یکشنبه 25 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: توقع توافق در دور بعدی مذاکرات با ۱+۵ نداريم

ايسنا ـ ظريف با بيان اينکه توقع توافق در اين دوره از مذاکرات با ۱+۵ را نداريم، اظهار کرد: برنامه‌ريزی هم برای رسيدن به توافق در اين دوره از مذاکرات وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور خارجه کشورمان که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروس خود سخن می‌گفت، اظهار کرد: بعيد می‌دانم اين دوره از مذاکرات که قرار است در وين برگزار شود ضرورت به حضور ساير وزرا وجود داشته باشد البته ممکن است اين ضرورت در مراحل بعدی بيشتر ايجاد شود.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: اين دور از مذاکرات در مقايسه با دور قبلی شامل بحث‌های جدی تر و ريزتر است و طبيعی است که هر چه مذاکرات جلو رود موضوعات دقيق‌تر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود اما ما توقع توافق در اين دوره از مذاکرات را نداريم و برنامه‌ريزی هم برای اين نيست که در اين دور به توافق برسيم. ما در اين دور توافق کرده‌ايم درباره چند موضوع مذاکره کنيم از جمله موضوع مربوط به ابعاد فعاليت صلح‌آميز هسته‌ای ايران از جمله بحث غنی‌سازی و آب سنگين و همچنين موضوع همکاری‌های بين‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آميز هسته‌ای که از تعهدات ۱+۵ در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است. از سوی ديگر تعهدات قراردادی در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نيز است که در اين مذاکرات مورد بحث قرار می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف همچنين گفت که موضوع رفع تحريم‌ها نيز از ديگر مواردی است که در اين مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گيرد.

وی در عين حال ادامه داد: بيشتر هدف اين جلسه تبادل نظر است . در جلسه کارشناسی که در کنار اجلاس شورای حکام در وين حدود دو هفته قبل برگزار شد بحث اوليه‌ای انجام شد و تبادل نظر صورت گرفت.

وی گفت: سطح اين جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدايت مذاکرات توسط خانم اشتون و من صورت می‌گيرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مديران سياسی ۱+۵ و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: بعيد می‌دانم در اين دور از مذاکرات ضرورتی پيدا شود که ساير وزرا به مذاکرات بپيوندند. احساس می‌کنيم هر چه پيش رويم ممکن است اين ضرورت در مراحل بعدی بيشتر ايجاد شود و معمولا هم بر حسب ضرورت اين حضور انجام شده و سطح مذاکرات تغيير کرده است.

ظريف ادامه داد: آنچه که لازم است به آن توجه شود اين است که ما در همه اين حوزه‌ها درباره نحوه ايجاد اعتماد صحبت می‌کنيم و نه درباره اصل برنامه هسته ای ايران که در حوزه غنی سازی و ساير موضوعات که در برنامه‌هايمان بوده است ادامه پيدا خواهد کرد و ما اين آمادگی را داريم که همه به اين موضوع اعتماد کنيم.

ظريف ادامه داد: مقام معظم رهبری با فتوای تاريخی خود اين موضوع را مشخص کرده‌اند و ما هيچ منفعت سياسی،‌ نظامی‌،امنيتی در داشتن سلاح هسته‌ای نداريم و آنرا خلاف شرع می‌دانيم بنابراين از نظر کلی رسيدن به راه‌حل دشوار نيست. ما بايد روشهای آن را دنبال کنيم با توجه به اينکه برنامه هسته‌ای ايران يک واقعيت روی زمين است و اين واقعيت تغيير نخواهد کرد.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه همچنين در ادامه درباره آخرين پيگيری‌های ايران در مورد وضعيت ۵ سرباز ايرانی ربوده شده در مرز پاکستان و همچنين ديپلمات کشورمان در يمن گفت: موضوع گروگان‌های ايرانی هم ۵ سرباز کشورمان و هم وضعيت ديپلمات‌مان در يمن از موضوعات بسيار بسيار مهم است که وزارت امور خارجه را به لحاظ وظيفه رسمی وهمچنين وظيفه انسانی به خود مشغول کرده است. در آستانه سال نو به خانواده‌های محترم آنها که همه به شکلی برای خدمت به اين آب و خاک و پاسداری از مرزها و حقوق مردم اين کشور تلاش کرده‌اند و در اين تلاش مقدس به دست گروه‌های افراطی افتاده‌اند اعلام می‌کنم که ما به عنوان اعضای خانواده بزرگتر خدمتگزاران به اين آب و خاک خود را همراه آنها می‌بينيم و از هيچ کوششی برای آزاد کردن آنها فروگذار نخواهيم کرد.

