سه شنبه 27 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: احمد شهيد يک هنرپيشه رسانه ای است، سکينه محمدی عفو شد

به گزارش خبرنگار قضايی فارس، محمد جواد لاريجانی صبح امروز آخرين نشست خبری خود را با رسانه‌های داخلی برگزار کرد.

در اين نشست ۱۲۰ دقيقه‌ای درباره مسائل مختلفی اظهار نظر شد که در زير مشروح انرا می‌خوانيد.


تهاجمات دشمنان نظام مسئله جديدی نيست

محمد جواد لاريجانی با اعلام اين مطلب افزود: کسانيکه در دنيا باخوی و منطق استکباری نمی خواهند کشورمان موفق شود از نتيجه انتخابات خرداد ۹۲ ناخشنود هستند.

وی افزود: اما در عين اين ناخشنودی رئيس جمهوری برجسته و فرهيخته روی کار آمد و کار خود را آغاز کرده است.

جواد لاريجانی گفت: گفتمان جديدی که رئيس جمهور آغاز کرد همه چيزهايی است که دشمنان ملت دوست نداشتند ببينند.

وی تصريح کرد: بنابراين تهاجمات جديد عجيب نيست و مردم نبايد از اين تهاجمات تلخکام باشند مسئولين و ملت ما از دستاوردهای خود دفاع می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: منتها ملت بايد اين تحرکات را بشناسد.

وی با اشاره به بحث حقوق بشر گفت: مسأله حقوق بشر چيز جديدی نيست و ملت ما سال هاست با تعرضی با اين نام آشنا هستند.

محمد جواد لاريجانی گفت: دشمنان هر دفعه به بهانه ای اين چرخه را به حرکت در می آورند و در هفته های اخير اين چرخ باطل دور تازه ای شروع کرده است.

گزارش‌های حقوق بشری غربی‌ها دارای اشکالات حرفه‌ای و رسوايی بزرگی است

محمد جواد لاريجانی با اعلام اين مطلب افزود: اتهاماتی که به عنوان گزارش نسبت به حقوق بشر جمهوری اسلامی مطرح شده دارای اشکالات حرفه ای و رسوايی هايی بزرگ است.

وی ادامه داد غربی‌ها اول ماهيت اسلامی را به شکلی بزرگ زير سوال برده‌اند و ملت اين را بر نمی تابند و نکته اين است که از حدود اسلامی مثل قصاص و موضوعات اجتماعی مثل همجنس بازی مورد تعرض قرار گرفته است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ظاهرا ملاک نرم بشری چيزی است که غربی ها بايد آن را بپسندند.

وی ادامه داد: ظاهرا توهين به مقدسات امری عادی تلقی شده و معتقدند کسينبايد به خاطر توهين به مقدسات تحت تعقيب قرار گيرد.

لاريجانی تصريح کرد: غربی‌ها به طور وسيع در امور داخلی ما دخالت می کنند و يکی از نشانه های آن ناآرامی ها در جريان فتنه ۸۸ بود.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه از اين طرف حمايت و دخالت کشورهای غربی به معنای زير پا گذاشتن همه نرم های بين المللی است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: آنها در ناآرامی های آمريکا و انگليس که سال گذشته انجام شد عده زيادی را دستگير کردند اما معتقدند ما نبايد برخورد کنيم.

لاريجانی گفت: اين گزارش ها و تبليغات به نحو معترضانه ای از تروريست در کشور ما حمايت می کند. مثلا عنوان شده ۴ نفر در يکی از استان های مرزی ما به خاطر تلاش برای تماس با سازمان ملل محکوم شدند. در کشور ما که تماس آزاده و ظاهرا بی در و پيکر است اما اسامی را گرفتيم ديديم ۴ عضو پژاک هستند و از ريگی و امثال اينها دفاع کردند.

ما طرفدار گزارشگری بدون تبعيض هستيم

محمد جواد لاريجانی با اعلام اين مطلب افزود: ما در مقابل اين گزارشات قاطعانه ايستاده ايم و ۳۵ سال است که با اين تبليغات آشنا شده ايم.

