چهارشنبه 28 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش حميد رسايی به اطلاعيه معاونت مطبوعاتی در مورد توقيف هفته نامه "۹دی"

مديرمسئول هفته نامه «۹دی» با انتقاد از اطلاعيه هیأت نظارت بر مطبوعات در مورد توقيف هفته نامه ۹ دی، گفت که ادعای معاونت مطبوعاتی ارشاد مبنی بر اين که اين هفته نامه در سال ۹۲، شش بار تذکر دريافت کرده است، به دلايل مختلف خلاف واقعيت است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حميد رسايی در مطلبی که در وب‌سايت شخصی خود منتشر کرده، آورده است:

«روز گذشته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با عجله در پاسخ به انتقادات زيادی که نسبت به توقيف هفته نامه ۹ دی صورت گرفته، اطلاعيه‌ای در سايت خود منتشر کرد. ادعای معاونت مطبوعاتی ارشاد مبنی بر اين که به اين هفته نامه در سال ۹۲ شش بار تذکر دريافت کرده است، به دلايل مختلف خلاف واقعيت و کذب است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولا:‌ در سال ۹۲ تنها ۲ تذکر کتبی به اين هفته نامه تسليم و يک تذکر شفاهی با تلفن به مسئولان اين هفته نامه اعلام شده است. چنانچه اين معاونت و هیأت نظارت بر مطبوعات، دليلی بر ارائه تذکرات بيشتر به هفته نامه دارد، مستندات خود را منتشر کند و الا صرف درست کردن جدولی و ادعای اين که در اين تاريخ ها به نشريه ای تذکر داده شده، کفايت نمی کند.

وزارت ارشاد ملزم است بر اساس قانون و روال حقوقی ديگر، اخطار و تذکر خود را به رؤيت تذکر گيرنده برساند و اين اقدام را ثبت کند. اين که مديران ارشاد برای خود تذکراتی را منظور کنند، اما به رسانه مورد نظر اعلام نکنند تا در بزنگاه های خاص از آن بهره ببرند، بر خلاف عقل و فهم اداری است (البته اگر واقعا تذکری بوده باشد و اين تذکر، متعلق به هفته نامه ۹ دی باشد.)

ثانيا:‌ بر اساس مستندات سيستم اداری معاونت مطبوعاتی و نرم‌افزار ثبت تذکرات به رسانه‌ها که تذکرات مکتوب و شفاهی به کليه رسانه‌ها در آن ثبت شده و نسخه مورد تاييد معاونت مطبوعاتی آن در اختيار بنده است - در صورت اصرار معاونت مطبوعاتی حاضر به انتشار عمومی آن هستم - هفته نامه ۹ دی فقط سه بار از هيات نظارت بر مطبوعات تذکر دريافت کرده و اين در حاليست که رسانه‌های همسو با دولت مانند روزنامه بهار در سال ۹۲ چهار بار و روزنامه قانون در سال ۹۲ شش بار از هيات نظارت بر مطبوعات تذکر دريافت کرده‌اند، اما هيچ برخوردی با آنها صورت نگرفته است! بلکه حتی وقتی روزنامه هتاک بهار توقيف شد، وزير ارشاد از توقيف آن اظهار تأسف کرد.

ثالثا: معاونت مطبوعاتی که از ترس افکار عمومی، خبر توقيف ۹ دی را در پستو پنهان کرده و پس از هشت روز و در حالی که دو روز به پايان سال مانده، اعلام می کند، به اندازه‌ای در رفع و رجوع اين اقدام خجالت‌آور خود عجله داشته که در بيان دلايل توقيف ۹ دی دچار اشتباه فاحشی شده است؛ چرا که در بيان دلايل توقيف ۹ دی بدون اشاره به اينکه دليل توقيف، انتقاد از توافقنامه ژنو، اخراج دانشمندان هسته‌ای و جابجايی‌های گسترده بوده، دليل تصميم خود را انتشار تصوير نقاشی خاتمی به عنوان توهين به روحانيت اعلام می کند و می نويسد: "هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه اخير (!)‌ نيز با لحاظ مرّ قانون اقدام نشريه مزبور در شماره ۱۷ مبنی بر درج کاريکاتور با لباس روحانی را به لحاظ توهين به کسوت مقدس روحانيت جرم دانسته و حکم به توقيف و ارجاع آن به دادگاه نموده بود."

و اين در حاليست که اين موضوع مربوط به دو سال قبل است که در همان ايام با شکايت ۹ دی در دادگاه، اين حکم هیأت نظارت نقض و هفته نامه ۹ دی از اتهام توهين به روحانيت تبرئه و با قطعی شدن حکم از آن روز تاکنون به انتشار خود ادامه داده است. آيا هیأت نظارت می تواند در خصوص موضوعی که يکبار به آن دليل، ۹ دی را توقيف کرده و دادگاه آن نيز برگزار و ۹ دی تبرئه شده است، مجددا با استناد به همان،‌ نشريه را توقيف کند!»

به گزارش ايسنا، روز گذشته بعد از انتشار خبر توقيف هفته نامه «۹دی»، دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات در اطلاعيه‌ای اعلام کرد، مطالب نشريه ۹ دی تخلف از ماده ۶ قانون مطبوعات تشخيص داده شده است و با توجه به موثر نبودن تذکرات اين هيات به آن نشريه در يک سال اخير، نشريه مذکور توقيف و پرونده تخلفات آن به استناد تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات به دادگاه ويژه روحانيت ارجاع شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016