دوشنبه 11 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست کری و لاوروف در پاریس بی‌نتیجه پایان یافت

نشست وزرای خارجه آمریکا و روسیه که درباره بحران اوکراین روز یک‌شنبه در پاریس چهار ساعت به طول انجامید، بدون دستیابی به نتیجه‌ای خاص پایان یافت. با این همه آمریکا آن را "صریح" و روسیه آن را "سازنده" خواند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز یک‌شنبه (۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین) در پاریس دیدار و درباره بحران در اوکراین گفت‌وگو کردند. این جلسه که چهار ساعت به طول انجامید بی هیچ نشانه‌ای از حصول موفقیت و پیشرفت در گفت‌وگوها به پایان رسید. زمینه‌ی این دیدار روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همتای روسی او ولادیمیر پوتین چیده شده بود. با این همه طرفین گفت‌وگوها را قابل پیگیری ارزیابی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر خارجه آمریکا پس از این دیدار در جمع خبرنگاران در پاریس حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین را موجب ایجاد جو ترس و ارعاب در اوکراین خواند. کری پس از ملاقات روز یک‌شنبه با لاوروف گفت که در این دیدار گفته است که باید به اوکراینی‌ها اجازه داده شود که خود درباره آینده خودشان تصمیم‌گیرنده باشند.

او با بیان این‌که آمریکا در هر قدم با اوکراین در حال مشورت است گفت که آمریکا هیچ راهی را که دولت مشروع اوکراین در آن دخیل نباشد نمی‌پذیرد. او ملاقات خود با لاوروف را دربرگیرنده‌ی "گفت‌وگویی صریح" درباره اقدامات روسیه در کریمه و آرایش نیروهای روسیه در مرز با اوکراین خواند. او گفت که در این ملاقات تاکید کرده که آمریکا اقدامات روسیه در اوکراین را همچنان "غیرقانونی و نامشروع" می‌داند.

شبه‌جزیره کریمه در اوکراین با انجام یک رفراندوم از ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) از اوکراین جدا شده و به روسیه پیوسته است. اگرچه مسکو با برگزاری همه‌پرسی در کریمه الحاق این منطقه به روسیه را رسما اعلام کرده است، اما مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۷ مارس/ ۷ فروردین) به قطع‌نامه‌ای رای مثبت داد که جدایی کریمه از اوکراین را باطل اعلام می‌کند. اروپا و آمریکا هنوز پیوستن کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که روز شنبه پس از مکالمه تلفنی باراک اوباما با پوتین منتشر کرده بود بار دیگر تاکید کرد که راه‌حل سیاسی در بحران اوکراین زمانی ممکن خواهد بود که روسیه نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین عقب کشد و از هرگونه اقدام دیگری که تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را نقض کند، خودداری کند.

لاوروف: نشست پاریس بسیار بسیار سازنده بود

سرگئی لاوروف، یک‌شنبه شب نشست پاریس را "بسیار بسیار سازنده" خواند و تصریح کرد که مسکو و واشینگتن توافق کرده‌اند که برای از سر گذراندن بحران جاری در اوکراین با دولت و مردم این کشور همکاری کنند. وی با این همه گفت اوکراین نمی‌تواند به‌عنوان یک "کشور یک‌پارچه" عمل کند و باید به صورت فدرالی اداره شود به نحوی که هر یک از مناطق این کشور درباره اقتصاد و زبان خود تصمیم گیرند.

لاوروف پیش از این - در روز شنبه - نیز در یک مصاحبه تلویزیونی بر این موضع پافشاری کرده بود. او در آن مصاحبه از مقامات اوکراین خواست در قانون اساسی کشور خود اصلاحات اساسی ایجاد کنند و به صراحت گفت، توسعه‌ی باثبات در اوکراین تنها با تبدیل این کشور به یک جمهوری فدرال امکان‌پذیر خواهد بود.

اما دولت اوکراین با انتشار بیانیه‌ای از روسیه خواست از دادن اولتیماتوم‌های مکرر "به یک کشور مستقل و مقتدر" پرهیز کند و در عوض "وضعیت فاجعه‌بار اقلیت‌های خود، از جمله اقلیت اوکراینی" را بهبود بخشد.

لاوروف در پاریس مجددا موضع دولت روسیه را که می‌گوید حضور نظامی گسترده روسیه در مرزهای اوکراین صرفا تمرین نظامی‌ست، تکرار کرد. او گفت روسیه هیچ تمایل یا علاقه‌ای برای ورود به مرزهای اوکراین ندارد.

با این همه روز گذشته در حالی نشست وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره اوکراین برگزار شد که بر خلاف کل اروپا و از جمله اوکراین که با تغییر فصلی ساعت، ساعت‌ها یک ساعت به جلو کشیده شدند، کریمه زمان خود را با مسکو تنظیم کرد و دو ساعت به جلو رفت. مسکو تاکید دارد که از حقوق روس‌تبارهای اوکراین دفاع می‌کند.

آمریکا می‌گوید هر نوع تغییری در ساختار سیاسی اوکراین باید از سوی تمامی مردم اوکراین پذیرفته شود. مقامات اوکراین از تمرکززدایی قدرت بیم دارند چرا که این موضوع را به صورت بالقوه عامل چند پاره شدن کشور پیش‌بینی می‌کنند. با این همه آن‌ها در پی اصلاحات سیاسی هستند که قدرت بیش‌تری به مقامات محلی می‌دهد.

بازگشت ژنرال بریدلاو به اروپا

روز یک‌شنبه همچنین ژنرال فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان ارشد ناتو و فرمانده کل نیروهای آمریکا در اروپا، به طور غیرمنتظره‌ای از واشینگتن به اروپا بازگشت. بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، بازگشت ژنرال فیلیپ بریدلاو به "نبود شفافیت" در موضع روسیه در ارتباط با حضور نظامی در مرز اوکراین مربوط است.

وی قرار است در روزهای اول و دوم آوریل (۱۲ و ۱۳ فروردین) در بروکسل در کنفرانس وزرای خارجه ناتو شرکت و با آن‌ها دیدار کند.

ارتش آمریکا در تلاش است تا هم‌پیمانان خود در ناتو را از طریق افزایش تعداد هواپیماهای خود برای گشت‌زنی منظم بر فراز کشورهای حوزه دریای بالتیک و تقویت برنامه از پیش تعیین‌شده آموزش نیروی هوایی لهستان یاری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016