پنجشنبه 22 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: سازمان ملل از نظر سياسی پوچ شده و از اهداف خود فاصله گرفته است

جريان‌های سياسی با نگاهی ملی قطعا بايد تحت مديريت روحانيت باشند تا تکامل در جامعه صورت گيرد و هدايت جريان‌های سياسی بايد از سوی حوزه و روحانيت انجام شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اين که راه اصيل سياست در گرو روحانيت و اسلام است، گفت: سياست مداران جدا از روحانيت نقش قابل اعتمادی ندارند.

به گزارش ايلنا، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت علامه علی دوانی با بيان اين که علامه دوانی به فضل،‌کمال و خوش خلقی مشهور هستند، گفت: ‌در سال های پس از انقلاب محفل ايشان محفلی برای فضل راستی و شجاعت بود و قطعا خدمات اين عالم بزرگوار گسترده و متنوع است.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه مرحوم دوانی در شصت سال اخير يک جريان فکری جديد در کشور ايجاد کرده‌اند افزود: از ايشان حدود ۱۱۰ اثر منتشر شده و حتی فرزندان اين عالم بزرگوار می‌گفتند که ۳۰ اثر ديگر مرحوم دوانی بايد در آينده منشر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: به طور حتم اين يک عنايت الهی است که يک فرد در زندگی خود ضمن تربيت فرزندان صالح و عالم آثار متعدد اسلامی به جای بگذارد از طرف ديگر زمانی که با آثار مرحوم دوانی نگاه می‌کنيم متوجه می‌شويم که يک دل مشغولی در آثار وی وجود دارد. همچنين می‌بينيم که مذاق فکری وی در آثارش نگاه تاريخی است که به طور حتم دل مشغولی های اين عالم بزرگوار شباهت بسياری به اثار و تفکرات شهيد مطهری دارد زيرا گرچه مذاق شهيد مطهری جنبه فلسفی داشت اما آثار اين شهيد بزرگوار دارای تنوع بسياری است از طرف ديگر در آن زمان عالمان و متفکرانی مانند شهيد مطهری شهيد بهشتی شهيد باهنر و شهيد مفتح دغدغه‌های اين چنينی داشتند از اين رو اين گروه از متفکران با فعاليت در تمام حوزه‌ها در شهر قم نقطه ممتازی از تايرخ را رقم زدند.

لاريجانی ادامه داد: مجموعه ويژگی‌های اين متفکران موجب ايجاد جريان فکری جديدی در ايران شد از طرفی ديگر در ان زمان حوزه‌های علميه در موضوعاتی مانند فقه اصول و فلسفه کار می‌کردند از اين رو اين متفکران با فعاليت خود در تمام حوزه‌ها و جنبه‌ها تلاش بسياری انجام دادند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با اشاره به ايجاد جريان روشن فکری بعد از مشروطه يادآور شد: در آن زمان بدنه جامعه گرايش دينی داشت، اما موج روشن فکری در آن زمان و آن شرايط به وجود آمد از اين رو احتياج بود تا متفکران اقدامی را در اين رابطه انجام دهند از طرف ديگر در آن زمان کتب علمای ما اغلب عربی و تخصصی بودند و کتاب‌های زبان فارسی با ادبيات روشن فکری تأليف می‌شد، از اين رو قطعا در آن زمان اين خلأ وجود داشت که برای نسل جوان کتاب‌هايی با مضامين اسلامی بايد منتشر شود از اين رو طبقه علما و متفکران در آن دوران عمر خود را صرف ايجاد جريان فکری کردند از ويژگی‌های متفکران به ويژه مرحوم دوانی اين بود که آثار اسلامی را به زبان ساده در اختيار جوانان قرار داد. بنابراين به نظر من دغدغه اين علما و متفکران اين بود که در مقابل موج روشن فکری از اسلام دفاع کنند لذا نگارش کتاب از سوی اين افراد قطعا هدفمند و دغدغه نگر بود

رئيس مجلس ادامه داد: از طرف ديگر در کسوت علمای حوزه علميه در آن زمان کمتر کسی بود که شئونات را کنار بگذارد و به دغدغه‌های جامعه توجه کند، اما خوشبختانه متفکرانی مانند مرحوم دوانی شئونات را کنار گذاشته و با نگارش کتاب‌هايی به اسلام کمک کردند و خودشان را فدای جامعه کردند تا نسل جوان دچار اوهام روشن فکری نشود

لاريجانی با بيان اين که قطعا طبقه متفکران و علمادور انديش و به فکر تربيت افراد بودند، افزود:‌يکی از خصوصيات اين افراد اين بود که يک منظومه فکری برای جامعه اسلامی تدوين می‌کردند که اين موضوع يک بعدی نبود به طور مثال متفکران به موضوعاتی مانند اقتصاد فقه فلسفه حقوق کلام و تاريخ اسلام توجه داشتند از اين رو اين متفکران در آثار خود همه جانبه تفکر و اقدام می‌کردند.

