعه و آبادانی را در پی نخواهد داشت بلکه بايد برای آحاد جامعه ايجاد اشتغال کرد اظهار کرد: ايران کشور فقيری نيست و ما بايد برای بستر مناسبی را برای سرمايه گذاری مردم جامعه ايجاد کنيم.

وی تصريح کرد: يکی از مشکلات ما در کشور اين است که شعار زياد می دهيم اما متاسفانه کاری را به پيش نمی بريم و توليدات کاهش و واردات در کشور افزايش داشته است.

رئيس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سياست های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخيص نظام برای پنج سال مدون شده است.

لاريجانی در خصوص بودجه سال جاری عنوان کرد: بودجه امسال دارای مشکلاتی است و بايد بررسی هايی بر روی آن صورت بگيرد و در همين راستا مجلس در تلاش است تا با توسعه توليد محور اين مشکلات را حل کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016