دوشنبه 26 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تيم مذاکره کننده هسته ای ايران عازم وين شد

تهران - تيم مذاکره کننده هسته ای ايران به رياست محمد جواد ظريف وزير امور خارجه برای گفت و گو با نمايندگان کشورهای ۱+۵ ظهر دوشنبه تهران را به مقصد وين ترک کرد.

وزير امور خارجه روز يکشنبه ابعاد برنامه صلح آميز هسته ای ايران به ويژه غنی سازی، آب سنگين اراک و همکاری های بين المللی در حوزه فناوری صلح آميز هسته ای و رفع تحريم ها را از محور های مذاکرات وين اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همکاری های مورد نظر ايران در حوزه فناوری صلح آميز هسته ای از جمله تعهدات ۱+۵ در برنامه اقدام مشترک و نيز در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع توليد و گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است.

در توافقات قبلی، پايان اين دور از مذاکرات روز ۲۹ اسفند تعيين شده بود ولی ممکن است با توجه به عيد نوروز، يک روز کوتاه تر شود.

وزير خارجه سطح مذاکرات وين را نيز همچون گذشته عنوان کرد و افزود:هدايت مذاکرات با بنده و خانم اشتون است و اصل مذاکره توسط مديران سياسی و معاونان وزرای خارجه ايران و ۱+۵ صورت می گيرد و بنده مسئوليت نظارت بر کارها را برعهده دارم.

ظريف اضافه کرد: بعيد می دانم در اين دور از مذاکرات ضرورتی پيدا شود که وزرای خارجه ۱+۵ به اين مذاکرات بپيوندند. البته هرچه پيش برويم ممکن است اين ضرورت در مراحل بعدی بيشتر ايجاد شود و معمولاً بر حسب ضرورت سطح مذاکرات تغيير کرده است.

وی خاطرنشان کرد که هرچه مذاکرات به جلو می رود « دقيق تر، ريزتر، جدی تر و دشوارترˈ می شود ، گفت: اين دور در مقايسه با دور قبل بحث جدی تر ، ريزتر و دشوارتر خواهد بود. البته ما توقع توافق در اين دوره از مذاکرات را نداريم و قرار هم نبوده اين دور به توافق منجر شود.

ظريف هدف اين دور از مذاکرات را ˈ بيشتر تبادل نظرˈ دانست و گفت: البته تا حدی در جلسه کارشناسی که حدود دو هفته قبل در وين برگزار شد، مباحث اوليه صورت گرفت.

نشست کارشناسان ايران و کشورهای ۱+۵ از ۱۲ تا ۱۶ اسفند در حاشيه اجلاس شورای حکام در وين برگزار شد.

ايران و کشورهای ۱+۵ در آبان ماه توافق کردند که تا خرداد ۹۳برای چند دور آينده مذاکرات برنامه ريزی می کنند ولی تا اول آذرماه بر سر تاريخ دو دور از مذاکرات به توافق رسيدند. تا اين زمان طرفين توافق کرده اند تا خرداد ۹۳ پنج تا شش جلسه در سطح سياسی و کارشناسی برگزار کنند.

نخستين جلسه از اين توافق، نشستی بود که کارشناسان هفت کشور در ۱۲ تا ۱۶ اسفند در حاشيه اجلاس شورای حکام در وين برگزار کردند و مقرر شد نشست دوم نيز ۲۶ تا ۲۹ اسفند در همين شهر برگزار شود.

وزير امور خارجه گفت: ما در همه اين حوزه ها در مورد نحوه ايجاد اعتماد صحبت می کنيم و نه در مورد برنامه هسته ای ايران.

ظريف تاکيد کرد: برنامه هسته ای ايران چه در حوزه غنی سازی و چه در حوزه اراک و چه در مورد ساير موضوعاتی که در برنامه هسته ای ما وجود دارد ادامه می يابد. آمادگی داريم ايجاد اطمينان کنيم که اين برنامه همواره صلح آميز خواهد بود و بارها اعلام کرده ايم که بارها گفته ايم و مقام معظم رهبری نيز فتوايی در اين خصوص صادر کرده اند. ما هيچ منفعت سياسی، نظامی و امنيتی در داشتن سلاح هسته ای نمی بينيم و اين را خلاف شرع می دانيم.

عباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران پيش از اين، همکاری هسته ای بين ايران و ۱+۵ را يکی از شاخص های گام پايانی در برنامه اقدام مشترک ژنو عنوان کرد و ايجاد راکتورهای تحقيقاتی آب سبک، همکاری در زمينه سوخت های مدرن و مسائل تحقيقاتی را از نمونه های آن برشمرد.

وی گفت اين قبيل همکاری ها در دستور کار مذاکرات راه حل جامع است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران احتمال داد طرفين درباره فهرستی از موارد مورد علاقه برای همکاری ها در آينده در زمينه فناوری صلح آميز هسته ای به توافق برسند.

اين همکاريها شامل نيروها گاه های توليد برق، تاسيس راکتورهای تحقيقاتی و همکاری در زمينه توليد راديو ايزوتوپ ها و پزشکی هسته ای، کشاورزی هسته ای ، فعاليت در زمينه سوخت های مدرن ، تحقيق و توسعه پروژه های فنی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016