وی اضافه کرد: تلاش‌های ما در مسير مختلف ديپلماتيک ادامه داشته و با دولت پاکستان و يمن و ساير ابعاد ذی‌ربط موضوع را پيگيری می‌کنيم و اميدواريم با همکاری و هماهنگی و با تشخيص منافع درازمدت همه کشورها در اين منطقه که تروريسم و افراط به نفع هيچ کس نيست و هيچ کس از اين بليه در امان نخواهد بود اين موضوع حل شود و اميدوارم با تشريک مساعی امکان اين وجود داشته باشد که اين عزيزان هر چه سريعتر به آغوش خانواده خود باز گردند.

ظريف اضافه کرد: انتظار وزارت امور خارجه و تک تک مردم ايران از دولت‌های پاکستان و يمن اين است که سلامتی اين اتباع ما را تضمين کنند و از هر اقدامی برای آزاد کردن و بازگرداندن سالم آنها و سريع آنها به کشور فروگذار نکنند.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود نيز با ابراز خرسندی از سفر وزير خارجه بلاروس به تهران اظهار کرد: روابط ايران و بلاروس که در آستانه بيست و يکمين سالگرد برقراری آن است مبتنی بر منافع دو ملت و دو کشور است و مستقل از اوضاع و احوال بين‌المللی بوده است و در بيست و يک سال گذشته روبه به توسعه و گسترش و تقويت بوده است گرچه به دليل برخی از فشارهای خارجی در دو سال گذشته با قدری رکود روبه‌رو شده اما دو کشور در سطح رهبران مصمم هستند اين روابط را هرچه بيشتر گسترش دهند و زمينه ‌های توسعه روابط فراهم شود.

وی روابط دو کشور را همه جانبه و در حوزه‌های مختلف سياسی، اقتصادی، علمی‌،‌ امنيتی‌، فرهنگی و دفاعی توصيف کرد و افزود: روابط ايران و بلاروس عليه هيچ کشور ديگری نيست بلکه مبتنی بر نيازهای دو مردم در زمينه‌ها و اشتراکات دو ملت است. ما دو کشوری هستيم که رشد قابل توجهی در زمينه علم و فناوری داريم و با چالش‌های مشابهی در سطح بين المللی مواجهيم و در اين زمينه همکاری‌های بسيار خوبی بين دو کشور و جود داشته است.

ظريف گفت: ما از دولت بلاروس برای حمايت‌های که از ايران داشته است سپاسگزاريم و ما هم در بسياری از موارد از دوستانمان در بلاروس حمايت کرديم در زمينه روابط سياسی در آينده نزديک که اوايل سال آينده شمسی خواهد بود رياست محترم مجلس سفری به بلاروس خواهد داشت و هم چنين قرار است اجلاس مشترک کميسيون اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود و زمينه گسترش روابط در تهران را بررسی خواهند کرد.

ظريف تاکيد کرد: امکان گسترش روابط بسيار زياد است و حجم کنونی روابط به هيچ وجه در سطح انتظار ما و ظرفيت‌های دو کشور نيست.

وی با اشاره به ديدارهای وزير امور خارجه بلاروس گفت: وزير امور خارجه بلاروس فردا با وزير صنعت که رييس کميسيون مشترک است ديدار خواهد کرد و زمينه را برای پيگيری و تشکيل جلسه کميسيون هموار خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016