چهارشنبه 27 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايزه جهانی آزادی مطبوعات برای شمس‌الواعظين

• ماشاءالله شمس‌الواعظين شب گذشته در کنگره‌ی IPI در شهر «کيپ‌تاون» آفريقای جنوبی، جايزه‌ی جهانی آزادی مطبوعات را دريافت کرد.

مرکز دموکراسی برای ايران: ماشاءالله شمس‌الواعظين شب گذشته در کنگره‌ی IPI در شهر «کيپ‌تاون» آفريقای جنوبی، جايزه‌ی جهانی آزادی مطبوعات را دريافت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماشاءالله شمس‌الواعظين - روزنامه‌نگار - هنگام دريافت اين جايزه که از سوی بنياد بين‌المللی مطبوعات به او اهدا شد، گفت: من از کشوری می‌آيم که در آن، فصل‌های سال چهار تا است؛ فصل بهار، فصل تابستان، فصل پاييز و فصل زمستان، مانند همه‌ نقاط جهان به استثنای دو قطب منجمد شمال و جنوب، اما فصل‌های رکن چهارم دموکراسی، يعنی مطبوعات در ايران فقط سه فصل است. فصل تابستان بسيار داغ، فصل پاييز و خزان و فصل زمستان بسيار سرد و منجمد!

او با بيان اين‌که در ۱۰۰ سال اخير، رکن چهارم دموکراسی فقط شاهد چهار فصل بهار بوده است، اظهار کرد: يعنی به‌طور متوسط هر ۲۵ سال يک فصل بهار داشتيم که به «بهار تهران» معروف است. بقيه‌ فصل‌های مطبوعات ايران يا بسيار گرم بوده يا پاييز يا زمستان سرد و منجمد. اين موضوع در ايران همواره مورد بحث روزنامه‌نگاران و جامعه‌شناسان بوده که چرا بهار مطبوعات ايران کوتاه‌مدت است و آيا در اين زمينه، ما روزنامه‌نگاران بهار را پاس نمی‌داريم يا مسؤولان وقت، ظرفيت تحمل بهار را ندارند، زيرا اين موضوع هم در دوره‌های مختلف صدق کرده است؟

اين روزنامه‌نگار ادامه داد: من با تجربه‌ فروتنانه‌ام در عرصه‌ مطبوعات ايران بر اين باورم که موضوع چالش ميان معرفت و قدرت پديده‌ ممتدی در طول تاريخ و در همه‌ جوامع بوده است؛ اما از آنجا که صاحبان معرفت يا ابزار معرفتی يا معرفت‌ساز وسيله‌ای به‌جز آنچه در حوزه‌ انديشه و قلم دسته‌بندی می‌شود در اختيار ندارند و در مقابل، صاحبان قدرت، هم ثروت دارند و هم قدرت سرکوب وهم ادوات و ابزارهای آن، از اين رو آن‌ها بايد هم قدرت بخشش بيشتری داشته باشند و هم تحمل. بنابراين من سهم بيشتری برای صاحبان قدرت در ايران در کوتاه شدن بهار مطبوعات قائلم.

شمس‌الواعظين با اشاره به روی کار آمدن دولت يازدهم، تصريح کرد: ما هم‌اکنون و با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی به يک شبه‌بهار ديگر تهران وارد شده‌ايم که اميدوارم دورانش، هم طولانی باشد و هم پايدار.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016