شنبه 20 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنبشی جهانی برای تصويب عهدنامه الزام‌آور درباره حقوق بشر و شرکت‌های فرامليتی

ائتلاف جهانی سازمان‌های جامعه مدنی، ائتلافی از جنبش‌های اجتماعی، سازمان‌های غيردولتی و گروه‌های حقوق بشری از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست از ابتکاری در ماه ژوئن حمايت کنند که آغازی برای فرايند تدوين عهدنامه‌ای برای مبارزه با نقض حقوق بشر به‌وسيله شرکت‌ها خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


http://fidh.org/article15296

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مه ۲۰۱۴، ائتلاف جهانی سازمان های جامعه مدنی (ائتلاف حمايت از عهدنامه)، ائتلافی از جنبش های اجتماعی، سازمان های غيردولتی و گروه های حقوق بشر از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست از ابتکاری در ماه ژوئن حمايت کنند که آغازی برای فرايند تدوين عهدنامه ای برای مبارزه با نقض حقوق بشر به وسيله شرکت ها خواهد بود.

ائتلاف حمايت از عهدنامه شبکه های جهانی و اتحادهايی شامل کمپين قدرت شرکت ها را برچينيد (Dismantle Corporate Power Campaign)، ای اس سی آر نت (ESCR-Net)، فيان (FIAN)، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، فرانسيسکانز اينترنشنال (Franciscans International)، بين الملل دوستان زمين (Friends of the Earth International)، موسسه ترانسنشنال (Transnational Institute) و اُمال (OMAL) و ديگران را گرد آورده که به طور جمعی نماينده ۵۰۰ گروه در سراسر جهان و مصمم هستند به نقض حقوق بشر به وسيله شرکت ها پايان دهند.

ائتلاف حمايت از عهدنامه اقدام های جامعه مدنی را در بيش از ۲۰ کشور با هدف تضمين حمايت کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل برای قطعنامه در نشست بيست و ششم آن در ماه ژوئن هماهنگ می کند. هدف اين ابتکار در سازمان ملل تقويت حقوق بين المللی برای تضمين پاسخگويی به خاطر نقض حقوق بشر شرکت ها و چاره جويی و عدالت برای قربانيان است.

بيانه مشترک ائتلاف حمايت از عهدنامه را تاکنون بيش از ۱۵۰ سازمان جامعه مدنی در سراسر جهان به قصد بسيج حمايت عمومی و فعاليت برای تصويب عهدنامه امضا کرده اند. اين عهدنامه با تاکيد بر نافذ بودن تعهدات حقوق بشر در باره عمليات شرکت ها، کشورها را موظف خواهد کرد بر شرکت های زير اختيارشان نظارت و برايشان قانونگذاری و دسترسی به جبران موثر برای قربانيان نقض حقوق بشر شرکت ها را تامين کنند. همچنين اين عهدنامه راه کاری برای نظارت بين المللی و پاسخگويی ايجاد خواهد کرد.

فعاليت ها

فعاليت ها و بسيج به اين منظور در ماه های مه و ژوئن در پايتخت هايی شامل بوئنوس آيرس، برازيليا، ژوهانسبورگ، نيويورک، مانيل، بروکسل، اسلو و جاهای ديگر و نيز در ژنو انجام خواهد شد تا آگاهی در باره نگرانی از نقض حقوق بشر به وسيله شرکت ها و ضرورت وجود عهدنامه ای بين المللی را بالا ببرد. برای اطلاع بيشتر، دريافت راهنمايی و حمايت و مشارکت در فعاليت ها در کشورتان با treatymovement@gmail.com تماس بگيريد.

با آغاز نشست بيست و ششم شورای حقوق بشر در ژنو، فعاليت های هماهنگی در داخل و بيرون ساختمان سازمان ملل انجام خواهد شد. در حمايت از فعاليت های جاری برای تدوين عهدنامه های الزام آور به منظور توقف نقض حقوق بشر به وسيله شرکت ها در داخل سازمان ملل، اعضای ائتلاف حمايت از عهدنامه هفته فعاليت ها را از روز ۲۳ ژوئن آغاز خواهند کرد. از جمله فعاليت های اين هفته از اين قرار هستند:

· ۲۳ ژوئن: جلسه دادگاه مردمی درباره جنايت های شرکت های جهانی (شِورون، شِل، گِلِنکور و ديگران)؛

· ۲۴ ژوئن: کنفرانس عمومی در باره نقض حقوق به وسيله شرکت های فرامليتی، ژنو

· ۲۵ ـ ۲۴ ژوئن: کنفرانس بين المللی در باره سيستم شکايت های حقوق بشر برای شرکت های فرامليتی غذايی و توليد مواد غذايی

· ۲۵ ژوئن: راه پيمايی در جلوی کاخ ملل و «تور معافيت از مجازات» در مرکز شهر ژنو

امضای بيانيه مشترک + نام بيش از ۱۵۰ سازمان را که بيانيه را امضا کرده اند + شيوه های مشارکت در فعاليت ها

(http://www.treatymovement.com/)

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر) اين بيانيه را امضا کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016