شنبه 24 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: مساله‌ رضا ضراب ربطی به ايران ندارد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديروز در شهر کردنشين وان در ترکيه در چهارچوب نشست سه جانبه ايران، آذربايجان و ترکيه، با همتايان آذری و ترک خود المار محمد يار اف و احمد داوداوغلو ديدار کرد. ظريف دقايقی پس از پايان اين نشست، به سوالات شبکه ی تلويزيونی CNNturk پاسخ داد.

ترجمه اين مصاحبه را به نقل از سايت خبری کردپرس، می‌خوانيد:

- آمريکا و اروپا بر اين باورند که ايران به منظور دور زدن تحريم های اقتصادی جهانی راهکاری به نام انتقال طلا از ترکيه به تهران پيدا کرده و برخی معاملات کلان در اين حوزه صورت گرفته است. آيا روابط تجاری تهران- آنکارا ابعاد غيرقانونی هم دارد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خير. من مطمئنم که روابط تجاری ايران و ترکيه کاملاً قانونی است و در چهارچوب قوانين بين المللی تجارت صورت گرفته و ايران به نظام حقوقی موجود در اين حوزه پايبند است. ما تحريم های اعمال شده عليه ايران را کاملاً غيرقانونی می دانيم اما همچنان که گفتم در روابط تجاری خود، مبانی حقوقی را رعايت می کنيم.
قاعدتاً تصميمات تجاری و اقتصادی ترکيه از سوی مسئولين اين کشور اتخاد می شوند و ترکيه نيز در برابر قوانين بين المللی تعهداتی دارد و به اين تعهدات عمل کرده است و اين رفتار حقوقی به نفع هر دو کشور است و همه چيز کاملاٌ شفاف و قانونی است. نهادهای قانونی ترکيه نيز در اين خصوص می توانند تحقيق و بررسی های لازم را به عمل بياورند و مطمئن شوند که همه چيز قانونی است.
ما به عنوان ايران، تمايلی به مداخله در امور داخلی ديگر کشورها نداريم و به ويژه در مورد مسائل داخلی همسايگانمان، هيچ اقدام مداخله جويانه ای انجام نمی دهيم و اميدواريم که روابط ما در همه ی زمينه ها به بهترين شيوه توسعه پيدا کنند و نه تنها در زمينه ی گاز و نفت بلکه در ديگر عرصه ها نيز بتوانيم روابط رو به رشد و سازنده داشته باشيم.

- رضا صراف کيست؟ شما نام اين مرد را شنيده ايد؟ ادعاهايی درخصوص اين مرد وجود دارد و ادعا شده که رضا صراف (يا در واقع همان رضا ضراب) يکی از عوامل ايران است. اين موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟
وی با هيچ کدام از مسئولين ايران رابطه ای ندارد. اين مسأله در واقع يکی از موضوعات داخلی ترکيه است و ربطی به ما ندارد و دادگاه ها و نهادهای قانونی و حقوقی ترکيه می توانند اين مسأله را در ابعاد داخلی کشور خود بررسی کنند. وی ربطی به ايران ندارد و به راه حل معقولی برسند.
گفته می شود که رضا صراف با يکی ديگر از ميلياردرهای مشهور ايران به نام بابک زنجانی رابطه داشته است. بابک زنجانی در ايران و به اتهام پولشويی از مالزی و تاجيکستان دستگير شده است.
در ايران، تحقيقاتی درخصوص فساد مالی در جريان است. تاکنون در اين خصوص چيزی مشاهده نشده که ارتباطی با ترکيه داشته باشد. شايد اسم برخی کشورها در اين پرونده مشاهده شود اما اين مسأله هيچ ارتباطی با پرونده ی فساد مالی مورد بحث شما در ترکيه ندارد. ما در حال حاضر تحقيق می کنيم.

- پس می گوييد ارتباطی وجود ندارد. همين طور است؟
نظر خاصی ندارم. اين مسأله به دادگاه و حوزه های حقوقی مرتبط است و آنها در اين خصوص حکم می دهند اما ربطی به مسائل جاری ترکيه ندارد. آن چه که برای ايران اهميت دارد، عدم پرداخت بدهی های اين فرد به خزانه ی دولت است.
اجازه بدهيد در مورد مذاکرات هسته ای از شما سوال کنيم. تا چه اندازه به روند مذاکرات اميدوار هستيد؟ آخرين وضعيت از چه قرار است و تا چه اندازه به تصميم و اراده ی غرب، اعتماد داريد؟ اين سوال را از اين جهت طرح می کنم که کاترين اشتون پس از سفر به ايران اعلام کرد که تضمينی برای رسيدن به توافق پايدار وجود ندارد اما شما گفتيد که ظرف پنج ماه، احتمال رسيدن به توافق وجود دارد. در واقع ما با تابلويی روبرو هستيم که گويی غرب در اين حوزه نااميد و ايران اميدوار است.
با اين تحليل موافق نيستم. ما نظرات موازی و مشابهی ارائه داديم و بر اين باورم که خانم اشتون نيز مانند ما اميدوار است و تداوم مذاکرات نيز براساس اميدواری است اگر نه چيزی غير از وقت کشی نخواهد بود و ادامه ی آن بی معنی خواهد بود. اما هر دو طرف بايد در اوج حسن نيت به پيمودن اين مسير ادامه دهند. البته بايد به اين موضوع نيز اشاره کنم که ملت ايران ترديدهايی درخصوص رويکرد غربی ها دارد و از ميزان جديت و صداقت غربی ها مطمئن نيست. گونه ای بی اعتمادی وجود دارد که ناشی از رفتار سی سال اخير غرب در قبال ايران است و لازم است که غرب اعتمادسازی کند. مذاکرات ما در روزهای دوشنبه و سه شنبه ی پيش رو ادامه پيدا می کند و طبيعتاً اميد ما پيشرفت در حوزه ی مذاکرات است. قرار نيست در يکی دو نشست ژنو به نتيجه نهايی برسيم اما پيشرفت قدم به قدم خواسته ی ماست و به رسيدن به نتايج ماندگار و ارزشمند اميدوار هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016