لاريجانی با اعلام اين که امروز بيش از گذشته به جامعيت در کشور نياز داريم، گفت: در شرايط کنونی کشور با جريان‌های منطقه‌ای و بين المللی مختلفی موجه است که اين جريان‌ها به دنبال القای ارزش‌های خود مانند دموکراسی، حقوق بشر، نظام جهانی و همزيستی مصالمت آميز به جوامع اسلامی هستند

عضو فراکسيون اصولگران رهروان ولايت مجلس با بيان اين که منطقه هم اکنون با نوعی افراطی گری مواجه است، گفت: گروه‌های تکفيری هم اکنون در منطقه فعال هستند و به صورت يک جريان کار می‌کنند از طرف ديگر مشکلات اقتصادی کشور نشان می‌دهد که ما نيازمند کاوش در اقتصاد اسلامی هستيم، زيرا هر دولتی با برداشت‌های خود کار و برنامه ريزی می‌کند اما در کل نقايص جدی در اين رابطه وجود دارد که بايد در جهت اصلاح ْآن گام برداشت.

لاريجانی با اشاره دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ تصريح کرد:‌ قطعا اين نگرانی‌ها درست و قابل توجه است، زيرا ما در دنيايی مجزا با دنيا زندگی نمی‌کنيم از اين رو امروز پيوستگی فرهنگی در دنيا به وجود آمده است.

لاريجانی با اشاره به اقدامات و تبليغات کشورهای غربی درباره نقض حقوق بشر در ايران، گفت: متأسفانه در چند روز اخير شاهد گزارش جديد دبير کل سازمان ملل درباره ايران هستيم که در اين گزارش تهمت‌های بسياری به جمهوری اسلامی وارد شده است که اين گزارش مانند گزارش موصاد و سيا بود. حال اين سؤال پيش می‌آيد که سازمان ملل به عنوان يک سازمان بين المللی چرا چنين گزارشاتی را منتشر می‌کند حال شايد اين اظهارات و گزارشات يک برداشت سياسی باشد اما به نظر می‌رسد با توجه به اين که ايران در مسأله هسته‌ای نتيجه گرفته و در مذاکرات هسته‌ای پيشرفت داشته است غربی‌ها به دنبال درست کردن بهانه ديگری هستند از اين رو نخست درباره سيستم موشکی صحبت کردند، اما چون نتيجه‌ای در بر نداشت حال می‌خواهند مسأله حقوق ايران با حيثيت ايران بازی کند.

وی ادامه داد:کشورهای غربی در گزارش خود ايران را متهم به اعزام قاچاقچيان کرده‌اند از طرفی ديگر اخيرا يکی از رهبران اروپايی در سفر به تهران اين موضوع را بار ديگر مطرح کرد که من در جواب او گفتم که توليد مواد مخدر از زمان حضور غرب در افغانستان رشد چند برابری پيدا کرده است به طوری که از زمان اشغال در سال ۲۰۰۱ تاکنون ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان رشد ۴۰ برابری پيدا کرده به طوری که توليد مواد از ۲۰۰ تن به ۸۰۰۰ تن رسيده است حال کشورهای اشغالگر بايد پاسخ اين معضل را بدهند.

لاريجانی افزود: از طرفی ديگر بر اساس آمار و گزارش‌های مطرح شده بخشی از مواد مخدر توليد شده در کشور افغانستان از فرودگاه اين کشور که تحت کنترل ناتو است به کشورهای ديگر منتقل می‌شود از اين رو غرب بايد پاسخ اين گونه اقدامات را بدهد از طرف ديگر ايران سالانه برای مبارزه با مواد مخدر شهدای بسياری را می‌دهد. حال اين سؤال پيش می‌آيد که چرا ايران در اين رابطه شهيد دهد و هم دبير کل سازمان ملل درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اعدام قاچاقچيان ايران را محکوم کند که قطعا اين گونه اقدامات بر پايه شرف و وجدان نيست. از اين رو اگر در اين اظهارات و گزاشها کمی شرم و حيا وجود داشت سازمان ملل درباره تلاش‌های ايران اين گونه سخن نمی‌گفت.