وی در خصوص روند تسلسلی گزارشات حقوق بشری غربی‌ها نيز گفت: يک چرخه تبليغاتی است اين گزارش ها و ستاد حقوق بشر نهادی است که اگر چه در قوه قضائيه است اما تمام نهادها در آن عضو هستند و از دوره آيت الله شاهرودی فعال شد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به اين مطلب که در واقع از سال ۸۴ نظارت و پيگيری استراتژی های نظام در بحث حقوق بشر شکل گرفت گفت: ما تمام اتهامات وارده به جمهوری اسلامی را با تفصيل پاسخ داديم

وی افزود: اين گزارشات ما با ترجمه در سايت سازمان ملل ثبت شده و حتی در رويه ۱۵۰۳ که رويه مشخص برای اتهام زنی عليه ايران است ما با مدارک و مستندات پاسخ داديم و مورد قبول واقع شد.

جواد لاريجانی گفت: اينها ديدند اينگونه به جای نمی رسند کار تبليغاتی را آغاز کردند اما ما پاسخ رفتارهای آن ها را در صحنه عمومی هم می دهيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ما با گزارش گری مشکلی نداريم استقبال هم می کنيم، ما طرفدار گزارشگری بدون تبعيض هستيم.

روايت لاريجانی از هنرپيشگی احمد شهيد

محمد جواد لاريجانی با اعلام اين مطلب افزود: به هر تقدير ما در هر صورت مشکل مکانيزمی داريم.

وی افزود: احمد شهيد از وقتی حکم گرفت برای گزارشگری تبديل شد به يه هنرپيشه رسانه ای برای تبليغ عليه جمهوری اسلامی ايران.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ما تعيين گزارشگر را غير موجه می دانيم چون کشورهايی که خودشون رکورد آدم کشی دارند مدعی حقوق بشر شده اند.

لاريجانی گفت: گزارشگر ويژه پرونده سازی کرده و گفته کسانی که عليه جمهوری اسلامی موضع بگيرند و گزارش دارند به برلين بروند و يک هفته مهمان ما شوند آنجا گزارش‌های خود را ارائه کنند.

وی افزود: خب اين که خيلی وسوسه انگيز است. ايشان در گزارش خود ليست داده ۷ نفر در تهران اعدام شدند در حالی که اينها الان زنده هستند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ما اعلام کرديم گزارشات او از لحاظ حرفه ای جايی ندارد و متأسفم که سازمان ملل گزارشگری اش به ای حال و روز افتاده.

وی افزود: ما نگرانی و خستگی نداريم و معتقد به حقانيت نظام هستيم.

لاريجانی در خصوص منشور حقوق شهروندی که از سوی دولت يازدهم مطرح شده است گفت: تدوين چنين منشوری بدون شک کار مثبتی است و ما با کسانی که اين منشور را تدوين کردند همکاری وسيع داريم و نهايت مشارکت را می کنيم که منشور قوی باشه.

وی افزود: از لحاظ قانونی مسير خود را طی کند ديد ما کاملا نسبت به اين منشور مثبت و فعال است البته بايد کارآمد شود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: هر چقدر مردم نسبت به حقوق خود آشنا شوند مدنيت ما پيشرفت می‌کند.

هیأت اروپايی برای ملاقات‌هايش بايد درخواست می‌داد

محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه صبح امروز در آخرين نشست خبری خود در سال ۹۲ با اعلام اين مطلب افزود: ما در سال جاری بيش از هزار پرونده داشتيم که بيش از ۵۰ درصد آن به نفع مردم تمام شد.

وی افزود: وزارت امور خارجه عضو ستاد حقوق بشر است و دوستان ما پيگير ديپلماسی حقوق بشر هستند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درباره مذاکرات ژنو و توافقات پيرامون آن نيز گفت: ما مذاکرات را رد نمی کنيم بلکه حمايت می کنيم.

وی افزود: اين مذاکرات در راستای فعاليت های ديپلماتيک نظام است و خارج از عرف هم نبوده است.

جواد لاريجانی در مورد ملاقات کاترين اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی نيز گفت: اينجور نيست که ما با ملاقات با محکومين فی نفسه مشکل داشته باشيم.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی گزارشگران موضوعی را که خواستار ملاقات بودند هماهنگ کرديم زيرا ما چيز مخفی نداريم.

