چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: تشکيل تيمی برای بررسی وقايع اوين، انصراف بيش از دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از دريافت يارانه

سخنگوی دولت از انصراف بيش از دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از دريافت يارانه نقدی و درآمد هزار و ۲۰۰ ميليارد تومانی دولت از اين محل خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بيان اينکه برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها ثبت‌نام از خانواده‌های متقاضی انجام شد و من لازم می‌دانم از همه دستگاه‌هايی که در ارتباط با اين موضوع مشارکت داشتن تشکر کنم، گفت: در اين مرحله خانواده‌ها دو گزينه را می‌توانستند انتخاب کنند که حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از دريافت يارانه انصراف دادند.

وی ادامه داد: کسانی که اعلام کرده‌اند که متقاضی دريافت يارانه هستند، به مانند گذشته هر نفر حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان يارانه نقدی دريافت خواهد کرد و درآمد ناشی از انصراف دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر به نفع خدمات عمومی در زمينه بهداشت، درمان، حمل و نقل، توليد و اشتغال مصرف خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دولت با بيان اينکه "در روزهای نخست تعداد افرادی که ثبت‌نام نکرده بودند به بيش از ۱۰ درصد رسيد و پيش‌بينی ما اين بود که حدود هفت تا هشت ميليون نفر از ثبت‌نام انصراف دهند"، گفت: در نهايت حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از دريافت يارانه انصراف دادند.

وی با اشاره به عايدی دولت از محل اين انصراف‌ها، اظهار کرد: با انصراف اين تعداد از دريافت يارانه نقدی، هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان منابع در اختيار دولت قرار می‌گيرد تا در خدماتی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی پيش‌بينی کرده‌ايم، هزينه شود.

نوبخت همچنين خاطرنشان کرد: در اين مرحله مبالغی که در اختيار دولت قرار می‌گيرد، ۹ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان است که کمتر از رقمی است که در قانون بودجه ۹۳ دولت می‌توانست از اين منبع استفاده کند.

سخنگوی دولت همچنين در پاسخ به پرسشی در مورد سازوکارهای حذف دهک‌های بالا از ديافت يارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی، گفت: قانون تکليف اين موضوع را مشخص کرده است و ما می‌توانيم از اختيارات قانونی که در اين ارتباط وجود دارد استفاده کنيم اما فعلا مشکل دولت اين نيست و مشکل ما با اين ثبت‌نام حل شده، راه روشن است و اينکه عده‌ای همچنان می‌خواهند از يارانه نقدی استفاده کنند.

وی از خانواده‌هايی که از دريافت يارانه نقدی انصراف داده‌اند، تشکر کرد و گفت: اين مبلغ صرفه‌جويی شده صرف بهبود شرايط بهداشت، درمان، توسعه، حمل و نقل عمومی، توليد و اشتغال خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنين با اشاره به برنامه دولت برای افزايش قيمت حامل‌های انرژی، تاکيد کرد: رشد قيمت حامل‌های انرژی، بسيار کند و محدود خواهد بود. وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اين قيمت را اعلام خواهند کرد.

وی همچنين افزود: امسال پنج هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان برای بخش توليد، اشتغال و حمل‌ونقل، چهار هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان برای حوزه سلامت و بيمه و دو هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان نيز برای امنيت غذايی اقشار کم‌درآمد پيش‌بينی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به عزم دولت برای کنترل و کاهش تورم نيز اظهار کرد: روند کاهشی نرخ تورم تا پايان سال دنبال خواهد شد. با سياست‌ها و تلاش‌های دولت، ثبات به اقتصاد ايران بازمی‌گردد.

نوبخت در بخش ديگری از اين نشست خبری، در برابر پرسش خبرنگار ايسنا درباره اتفاقات اخير مربوط به بند ۳۵۰ زندان اوين، از تشکيل تيمی برای بررسی اين مسأله خبر داد و گفت: تيمی از سوی دولت برای بررسی وقايع اخير زندان اوين تشکيل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهيم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش رشد تورم در سال ۱۳۹۲، گفت: در سال ۹۲ نرخ تورم با اقداماتی که انجام شد از حدود ۴۲ درصد به ۳۲ درصد تقليل پيدا کرد و دولت مصمم است که در سال ۱۳۹۳ نرخ تورم بيش از اين کاهش پيدا کند و به زير ۲۵ درصد برسد.

نوبخت گفت: در اين راستا همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ايم افزايش قيمت حامل‌های انرژی رشد محدود و کندی خواهد داشت.

وی با بيان اين که با توجه به منابع موجود حدود پنج هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان برای توليد، اشتغال و حمل و نقل و چهار هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان برای امر بيمه، بهداشت، درمان و ارزان کردن هزينه‌های درمانی استفاده می‌شود، گفت: دو هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان نيز برای امنيت غذايی تخصيص داده می‌شود که به صورت کالا و مواد غذايی در اختيار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گيرد و همان‌طور که اشاره کردم کسانی که برای دريافت يارانه‌ها ثبت‌نام کردند ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مانند ماه‌های قبل دريافت می‌کنند.