رئيس مجلس با تأکيد بر اين که سازمان ملل از نظر سياسی پوچ شده و از اهداف خود فاصله گرفته است گفت: اين سازمان بايد پاسخ دهد که در جنگ‌های منطقه‌ای در ۱۰ سال اخير کجا بوده از طرفی ديگر اين سازمان بايد بگويد چرا مشکلات حقوق بشری در زندان ‌های امريکا به ويژه ابوقريب و گوآنتانامو را نمی‌بيند.

لاريجانی ادامه داد:‌حال سؤال اين است که اگر يک کشور دموکراسی را ايجاد کرد آيا لزومی دارد فرهنگ غربی را تکرار و پياده کند و آيا دموکراسی غربی به دنبال تغيير دين و خط زندگی مردم به ويژه در کشورهای اسلامی نيست از اين رو غرب با اين فشارهای غير منطقی به دنبال نظام حقوقی خود در کشورهای ديگر هستند. از طرفی ديگر چرا جامعه اسلامی بايد فرهنگ غلط غربی را تکرار کند فرهنگی که در آن موضوع هم جنس گرايی ترويج می‌شود.بنابر اين دليلی ندارد کشوری با ايجاد دموکراسی فرهنگ غربی را برای کارهای خود پياده سازی کند.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين که وحشی‌گری‌های رخ داده در سوريه از سوی گروه‌های تکفيری نوعی نقض حقوق بشر است، افزود: اين سؤال پيش می‌آيد که سلاح‌های تکفيری‌ها از کجا تأمين می‌شود.از طرفی ديگر کشورهای غربی می‌گويند که ما با تروريسم مخالف هستيم از اين رو به طور حتم اگر مخالف بودند قطعا بحران سوريه طولانی نمی‌شد.

نماينده مردم در مجلس نهم افزود: ‌غرب در سوريه به دنبال اين است که تروريست‌ها را با دولت سوريه به جان هم بياندازد و در اين رابطه هيچ عجله‌ای ندارد.

لاريجانی با تأکيد بر اين که ايران بيش از گذشته نيازمند مردان علمی و تفکرات اسلامی است، افزود: به طور حتم بايد راه آينده کشور در راستای تفکر روحانيت و ترويج اسلام ناب محمدی باشد همچنين قطعا جريان‌های فکری در جامعه ما بايد راه علمای دين را دنبال کنند، زيرا ما در گذشته تجربه تلخی از روشنفکر گرايی داريم از طرفی ديگر ما با اين موضوعات مخالف نيستيم، اما برخی از اين روشنفکران می‌خواهند با حذف جريان روحانيت خود را جايگزين کنند اما به طور حتم اين افراد توانمندی روحانيت را ندارند به طور مثال جريان فرقان در نتيجه آثار روشنفکران به وجود آمد اين جريان اقدام به ترور روحانيت کردند.

عضو کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکيد بر اين که راه اخير سياست در پيروی از روحانيت و اسلام است، تصريح کرد:ايران در ادوار مختلف جريا‌ن‌ها و احزاب بسياری گاه اصولگرا و گاه اصلاح طلب را تجربه کرده به طور حتم اين‌ها هيچ کدام تکيه گاه مطمئنی برای رشد آينده سياسی کشور نبودند از اين رو معتقد هستيم که در کشوری که مردم سالاری است تشکيلات منظم دارای اهميت و ضرورت خاصی است.

لاريجانی با بيان اين که سياست مداران جدا از روحانيت نقش قابل اعتمادی در کشور ندارند، ياد آور شد: اين افراد بايد در روحانيت فرش روحانيت فعال باشند از طرفی ديگر سياست مداران بايد توجه کنند که علما امنای ملت هستند و برای رشد سياسی و دينی حضور اين افراد بسيار ضروری است همچنين جريان‌های سياسی با نگاهی ملی قطعا بايد تحت مديريت روحانيت باشند تا تکامل در جامعه صورت گيرد و هدايت جريان‌های سياسی بايد از سوی حوزه و روحانيت انجام شود.

وی با اشاره به حضور چالشهای فکری و کارهای موجود در مسائل گوناگون در مسير آينده کشور افزود: به طور حتم اگر به دنبال استحکام آينده سياسی کشور هستيم بايد اين مسير را که همان تبعيت از نهاد روحانيت و مرجعيت است را حفظ کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016