دبير ستاد حقوق بشر گفت: آن چيزی که به عنوان مشکل قلمداد می‌شود موضوع عدم هماهنگی است هیأت اروپايی بايد درخواست می دادند.

جواد لاريجانی گفت: ما در رفتار جسارت آميز برخی دولت های غربی حرف داريم اين هم بخشی از رفتار دخالت آميز غرب است.

وی گفت: ما تعداد اعدامی هايمان زياد است اين مساله رو مورد بحث جدی قرار داديم ۸۰ درصد اعدام ها مربوط به مواد مخدر است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: البته برخورد قاطع با ترافيک مواد مخدر سياست ماست منتها اين که با اعدام بايد برخورد کنيم يا نه بايد بحث شود. نبايد اعدام را برداريم بايد مافيا و تشکيلات اصلی را اعدام کنيم.

وی افزود: امروز به برکت حضور ناتو در افغانستان کشت خشخاش ۴ برابر شده است و مشتری آن هم دولت های غربی هستند.

جواد لاريجانی گفت: ما در راستای مبارزه با مواد مخدر شهيد داديم و اقدامات زيادی کرديم و منتظر تشکر دولت های غربی بوديم نه اينکه عليه ما گزارش دهند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: در داخل کشور تسامح نداريم اگر کسی در کشور مواد مخدر را پخش کند باهاش برخورد می کنيم.

لاريجانی درباره رقم اعدام‌های در سطح کشور و اينکه گفته می‌شود ۸ هزار مورد بوده است گفت: رقم اعدام ها ۸ هزار در سطح کشور نيست و اين رقم پايين تر از اينهاست.

احمد شهيد می‌خواهد ۳ هزار اتهام وارد کرده به ايران را ۳ روزه بررسی کند

محمد جواد لاريجانی در خصوص موضع‌گيری های اخير غرب مبنی بر اينکه جمهوری اسلامی که با ما اينطور برخورد می کند با مخالفان خود چگونه برخورد می کند؟ گفت: ما کتباً پاسخ اين ادعاها را داديم.

وی گفت: احمد شهيد مرتب ميگويد چرا من را به ايران راه نمی دهيد در حالی که بيرون از ايران و در گزارش‌هايش حدود ۳ هزار اتهام به ايران زده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: آمدنش به ايران برای بررسی نيست برای تبليغات است وی چگونه ميخواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند.

وی در مورد گزارشاتی که از داخل زندان ها می آيد گفت: ما نگرانی نداريم زيرا اتهامات اين افراد مبنای قانونی دارد.

جواد لاريجانی گفت: البته ارتباطشان غير قانونی است با بيرون اما هرکسی می تواند گزارش دهد.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح کرد: رويه گزارشات اينگونه است که کسی که گزارش می دهد بايد ثابت شود که درست می گويد يا نه.

وی افزود: گزارشی که سرو ته آن مشخص نيست و با بليط اقامت در برلين شکل گرفته رسميت ندارد و جمهوری اسلامی می تواند عليه احمد شهيد اعلام دعوی کند.

جواد لاريجانی گفت: پرونده سازی کرده و اين پرونده سازی خلاف قانون است در سال گذشته طی نامه ای به خانم پيلای خواستار بررسی شکايات خود شديم اما نتيجه ای نگرفتيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ما خواستار تعريف و تمجيد نيستيم خواستار حقيقت گويی غرب هستيم.

وی ادامه داد: برخوردی که دولت ما با موضوع و پرونده کهريزک کرد در مقايسه با برخورد آمريکا با گوانتانامو قابل قياس نيست.

جواد لاريجانی تصريح کرد: در سال آينده گزارش upr ايران آماده می شود اين گزارش ۴ ساله است که آماده شده.

ارتباط دادن مذاکرات حقوق بشری به مسائل هسته‌ای يک توطئه است

محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه صبح امروز در آخرين نشست خبری خود در سال ۹۲ با اعلام اين مطلب افزود: دخالت در امور ما درست نيست.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: اينکه غربی‌ها از افرادی که در کشور ما باعث ناآرامی شدند حمايت کنند درست نيست.

