پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد از عضويت ايران در کميته سازمان‌های غيردولتی سازمان ملل

• آمريکا و ديده‌بان حقوق بشر سازمان ملل به شدت از پذيرش ايران در "کميته سازمان‌های غيردولتی سازمان ملل" انتقاد کردند. وظيفه اين کميته حمايت از حقوق زنان و نظارت بر فعاليت‌های حقوق بشری است.

دویچه وله ـ جمهوری اسلامی ايران چهارشنبه (۲۳ آوريل/ ۳ ارديبهشت) به عضويت کميته سازمان‌های غير دولتی سازمان ملل متحد درآمد. اين کميته که ۱۹ عضو دارد موظف به حمايت از حقوق زنان و نظارت بر کار سازمان‌های حقوق بشری غيردولتی در کشورهای عضور سازمان ملل متحد است.

پذيرش ايران در اين گروه با انتقاد شديد نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد همراه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سامانتا پاور ضمن انتقاد از نامزدی بدون مخالفت جمهوری اسلامی ايران برای عضويت در اين کميته گفت: «مقام‌های ايران به طور منظم مدافعان حقوق بشر را زندانی می‌کنند، آنها را مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند و حقوق اوليه آنها را نقض می‌کنند.»

ممانعت ايران از فعاليت سازمان‌های غيردولتی مدافع حقوق بشر، از جمله تعطيل کردن کانون مدافعان حقوق بشر و زندانی کردن بنيان‌گذاران و اعضای اين کانون از جمله موارد مورد انتقاد است.

ايران اکنون به عضويت کميته‌ای درآمده است که به عنوان مثال موظف است نهادهای مدافع حقوق همجنس‌‌خواهان را نيز در کشورهای عضو سازمان ملل متحد به رسميت شناخته و از آنها حمايت کند.

سامانتا پاور انتخاب ايران برای عضويت در اين کميته را به شدت "نگران کننده" خواند.

او در ادامه تأکيد کرد: «ايالات متحده آمريکا به مبارزه با کسانی که مانع فعاليت منتقدانه جامعه مدنی می‌‌شوند، ادامه می‌دهد و همچنان از نقش حياتی که سازمان‌های غير دولتی در سازمان ملل ايفا می‌کنند، حمايت خواهد کرد.»

"روزی سياه" برای حقوق بشر

علاوه بر ايران، کشورهای چين، روسيه و کوبا نيز به عضويت اين کميته درآمد‌ه‌اند. به نقل از خبرگزاری رويترز ايران هنوز واکنشی نسبت به موضع‌گيری آمريکا نشان نداده است.

حضور جمهوری اسلامی ايران در اين کميته، نگرانی ديده‌بان حقوق بشر سازمان ملل را نيز برانگيخته است. ديده‌بان حقوق بشر سازمان ملل، انتخاب ايران در اين کميته را "روزی سياه برای حقوق بشر" خواند.

هيلل نوير، مدير اجرايی اين نهاد که مقر آن در ژنو است به خبرگزاری رويترز گفت: «برتری دادن مجرمان بر قربانيان، ضربه به سازمان ملل در زمينه حقوق بشر و خيانت به اصول بنيادی اين سازمان است و اعتبار آن را زير سوال می‌برد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016