دوشنبه 18 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه نکته در آغازین روزهای سال ۹۳، مصطفی ناج زاده

مصطفی تاجزاده در یادداشتی کوتاه به طرح نکاتی در خصوص برخی مسایل روز پرداخته است.

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی در یادداشت خود به آزادی سکینه محمدی، پیوستن آقایان لیلاز و قوچانی به حزب کارگزاران و تلاش علمای اهل سنت برای رهایی مرزبانان ایرانی اشاره کرده است.

در بخشی از این نوشته آمده است : « اقدام علمای اهل سنت برای رهایی مرزبانان ایرانی و بازگشتشان به کشور جای تحسین دارد. امیدوارم از یک طرف دولت زمینه مشارکت هرچه بیشتر اهل سنت را در عرصه های مدیریت اجرایی فراهم کند و عملا نشان دهد که به آن ها به چشم شهروندان درجه یک جمهوری اسلامی نگاه می کند و از طرف دیگر اهل سنت، چه روشنفکران و دانشگاهیان و چه علما، با ایفای نقش سازنده و مثبت در عرصه های سیاسی و اجتماعی در عمل ثابت کنند که شایسته این اعتماد بوده و هستند تا بازی دو سر برد برای طرفین شکل گیرد. »

متن کامل این یادداشت در پی می آید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سه نکته در آغازین روزهای سال ۹۳

آزادی سکینه محمدی
وقتی که برای سکینه محمدی حکم سنگسار دادند، اعتراض کردیم که چرا حکم جایگزین نمی دهید و باعث آبروریزی می شوید؟ گفتند این حکم شرع است و در اجرای آن مصمم هستیم. غربی ها آن حکم را عَلم کردند و نهایتا اعلام شد که حکم سنگسار لغو و به اعدام تبدیل شده و اخیراً هم اعلام کردند که حکم اعدام به چند سال زندان تبدیل شده بود که به دلیل حسن رفتار متهم و رضایت شاکیان خانم محمدی آزاد شد!

و به این ترتیب تنها نتیجه این رفتار آن بود که آبروی ایران و اسلام و تشیع را بردند و کسی هم جوابگو نیست که اگر سنگسار حکم شرع بود چطور به آزادی رسید؟! و اگر راه درست همین راه منجر به آزادی بود چرا از ابتدا آن را نپیمودند تا به حیثیت کشورمان لطمه نخورد؟!

پیوستن آقایان لیلاز و قوچانی به حزب کارگزاران
از این که در خبرها خواندم آقایان لیلاز و قوچانی به حزب کارگزاران پیوستند، خوشحال شدم. من معتقدم تا زمانی که سیاست عملی نهادهای انتصابی حزب ستیزی و مبارزه با نهادهای مدنی و در عوض آن تقویت حزب پادگانی است، یکی از بهترین روش ها برای ناکارآمد کردن این راهبرد و حرکت به سمت استقرار دموکراسی، پیوستن نخبگان کشور از قشرهای مختلف به احزاب است که هم پشتوانه خوبی برای فعالان اجتماعی ایجاد می کند که با آزادی و فراغ بال بیشتری به ابراز نظرات خود بپردازند و هم جوانان تحصیل کرده و دانشجویان و دانشگاهیان را تشویق به پیوستن به احزاب مدنی و به ویژه اصلاح طلب می کند و هم اصول گراها را هم مجبور به کار حزبی در رقابت با اصلاح طلبان می کند و این موجب تقویت نظام حزبی در کشور می شود و سیاست ورزی را هم در مجرای صحیح خود قرار می دهد و اجازه می دهد نهادهای مدنی به کار خود بپردازند. به نظر من دیر یا زود جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب هم فعالیت علنی خود را از سر خواهند گرفت.

امیدوارم اقدام فوق با اقبال دیگران مواجه شود و نگاه منفی به احزاب که تهدیدی برای دموکراسی است به یک فرصت تبدیل شود.

تشکر از علمای اهل سنت
اقدام علمای اهل سنت برای رهایی مرزبانان ایرانی و بازگشتشان به کشور جای تحسین دارد. امیدوارم از یک طرف دولت زمینه مشارکت هرچه بیشتر اهل سنت را در عرصه های مدیریت اجرایی فراهم کند و عملا نشان دهد که به آن ها به چشم شهروندان درجه یک جمهوری اسلامی نگاه می کند و از طرف دیگر اهل سنت، چه روشنفکران و دانشگاهیان و چه علما، با ایفای نقش سازنده و مثبت در عرصه های سیاسی و اجتماعی در عمل ثابت کنند که شایسته این اعتماد بوده و هستند تا بازی دو سر برد برای طرفین شکل گیرد و نمونه ای برای کشورهای اسلامی شود که متأسفانه گرفتار آتش نزاع های درونی شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016