یکشنبه 21 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: لازم باشد غنی‌سازی ۲۰ درصد نيز می‌کنيم

حسن روحانی، رئيس جمهور ایران گفت: ما اگر می گوييم غنی سازی ۳.۵ درصد را انجام می دهيم می توانيم و حتی وقتی می گوييم اگر لازم باشد غنی سازی ۲۰ درصد نيز می کنيم، می توانيم انجام دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرارو- حسن روحانی در مراسم بهره برداری از دستاوردهای سازمان انرژی هسته ای در سازمان سلامت گفت: من به همه صاحب نظران، دانشمندان، مسئولين و مديران سازمان انرژی اتمی تبريک عرض می کنم که اين افتخار بزرگ را برای سرزمين ايران اسلامی آفريدند.

گزيده اظهارات روحانی در مراسم بهره برداری از دستاوردهای سازمان انرژی هسته ای را به نقل از مهر می‌خوانيم:

يکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را خودباوری استقلال خواهی و خوداتکايی است که اما به ما آموخت که روی پای خود بايستيم و به هيچ کس به جز خداوند اميد نداشته باشيم. خداوند قادر بزرگ به عنوان بزرگترين تکيه گاه ملت و با تکيه بر پيامبران و ائمه اطهار و توجهات امام زمان راهبرد های مقام معظم رهبری تلاش، کار، کوشش، ايمان و جهاد در راه دستيابی به اهداف بلند تنها مسير موفقيت اين ملت بوده است.

ما به ملت خود تکيه و به رهبری خود اتحاد کرديم و خداوند ما را در برابر دنيا پيروز ساخت.

در اين دوران جوانان، ايثارگران، سپاه، بسيج، عشاير و نيروی انتظامی خودمان اتکا کرديم و نه تنها در برابر عراق که در برابر همه منطقه و قدرت های جهان که پشت سر رژيم بعث قرار گرفته بودند پيروز شديم. ما امروز در مسير علم و فناوری نيز روی پای خود ايستاده ايم. بايد در مسير اجرای سياست ها اقتصاد مقاومتی در زمينه علم و دانش پيش رويم.

قدرت اصلی در علم و فناوری است و اين علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی اقتصادی فرهنگی و دفاعی می آفريند.

در مسير علم و دانش سازمان انرژی اتمی بعد از پيروزی انقلاب ناچار شد برای رسيدن به اهداف علمی روی پای خود بايستد. همه آنهايی که به ما متعهد بودند هيچ کدام به تعهد خود عمل نکردند نه آمريکا راضی شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را بدهد و نه آلمان راضی شد ساخت نيروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد.

همچنين فرانسه نيز در زمينه تفاهم نامه مشترکی که با هم داشتيم به تعهدات خود عمل نکرد و يو اف۶ هايی که به ما تعلق داشت به ما تحويل نداد.

ما برای غنی سازی هم به شرقش و هم به غربش مراجعه کرديم. اينکه می گويند ايران فعاليت مخفيانه در زمينه انرژی هسته ای انجام داده است دروغی بس آشکار است. اگر اينگونه بود ما برای خريد به بازارهای رسمی شرق و غرب مراجعه نمی کرديم برای آنکه بتوانيم در مراحل مختلف ساخت نيروگاه و همچنين غنی سازی حرکت کنيم با شرکت های مختلف شرق و غرب مذاکره نمی کرديم.

آنها حاضر نشدند به ما کمک کنند و ما روی پای خود ايستاده ايم و با تلاش دانشمندان داخلی ساخت سانتريفيوژ و مونتاژ کردن و تست کردن را شروع کرديم و بعد گفتند ما کشف کرده ايم که ايران چه کرده است.

بايد به غربی ها بگويم چه کشف کرده ايد؟ آنها می گويند ساختمان می سازيد قطعات سانتريفيوژ می سازيد. مگر قرار بوده ساخت ساختمان و قطعات سانتريفيوژ را هم به شما اطلاع دهيم؟ ما طبق قراردادی که با آژانس داشتيم موظف بوديم آن زمانی که می خواستيم تزريق گاز يو اف۶ را انجام دهيم با آژانس همکاری کنيم.

غربی ها می گويند ۲۰ سال کار مخفی انجام داديم ما دنبال ساخت سانتريفيوژ بوديم مگر بايد اين را هم به شما اطلاع می داديم طبق کدام قانون و مقررات ما بايد به شما اطلاع می داديم.

دنيای غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف می زند. دنيای غرب متاسفانه عليه فعاليت های هسته ای ايران تبليغات منفی کرد و با اين تبليغات توانست ديگران را با خود همراه سازد و برخلاف مقررات بين المللی برای مردم ما دردسر بسازد.

اگر در زمينه فعاليت های علمی کار کرديم اما در زمينه حقوقی فعال نباشيم ممکن است دشمن به بهانه واهی مشکل درست کند. اگر در زمينه سياسی نيز کاری پيش نبريم دشمن با بهانه جويی صحنه سازی های غلط سياسی درست می کند. اگر در زمينه تبليغاتی نيز نتوانستيم آنچه در دل داريم روی کاغذ بياوريم و افکار عمومی را متقاعد کنيم ممکن است شياطين افکار عمومی جهان را منحرف سازند.

