شنبه 28 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رسايی: اعتراضات مردم در قم سازماندهی شده نبود

حميد رسايی، نماينده مردم تهران در يادداشتی درباره حادثه اخير قم نوشت: «اعتراضات مردم حاضر در مراسم قم نسبت به رئيس مجلس، حرکت سازماندهی شده به معنای مصطلح آن نبود.»

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رسايی در اين يادداشت نوشته است: هفته گذشته در مراسم سخنرانی رئيس مجلس در پايان مراسم راهپيمايی مردم قم به مناسبت ۲۲ بهمن، اعتراض حاضران در حرم به آقای لاريجانی، صحنه‌ای را رقم زد که بازتاب‌های گوناگونی را به دنبال داشت. در طول چند روز گذشته برخی از چهره‌ها و شخصيت‌های حوزوی و سياسی، اين اقدام را محکوم کردند. نويسنده اين سطور از جمله کسانی بود که در همان ابتدا اين اقدام را ناشايست و همچون اتفاقات روز يکشنبه مجلس، هر دو واقعه را گامی غلط در راستای تکميل پازل دشمن برای دسيسه چينی عليه انقلاب اسلامی و بر خلاف مهندسی سياسی‌ای رهبری معظم انقلاب برای آرامش‌دهی به جامعه دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بديهی است در مقطعی که فتنه‌گران داخلی و دشمنان خارجی به دنبال فرصتی هستند تا از آب گل آلود ماهی بگيرند، نبايد کسی اسير احساسات خود شود. از اين منظر به همان اندازه‌ای که حوادث تلخ روز استيضاح وزير کار بر خلاف اخلاق و سياست ورزی بود، اتفاقی که در قم هم رخ داد، قابل دفاع نيست؛ به ويژه که اين اتفاق در روز جشن ملی و در حرم حضرت معصومه (س) رخ داد.

در ادامه يادداشت رسايی آمده است: قطعا انتقاد از رؤسای قوا در خصوص نقض توصيه‌های اخير رهبری در خصوص نکشاندن اختلافات به جامعه، مجوزی برای کسانی نمی‌شود تا با اخلال در سخنرانی ايشان بخواهند از آنها انتقاد کنند و آرامش کشور را بهم بزنند. بديهی است که اين اقدام اعتراضی، خود نقض سخن رهبری انقلاب و عمل به همان چيزی است که مورد اعتراض واقع شده است؛ به ويژه که اين اقدام سبب شد تا رسانه‌های بيگانه از آن سوءاستفاده کنند و با بزرگ نمايی آن عظمت حضور ميليونی مردم را تحت الشعاع قرار دهند.

اين يادداشت ادامه می‌دهد: بنابراين بدون ترديد بايد گفت که اقدام اعتراضی در قم و بهم ريختن سخنرانی آقای لاريجانی، عملی اشتباه و غير قابل دفاع بوده است. اما در خصوص علل و انگيزه اين اتفاق و مسببان آن در روزهای گذشته، تحليل‌های مختلفی توسط برخی چهره های موجه ارائه شده که قطعا بخش معظمی از آن دلسوزانه ولی با عرض پوزش خالی از نقد نيست.

رسايی اين را که در برخی مصاحبه‌ها و يادداشت‌ها منتشر شده، اعتراض مردمی روز ۲۲ بهمن به لاريجانی را اقدامی سازماندهی شده از سوی حلقه انحرافی دانسته‌اند نادرست دانست و نوشت که چنين ادعايی تحريف واقعيت و ظلم به مردمی است که در تشخيص خود برای اعتراض به مسئولی، آدرس را غلط رفته‌اند.

وی در ادامه نوشت: برای واکاوی دقيق و واقعی حادثه قم - که البته آسيب شناسی جامع تری از آن لازم است - بايد به اين نکات توجه داشت: در طول ماه های اخير، مردم بارها و بارها از رهبر خود شنيده اند که ايشان مسئولان کشور بويژه رؤسای سه قوه را از کشمکش و درگيری لفظی در برابر انظار عمومی منع کرده اند و حتی ايشان اقدام کسانی را که اختلافات را به جامعه بکشانند و در صدد سوءاستفاده از احساسات مردم باشند، خيانت ناميدند. رهبری انقلاب به صراحت اين رفتار را کمک به دشمن دانسته اند.

اين يادداشت می‌افزايد: حادثه روز استيضاح که در آن به شکل بسيار زننده ای بين رئيس دو قوه مجلس و دولت کشمکش رخ داد، رئيس جمهور در اقدامی نامناسب و جهت دار فيلمی از برادر رئيس مجلس منتشر کرد که درخواست های نامتعارف اقتصادی از رئيس تأمين اجتماعی داشت، به دنبالش رئيس مجلس بعد از پاسخ های مناسب به برخی از ادعاهای رئيس جمهور در دفاع از خود با تعابير نامناسبی وی را خطاب قرار داد و حتی برخی از نمايندگان به احمدی نژاد توهين کردند، همه اين اتفاقات آن هم در دهه فجر، مردم را عصبانی کرد تا جايی که اين رفتار مسئولان عالی کشور را به درستی مصداق خيانتی دانستند که رهبری ايشان را از آن منع کرده بود. ناراحتی مردم وقتی بيشتر می شد که می ديدند دشمنان نشانه دار خارجی و عناصر فتنه گر داخلی از اين اتفاقات خوشحال و راضی اند.