وی تصريح کرد: اگر ما بخواهيم به سرعت جلوی اين ديدارها را می گيريم و اجازه انجام ان را نخواهيم داد.

جواد لاريجانی در خصوص مذاکره با غرب در بحث حقوق بشر گفت: ما با غرب مدام در بحث حقوق بشر مذاکره داشتيم اما غرب به اين نتيجه رسيد که اين مذاکرات به نفع اش نيست و به همين خاطر مذاکرات را رها کرد و به دنبال تبليغات منفی عليه ايران رفت.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ارتباط دادن مذاکرات حقوق بشر به مسائل هسته ای يک نمايش است و بيشتر شبيه يک توطئه است.

وی تصريح کرد: اين رفتار غريبی‌ها به خاطر شکست آن ها در مذاکرات هسته ای است و متاسفانه آنها در مذاکرات هسته ای صادق نبودند.

لاريجانی گفت: ما از بحث حقوق بشری فرار نمی‌کنيم اما غرب تحمل مواضع روشن ما را ندارد.

دبير ستاد حقوق بشر در ادامه صحبت های خود در آخرين نشست خبری در سال ۹۲ گفت: پيشبرد امر ديپلماسی مربوط به حقوق بشر همواره وجود دارد. ما نبايد چند کانال ديپلماسی داشته باشيم. امر حقوق بشر سياسی نيست بلکه ملی است.

وی خاطرنشان کرد: طبيعی است که تصميم سازی در بحث حقوق بشر بايد توسط نظام صورت گيرد و کار اجرايی آن از سوی وزارت امور خارجه صورت می گيرد.

جواد لاريجانی گفت: وزارت امور خارجه مجری تصميمات ملی ما است و ما از اين وزارتخانه حمايت می کنيم.

دبير ستاد حقوق بشر گفت: گاهی حتی وقتی قضات ما در يک شهر کوچک حکمی را صادر می کنند اين حکم يک اکوی بين المللی دارد.

وی افزود: به همين خاطر قضات بايد توجه زيادی داشته باشند. اگر احکام قوی صادر کنيم تبليغ خوبی برای نظام ما است.

جواد لاريجانی گفت: گاهی در برابر قاضی چندين گزينه است و قاضی برابر تشخيص خود حکم را صادر می کند

سخنان رئيس قوه قضائيه به اين معناست که بايد آبروی نظام را حفظ کرد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اعلام اين مطلب افزود: سخنان رئيس قوه قضائيه به اين معناست که بايد آبروی نظام را حفظ کرد.

وی افزود: البته حقوق فرد به خاطر مصلحت نظام پايمال نمی شود برای مثال در پرونده سکينه محمدی حدود ۴ ماه محور عظيم تهاجم عليه نظام بود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: اين فرد به اعدام محکوم شده بود اما در صحنه بين المللی سر اين موضوع غوغايی را به پا کردند.

وی افزود: ما به اين موضوعات توجه نکرديم تلاش کرديم رضايت شکات را گرفتيم و وی محکوم به ده سال حبس شد و پس از مدتی به دليل رفتار خوبی که در زندان داشت مشمول عفو شد.

جواد لاريجانی گفت: ما اطلاع رسانی مناسبی نکرديم در مورد اين پرونده و همين باعث شد در صحنه بين المللی مطرح شود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: ما بايد جلوی سوء استفاده دشمنان را بگيريم در اين پرونده ممکن است بحث سنگسار مطرح شده باشد اما جرم اصلی اش قتل بود. جرم مدنظر دادگاه قتل عمد بود.

وی در خصوص ارتباط ايران با احمد شهيد و پيگيری صحت اطلاعات وی گفت: ما تمام موارد را پاسخ می دهيم با مسئولان ما در ژنو و نيويورک مذاکره داشته است.

جواد لاريجانی گفت: احمد شهيد هيچ کاستی در برقراری ارتباط با ايران نداشته است اما حرف هايی که می زند غمزه های سياسی است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: دستاوردهای هسته ای چيز کمی نيست و ما با اعتماد به اين دستاوردها داريم پيش ميرويم و ظهور ما در عرصه حقوق بشری مثل ظهور ما در عرصه هسته ای است.