تلاش ما اين است که اين فعاليت ها در کنار يکديگر قرار گيرد و متوازن شود.

ما در زمينه فناوری به دنبال عقب نشينی نيستيم. ما می خواهيم فناوری هسته ای را در زمينه های حقوقی سياسی و تبليغاتی نيز پيش بريم.

ما عقب نشينی نمی کنيم اما در زمينه سياسی می خواهيم گامی به جلو برداريم. در زمينه تبليغات و روشن کردن افکار عمومی می خواهيم قدمی برداريم.

ما می خواهيم سه ماشين را با هم پيش ببريم. ما در کنار ماشين فناوری ماشين حقوقی و سياسی را هم راه بيندازيم و اين ماشين دارد به سمت جلو حرکت می کند نه عقب و بعضی ها خطای ديد دارند و فکر می کنند اين ماشين به سمت عقب حرکت می کند.

ما می خواهيم در بخش سياسی و حقوقی همپای فعاليت علمی قدم به جلو برداريم چون اگر همپای هم پيش نرود دشمن از اين خلايی که به وجود می آيد سوء استفاده می کند.

تبليغات جهانی در پی تحقير ملت ايران بود و آنها می خواستند دو دروغ بگويند. يک آنکه بگويند ما به فناوری نرسيده ايم و دوم آنکه بگويند ايران فعاليت های هسته ای اش را مخفی انجام می دهد و ما نيز می خواستيم به دنيا بگوييم که فناوری ما راست و درست است.

ما می خواستيم بگوييم می توانيم ۳.۵ درصد غنی سازی انجام دهيم و از آن بالاتر نيز اگر بخواهيم حتی می توانيم ۲۰ درصد غنی سازی کنيم.

دنيا می گفت ايرانی ها فقط تبليغات می کنند يک مقام شرقی نيز به من گفت باور نکنيد که شما می توانيد يو اف ۶ توليد کنيد و سال ها با اين مسئله فاصله داريد. همه می خواستند دل ما را خالی کنند که شما نمی توانيد و نيازمند ما هستيد و اين کار کار شما نيست.

ما بجز شفافيت چيز ديگری نداريم که روی ميز بگذاريم. هيچ چيزی به عنوان فناوری راه علم و تکنولوژی و مسير پيشرفت روی ميز برای معامله نيست؛ چراکه اينها در مغز جوانان ها، دل ملت است و اراده کشور ما قابل معامله روی ميز نيست.

آنچه که می خواهيم به افکار عمومی دنيا عرضه کنيم، شفافيت بيشتر و اقدامات حقوقی و سياسی و تبليغاتی همپای فعاليت های علمی و هسته ای ما است.

ما می خواهيم بگوييم که دشمنان دروغ می گويند و ملت ايران در مسير مجد و عظمت است و شما قادر نيستيد ملت ايران را تحقير کنيد و ناچاريد ايرانی ها را تمجيد کنيد و نه تحقير.

می خواهيم ثابت کنيم که اقدامات ما قانونی است و در چارچوب NPT بوده و می خواهيم بگوييم که ما در پی کار غيرقانونی و سلاح هسته ای نبوده ايم.

ما ملتی نيستيم که در پی سلاح کشتار جمعی باشيم و اين نيز در جنگ هشت ساله تحميلی نيز اثبات شد و در اين جنگ همه شرکت های غربی و اروپايی و گاهی شرقی به صداميان امکانات سلاح شيميايی دادند و آنها نيز اين سلاح را عليه ملت ما استفاده کردند و ايران خود قربانی سلاح شيميايی شد.

ما هيچگاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوديم و نيستيم بنابراين فردا نگوييد ما ايران را مجبور کرديم بمب اتمی نسازد. و اين دروغ جايگاهی ندارد.

ايران دنبال سلاح هسته ای نبوده است. همچنانکه رهبر انقلاب در نماز جمعه به صراحت عنوان کردند آن هم سالها پيش قدرت را بر همه تمام کردند و راه و مسير ما روشن است و در همين مسير قدم برخواهيم داشت، وی با بيان اينکه اگر دنيا می خواهد با مردم و دولت ايران روابط حسنه و منفعت مشترک داشته باشد بايد در برابر حقوق ملت ايران تسليم شود، گفت: دنيا بايد در برابر عظمت ملت ايران راه تکريم پيش گيرد و در برابر دانشمندان نيز راه تمجيد پيش گيرد نه راه تحريم، تضعيف، تهديد، تحقير! چرا که هيچيک از آنان کارگر نيست و نخواهد بود،

ما سانتريفيوژ را برای ساخت واکسن دامی و انسانی توليد می کنيم گفت: آيا شما اين توليدات را خلاف مقررات بين المللی می دانيد؟. ما دنبال فن آوری هسته ای هستيم و خواهيم بود.

ما هرگز زير بار آپارتايد هسته ای و علمی نمی رويم.ما همه ملت ها را در برابر قوانين بين المللی يکسان می بينيم، و کسی برتر از ديگری نيست و ملت ايران زيربار تبعيض نخواهد رفت، و در عين حال هيچگاه دنبال کار غيرقانونی نيز نبوده ايم و انجام نخواهيم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016