در ادامه اين يادداشت آمده است: از نگاه مردم، مجلس و دولت هر دو و بويژه رؤسای دو قوه، در حادثه تلخ يکشنبه سياه مجلس مقصر بودند و از اين جهت تفاوتی بين آنها قائل نبودند. بنابر اين اعتراض های صورت گرفته در قم، در حقيقت اعتراض به حوادث روز استيضاح در مجلس و واکنشی – البته غلط – در برابر نقض سخن رهبری بود. دليل صحت اين ادعا اعتراضات متعددی است که مردم در طول مسير راهپيمايی ۲۲ بهمن در خصوص رفتار دولت و مجلس در روز استيضاح در همين تهران به ما مسئولان کشور داشتند.

وی می‌افزايد: بر اساس آنچه که نماينده محترم قم در گفتگو با ۹ دی – در همين شماره - از سوابق برخی اعتراضات گذشته در قم نسبت به رئيس مجلس يا ديگر شخصيت ها بيان کرده، در موارد مشابه ديگر وقتی برخی از ميان جمعيت شعاری سر می دادند، معمولا با اقبال مردمی مواجه نمی شدند بلکه مردم با عدم همراهی و تذکر به شعار دهندگان، خود به آرام کردن جلسه می پرداختند. در روز ۲۲ بهمن نيز قبل از شروع سخنرانی آقای لاريجانی، مجری برنامه از جمعيت خواسته تا از سر دادن شعارهای متفرقه خودداری کنند اما وقتی سخنرانی شروع شده ، شعارهايی که در انتقاد از يک شنبه سياه (روز استيضاح) سر داده می شود، با همراهی اکثريت جمعيت حاضر مواجه می گردد.

نماينده مردم تهران در خانه ملت در ادامه اين يادداشت آورده است: سازماندهی معنای خاص خود را دارد. اگر چنانچه پيش از جلسه، جمعيت حاضر در مقابل تريبون – که حدود چهار تا پنج هزار نفر برآورد می شود – با ترکيب خاصی و از مکان خاصی قرار داده می شدند و همگی نسبت به برنامه و شعارها توجيه شده بودند، می توانستيم آن را سازماندهی شده بدانيم، اما وقتی جمعيت حاضر گلچين شده نيستند و با شعاری که چند نفر از گوشه و کنار سر می دهند، همراهی می کنند، نمی توان آن را سازماندهی شده به معنای رايج دانست. بلکه بايد آن را واکنشی از سوی مردم دانست که البته زمينه های اجتماعی برای پذيرش داشته است.

وی در ادامه نوشت که بازبينی فيلم مراسم به خوبی نشاندهنده اين موضوع است که اعتراض روز ۲۲ بهمن در قم به صورت فراگير بوده و نه اقدام جمعی محدود.

وی خاطر نشان کرد: خطای ديگر اين است که متأسفانه انتساب اين اتفاق – که تأکيد می شود اقدامی غلط بوده – به طرفداران رئيس جمهور، سبب خواهد شد تا وی اقدام نامناسب خود در روز استيضاح را با پشتوانه مردمی بپندارد در حالی که مردم نه اقدام فاضل لاريجانی را می پسندند نه رفتار رئيس جمهور در نمايش دادن آن را و نه برخوردهای نامناسبی که با وی به دليل انتشار اين فيلم شد. مردم معتقدند هر يک از اين موارد بايد در جای خود مورد بررسی قرار می گرفت نه در مراء و منظر عموم که دشمن هم بهره برداری اش را بکند. از طرفی چنين تحليل غلطی باعث خواهد شد تا رئيس مجلس نيز اعتراضات آن روز را سازماندهی شده طرف مقابل بداند که اين تلقی نه تنها اختلاف بين ايشان و رئيس دولت را کشدارتر بلکه رفتار نامناسب برخی از نمايندگان مجلس و توهين های صورت گرفته به رئيس جمهور را هم به فراموشی خواهد سپرد.

وی در خاتمه اين يادداشت با بيان اين که واقعيت اين است که اعتراضات مردم حاضر در مراسم قم نسبت به رئيس مجلس، حرکت سازماندهی شده به معنای مصطلح آن نبود بلکه نتيجه حوادثی بود که در آن ايام در مجلس بين دولت و نمايندگان اتفاق افتاده بود نوشت: البته واقعيت سومی که معترضين آن روز بايد بپذيرند اين است که رفتار روز ۲۲ بهمن در قم بر خلاف توصيه رهبر انقلاب، موجب خوشنودی دشمن و نيازمند اصلاح است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016