پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مطهری: بايد هياتی از مجلس برای بررسی اتفاقات بند ۳۵۰ به زندان اعزام می‌شد


ایسنا ـ نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی با ذکر اينکه آزادی بيان در کشور وجود دارد اما نه در حد مطلوب، گفت: در موضوع مطبوعات يک نوع حاکميت دوگانه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان شمالی، علی مطهری، چهارشنبه شب، در جمع دانشجويان بجنورد در دانشگاه اشراق، با اشاره به فعاليت هيات نظارت بر مطبوعات، اظهار کرد: يک روز صبح متوجه می شويد روزنامه ای توقيف شد و بدون اينکه اين هيات امور را بررسی و نظم دهد دادستانی اقدام می کند که اين امر روش درستی نيست.

وی با ذکر اينکه با دستور توقيف روزنامه ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از کار بيکار می‌شوند، افزود: بعضا پس از بررسی دلايل توقيف مشخص می شود يک چيزهايی حق رسانه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه اگر مطبوعات آزاد نباشند جلوی مفاسد اقتصادی، اختلاس و رانت خواری گرفته نمی شود، عنوان کرد: مطبوعات جلوی تخلفات را می گيرند و فعاليت حرفه‌ای آن به نفع کشور است.

مطهری با اشاره به اينکه در کشورهای ديگر يک خبرنگار، وزير را به علت استفاده از هزينه‌های دولتی ساقط می کند، گفت: اين در حالی است که در کشور به راحتی مطبوعات را توقيف می کنند.

وی با بيان اينکه بالاخره بايد تکليف هيات نظارت بر مطبوعات معلوم شود گفت: قانون به دادستان اجازه می‌دهد که برابر هر جرمی اقدام کند.

وی ادامه داد: قوه قضاييه بايد بر اساس نظر کارشناسی هيات نظارت بر مطبوعات تصميم گرفته و اقدام کند و بايد برای اين هيات احترام قائل شوند.

اين نماينده مجلس در خصوص برگزاری کرسی‌های آزادانديشی در دانشگاه ها و استقبال دانشجويان از آنها عنوان کرد: شرايط برگزاری اين کرسی‌ها در فضاهای باز برای اظهارنظر راحت افراد فراهم نمی شود و تا اين فضا فراهم نشود اين کرسی ها حالت مصنوعی داشته و استقبال نمی شود.

وضعيت فرهنگ در دولت قبلی بدتر بود

وی همچنين اظهار کرد: وضعيت فرهنگ در دولت قبلی بدتر بود، احمدی نژاد با الهام از مشايی در خصوص وحدت اديان، عدم تفاوت بين اديان و بيداری انسانی، صحبت می کرد و در آن زمان از دولت احمدی نژاد می ترسيدند.

وی با ذکر اينکه دولت جديد مظلوم است گفت: فرهنگ همان فرهنگ قبل است وضع سينماها، وضعيت پوشش، حجاب، همان وضع دولت سابق است، نبايد سياسی نگاه کنيم، اين درحالی است که جشنواره فيلم فجر بهتر از سالهای گذشته برگزار شده است.

مطهری در خصوص اتفاقات بند ۳۲۰ زندان اوين اظهار کرد: رييس زندانها در مجلس حاضر و مدعی بود هيچ اتفاق خاصی نبوده و بازرسی قانونی است.

وی با ذکر اينکه مجلس وظيفه داشت برای بررسی وضعيت زندان اوين، هياتی بفرستد، گفت: ولی متاسفانه در مجلس ما اين اراده وجود ندارد، اين در حالی است که اين مساله از وظايف اصلی مجلس است که از حق مردم دفاع کند.

وی با بيان اينکه مجلس زنده مجلسی است که اقدام کرده و گزارش تهيه کند، عنوان کرد: بايد در همان روزها هياتی به زندان اعزام می شد.

مطهری با ذکر اينکه اکثر نمايندگان با تصور اينکه نمايندگان نظام هستند وارد مجلس می شوند، گفت: اين در حالی است که اين تصور که دفاع از حقوق مردم به معنای ايستادن در مقابل نظام است، تصور غلطی است.

وی در خصوص سوال خود از وزير درباره ستار بهشتی عنوان کرد: برخی در مجلس تعجب کردند و گفتند که اين سوال موجب تضعيف نظام است در حالی که اين امر موجب تقويت و اصلاح نظام است.

هوای نفسانی، بهانه گيری و تعصبات گروهی، در سوالات نمايندگان ديده می شود

وی با اشاره به سوال از وزرا در دولت فعلی عنوان کرد: با توجه به اينکه سوال، تذکر و استيضاح حق نماينده است اين در حالی است که هوای نفسانی، بهانه گيری، تعصبات گروهی، به طور واضح در سوالات ديده می شود در حالی که بايد سوال اساسی باشد.

مطهری در خصوص انتخابات مجلس نهم عنوان کرد: مجلس نهم در شرايطی خاص برگزار شد که اصلاح طلبان انتخابات را تحريم کردند و کانديدا نشدند که اين مساله هم اشتباه بود، عده ای هم رد صلاحيت شدند و مشارکت پايين بود.

وی ادامه داد: بنابراين تيپ خاصی اکثريت مجلس را تشکيل می دهد و از همه اقشار حضور ندارند.

مطهری همچنين در ادامه با بيان اينکه موضوع حصر به عنوان معضلی برای انقلاب بايد حل شود، افزود: دو نفر کانديدای انتخابات رياست جمهوری که نظام، قانون اساسی و اصل ولايت فقيه را قبول داشتند به نوع برگزاری انتخابات اعتراض داشتند.

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: معتقديم ريشه های اين حادثه از ابتدا بايد بررسی می شد و قضاوت منصفانه ای صورت می گرفت.

وی با بيان اينکه به اينکه دعوت مردم به خيابانها تصميم درستی نبود، افزود: همه جوانب موضوع بايد بررسی شود و دو طرف در دادگاه علنی محاکمه و از خود دفاع کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016