شنبه 6 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی سیاست جدید دولت درباره صنعت خودرو

گروه اقتصادی تدبیر: در چند ماه اخیر صنعت خودرو هم مانند بسیاری از صنایع دیگر دستخوش تغییرات بوده است. افزایش قیمت بی سابقه ای که سال گذشته بر اثر تحریم ها و با افزایش قیمت دلار به وجود آمد در ماه های پایانی سال گذشته باعث ایجاد رکود در صنعت خودرو شد.
پنج شنبه گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از این به بعد همه نیازهای ارزی صنعت خودور کشور تامین خواهد شد. به گفته کارشناسان این راهکاری است که دولت در پیش گرفته است تا قیمت خودرو را کاهش دهد.

احمد نعمت بخش رییس انجمن خودروسازان معتقد است کاهش قیمت خودرو در این شرایط دشوار است و استفاده از ارز مبادله ای تنها باعث می شود که شیب افزایش قیمت کند باشد و تا حدودی زیان های ماه های اخیر در عرصه خودروسازی جبران شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد نعمت بخش رییس انجمن خودروسازان به تدبیر می گوید: در یکی دو سال گذشته با شورای رقابت و وزارت صنعت و معدن و تجارت بر سر قیمت خودرومجادله داشته ایم. زیرا شورای رقابت قرار بود که هر سه ماه یکبار افزایش نرخ تورم را در خودرو اعمال کند و به آن عمل نکرد. آقای نعمت زاده هم که وزیر صنعت و معدن و تجارت شدند دستور دادند که قیمت خودرو در سال 92 تغییر پیدا نکند به همین دلیل ما در سال 92 بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان زیان کردیم. سال قبل از آن هم 4 هزار میلیارد تومان ضرر کرده بودیم. در نتیجه تا به حال بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان ضرر کرده ایم که هم دولت آقای احمدی نژاد و هم دولت آقای روحانی به استناد تبصره دو ماده 101 برنامه پنجم توسعه قرار بود که به ما کمک زیان دهند و این کار را انجام ندادند.

نعمت بخش درخصوص طرح جدید دولت و اختصاص یافتن ارز مبادله ای به صنعت خودرو عنوان می کند: زمانی که سیستم ارز مبادله ای را ه اندازی شد ما برای دریافت آن مراجعه می کردیم ولی متاسفانه به اندازه کافی به ما تعلق نمی گرفت. فرض کنید که دو ، سه ماه در نوبت می ماندیم اما ارز مبادله ای نمی دادند و برای اینکه خط تولید نخوابد از ارز آزاد استفاده می کردیم. به طوری که بیشتر از 10 تا 15 درصد ارز مبادله ای نمی گرفتیم و حدود 75 تا 85 درصد ارز آزاد استفاده می کردیم. آقای نعمت زاده که به وزارتخانه تشریف آوردند گفتند که همه خرید را با ارز آزاد انجام دهید. این باعث شد که ما 6 ماه دوم سال 92 را کلا ارز آزاد تهیه می کردیم.


او اعلام می کند: در حال حاضر شورای رقابت هم در حال تصمیم گیری در مورد قیمت های جدید خودرو است وما نیز براساس افزایش هزینه ها (آب، برق، گاز، هزینه کارگران) تقاضای افزایش قیمت داشته ایم.


رییس انجمن خودروسازان تاکید می کند: به هرترتیب فراهم کردن ارز مبادله ای به شرط اینکه واقعا به ما تعلق بگیرد؛ یعنی مانند گذشته نشود که دو سه ما در نوبت می ماندیم و نهایتا مجبور به استفاده از ارز بودیم، نشویم. مطمئنا این کار باعث خواهد شد که مقداری از زیانمان کم شود و حوزه افزایش قیمتمان تعدیل شود؛ یعنی افزایش کمتر قیمت را داشته باشیم. منتظر هستیم تا ببینیم که شورای رقابت با محاسباتی که انجام می دهد چه مقدار افزایش قیمت را تعیین می کند.


نعمت بخش مطرح می کند: امکان کاهش وجود ندارد. اما مطرح شده که افزایش ها با شیب آرام باشد. ما خود نیز تمایلی به افزایش زیاد نداریم برای اینکه این موضوع باعث می شود که خریدار ما کم شود. ما اصلا به آقای وزیر پیشنهاد داده ایم که قیمت حاشیه بازار را در اختیار خودروساز بگذارند که دست دلال ها هم قطع شود. در حال حاضر بازار خودرو اختلاف بازار پیدا کرده، دلال بازی بیخودی به وجود آمده و پول های سرگردان به سمت این بازار آمده است. بهترین کار این است که از تجربه گذشته ها استفاده کنیم و خودروها را خودمان در حاشیه بازار بفروشیم تا دست دلال ها قطع شود و قیمت خودرو هم قطعا متعادل می شود. از سال 76 تا سال 90 که ما خود در حاشیه بازار فروش داشتیم یعنی 14 سال منتهی به سال 90 قیمت خودرو 44 درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که شاخص کالای مصرفی در همین 660 درصد افزایش پیدا کرد. چون در حاشیه بازار می فروختیم پول های سرگردان از بازار بیرون رفته بود و خریدار واقعی خودرو را می خرید.


او می گوید: ما در برنامه های خود افزایش تولید را در سال جاری در دستور کار داریم، استفاده از ارز مبادله ای هم که خود باعث کاهش قیمت تمام شده می شود و افزایش قیمت ها هم در حداقل قرار می گیرد.


رییس انجمن خودروسازان درباره تاثیر برداشتن تحریم ها با توجه به استفاده از ارز مبادله ای می گوید: اگر برداشتن تحریم ها به تحقق بیانجامد و ما بتوانیم از ارز مبادله ای هم استفاده کنیم باعث می شود که در توسعه محصول خود تجدیدنظر کنیم. تحریم ها باعث شده است که در توسعه محصول ها که قرار بود انجام شود، با تاخیر پیش رویم. وقتی تحریم ها برداشته شود قراردادهای ما با شرکت های اروپایی، ژاپنی یا کره ای تسریع می شود و خودرو های جدید تولید می شود. ما می دانیم که نارضایتی مردم عمدتا از خودروهای قدیم است و باید خودروهای قدیمی را کنار بگذاریم که در برنامه ها این قضیه را داریم . قطعا اگر تحریم ها برداشته شوند کمک می کند که توسعه محصول خود را تسریع کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016