برای سران فتنه پرونده‌ای با ابعاد قضايی و امنيتی تشکيل شده است

محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه صبح امروز در آخرين نشست خبری خود در سال ۹۲ در خصوص رفع حصر سران فتنه گفت: همه ما دوست داريم همه آزاد باشند و حصر و زندان مطبوع نيست.

وی افزود: برای اين افراد پرونده‌ای با ابعاد قضايی و امنيتی تشکيل شده است.

جواد لاريجانی با اشاره به اين مطلب که طرح انتظارات داخلی طبيعی است اما غرب حق دخالت ندارد گفت: ای کاش فتنه اتفاق نمی افتاد و ما با اين دو عزيز همکاری داشتيم.

وی افزود: من وقتی در مورد اين افراد حرف می زنم در مورد دو غريبه حرف نمی زنم اين دو از دوستان ما بودند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: اميدواريم شاهد رفع حصر پس از به نتيجه رسيدن مقامات قضايی و امنيتی باشيم.

جواد لاريجانی گفت: موضع ما در اين پرونده اين است که بايد مراحل نهايی شدن اين پرونده را تسهيل کنيم.

وی در خصوص آزادی بيان گفت: آزادی بيان و انتقاد امری شيرين است و قانون اساسی هم در مورد آن صحبت هايی زيادی داشته است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: اما غرب انتقاد را عليه اسلام حرف زدن می داند در روابط مدنی ما نبايد صفر و صد وجود داشته باشد.

جواد لاريجانی گفت: افراد هم می توانند نسبت به هم نقد داشته باشند و هم با هم دوست باشند فرهنگ نقد کردن بسيار مهم است.

وی افزود: البته عدم تسامح نقد نيست. اعتدال حرف زيبايی است و دکتر روحانی هم اين شعار را دارد. از دستاوردهای بزرگ نظام ما توسعه مدنی است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درباره سرنوشت مرزبانان نيز گفت: ما تمام تلاش‌مان را خواهيم کرد و اميدواريم اين فرزندانمان در ايام سال نو در کنار خانواده‌شان باشند.

نهاد ستاد حقوق بشر يک نهاد حکومتی است/وزارت خارجه از عناصر فعال اين ستاد است

محمد جواد لاريجانی با اعلام اين مطلب افزود: قصد دارم در اجلاس بعدی حقوق بشر شرکت کنم.

وی گفت: شورای حقوق بشر در سال ۴ جلسه برگزار می‌کند که البته امکان حضور در همه سفرها وجود ندارد.

جواد لاريجانی تصريح کرد: ما با وزارت امور خارجه تقسيم کار مشخص کرده‌ايم و نحوه حضورمان در جلسات مشخص است.

وی همچنين در پاسخ به فارس درباره جداسازی ستاد حقوق بشر از قوه قضاييه گفت: ما در کشور ستاد حقوق بشری داريم که يک نهاد حکومتی است.

دبير ستاد حقوق بشر گفت: اين ستاد برای رسيدگی به تعهدات بين المللی دفاع از منافع نظام تشکيل شده است.

وی گفت: لايه دوم لايه مردمی نهادهای مدنی است و لايه سوم لايه نهاد حقوق بشری است و اين در حالی است که نهاد ستاد حقوق بشر نهادی حکومتی است و وزارت خارجه از عناصر فعال اين ستاد است.

جواد لاريجانی با اشاره به اين مطلب که همکاری ما با وزارت خارجه ادامه دارد گفت: وزارت خارجه بازوی توانمند ستاد حقوق بشر است.

وی در خصوص ملاقات با محکومان کشورهای ديگر گفت: معمولا ملاقات‌ها را با ما هماهنگ ميکنند و اين عرف معمول ديپلماتيک است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه من خودم ياد ندارم با محکومينی در کشورهای ديگر ملاقات کرده باشم هماهنگی برای ديدار يک عرف است که بايد در کشور ما هم پياده شود البته ما افراد خشنی نيستم اما شوخی هم نداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016