نوبخت گفت: برای خانواده‌هايی که ثبت‌نام نکرده‌اند و از دريافت يارانه انصراف داده‌اند تسهيلاتی خاصی اعلام می‌شود. ضمن اينکه می‌توانند از امکانات موجود مثل همه مردم استفاده کنند.

سخنگوی دولت با بيان اين که اميدواريم با اقدامی که انجام شد کاستی‌های مرحله اول هدفمندی يارانه‌ها برطرف شود و پرونده مرحله دوم بسته شود و کار اجرايی را آغاز کنيم، در پاسخ به اين سوال که آيا اين ۱۲۰۰ ميليارد تومان پاسخگوی اقداماتی که دولت می‌خواهد در زمينه بهداشت، درمان و مسائل اين‌چنين انجام دهد خواهد بود؟ گفت: اين ميزان صرفه‌جويی حاصل شده جوابگو خواهد بود.

وی با بيان اين که مردم همچنان می‌توانند از دريافت يارانه انصراف بدهند و راه اين بسته نشده است، اظهارداشت: تشخيص مردم برای ما محترم است. ما خودمان را خدمتگزار مردم و مجری نظرات آنها می‌دانيم و نمی‌توانيم برای مردم تعيين تکليف کنيم.

نوبخت با بيان اين‌که هر منابعی که از طريق يارانه‌ها و انصراف به دست می‌آيد به کل جامعه بازگردانده می‌شود، گفت: همان‌طور که اشاره کردم ما برای نظر مردم احترام قائل هستيم و بر اساس واقعيت‌های موجود نسبت به اجرای نظرات مردم عمل می‌کنيم.

سخنگوی دولت در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: دولت همچنين مبلغ يازده هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان از بودجه عمومی را طبق قانون برای اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها از خزانه عمومی برداشت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: قانون به دولت اجازه داده که برای تامين منابع يارانه‌ها در سال ۱۳۹۳ تا سقف ۴۸ هزار ميليارد تومان در جهت اصلاح قيمت حامل‌های انرژی، قيمت اين حامل‌ها را افزايش دهد ولی من همان‌طور که گفتم اين ميزان افزايش قيمت حامل‌های انرژی با رشد کند و ملايم خواهد بود.

نوبخت گفت: اگرچه از محل افزايش قيمت‌ حامل‌های انرژی، افزايش قيمتی ايجاد می‌شود، اما تلاش داريم که اين ميزان افزايش قيمت‌های حامل‌های انرژی با رشد ملايم باشد. همچنين سياست‌های پولی، مالی و تعادل بودجه‌ای را به گونه‌ای پيش می‌بريم که همانند شش ماه دوم سال گذشته که شاهد کاهش کنترل تورم بوديم امسال هم تورم چنين کاهشی پيدا کند و در مجموع حاصل اين سياست‌ها منجر به اين شود که ما شاهد کاهش نرخ تورم به زير ۲۵ درصد باشيم.

وی همچنين گفت: ‌با سياست‌هايی که معاونت ارزی بانک مرکزی دارد در چند روز آينده ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت.

سخنگوی دولت همچنين با انتقاد از انتشار برخی از اخبار غلط در ارتباط با فعاليت‌های دولت، گفت: برخی می‌گويند که ۴/۲ ميليارد دلاری که طبق توافق ژنو قرار بود آزاد شود آزاد نشده و امکان استفاده از آن را دولت ندارد اما همان‌طور که ما به دفعات اعلام کرده‌ايم همه وعده‌ها که در اين زمينه بوده سر وقت محقق شده ولی اينکه ما چگونه استفاده کنيم يعنی اينکه به صورت نقدی استفاده کنيم يا در قالب خريد کالا استفاده کنيم به قدرت انتخاب ما بر می‌گردد و دست خودمان است.

نوبخت گفت: برای واردات کالاهای ضروری مانند دارو حساب‌هايی داريم و ضرورتی نداشته که از اقساط آزاد شده در اين ارتباط استفاده کنيم البته اين به اين معنا نيست که ما نمی‌توانيم از اين اقساط آزاد شده استفاده کنيم. متاسفانه عده‌ای به نحوی مطرح می‌کنند که گويی ما نمی‌توانيم از اين رقم استفاده کنيم و اين سخن نادرستی است که ممکن است ناشی از اطلاعات ناکافی باشد و يا اينکه عده‌ای بخواهند توافقنامه ژنو را ناموفق عنوان کنند و کليت آن را زير سوال ببرند. همان‌طور که گفتم همه اقساط طبق توافقنامه ژنو آزاد شدند و ما قابليت اين را داريم که در مورد چگونگی استفاده از آن تصميم‌گيری کنيم.

وی گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند وضع به وجود آمده در بازار ارز را عدم ثبات اقتصادی تعبير کنند در حاليکه اين ثبات به زودی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016