سه شنبه 23 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد با توزیع رایگان سیب زمینی، بازار را مختل کرد

کلمه ـ حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در خصوص دلایل افزایش شدید قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در اتوبان‌ها سیب‌زمینی را به صورت رایگان توزیع می کرد قفل دروازه‌گرانی سیب‌زمینی را شکست و من همان زمان گفتم صدای شکسته شدن این قفل، بعدها بلند خواهد شد.

پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بازار میوه و تره‌بار با کمترین نوسان مواجه شده و افزایش‌برخی اقلام در این بازار تحت تاثیر اقدامات گذشته در دولت پیشین بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درهمین راستا حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در گفتگو با ابتکار در خصوص دلایل افزایش شدید قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در اتوبان‌ها سیب‌زمینی را به صورت رایگان توزیع می کرد قفل دروازه‌گرانی سیب‌زمینی را شکست و من همان زمان گفتم صدای شکسته شدن این قفل، بعدها بلند خواهد شد. در سال گذشته به مدت یک سال، سیب‌زمینی ۳۰۰تومانی کیلویی ۲ تا ۳هزار تومان عرضه شد و حتی در سال جاری ما شاهد آن بودیم که قیمت سیب‌زمینی تا ۵هزار تومان هم افزایش یافت. معلوم است وقتی سیب‌زمینی، رایگان توزیع شود و کشاورز سه سال مستمر نتواند تولیدات خود را به قیمت واقعی به فروش رساند به فکر تغییر کشت خواهد افتاد و این مساله بازار را با کمبود عرضه و به تبع آن افزایش شدید قیمت مواجه خواهد کرد.

مهاجران در پاسخ به پرسش ابتکار در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار در ماه‌های آینده گفت: پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی غیر از موز که قیمت آن متاثر از نرخ دلار است هر میوه‌ای که در بازار موجود است با نصف قیمت عرضه شده و هم‌اکنون همه میوه‌ها در بازار با نصف قیمت به فروش می‌رسند. با توجه به برآوردهای ما از محصول باغات داخل کشور پیش‌بینی می‌کنم تابستان آینده، بازار میوه‌ای پربار و ارزان داشته باشیم و مصرف‌کنندگان از قیمت‌ها راضی باشند.

وی با انتقاد از سیاست‌های در نظر گرفته شده برای محدودیت واردات میوه گفت: متاسفانه تاکنون افراد کاردان دارای اختیار نبودند و افرادی که تصمیم‌گیر هستند طرح‌های خوب و مناسبی ارائه نداده اند. وقتی واردات به صورت کلی ممنوع می‌شود بازار قاچاق، سکه شده و نه تنها جلو واردات گرفته نمی‌شود بلکه همان محصولات با قیمت‌های ۵برابری وارد بازار می‌شوند و مصرف‌کننده است که باید هزینه این سیاست‌ها را بپردازد. ما می‌دانیم اقلامی که به صورت قاچاق وارد بازار میوه و تره بار می‌شوند، هم برای مصرف‌کننده و هم برای اقتصاد کشور به شدت زیان آورند. چرا که اگر فاسد بوده یا دچار مشکل بهداشتی خاصی باشند مردم آسیب می‌بینند و با توجه به اینکه کالاهای قاچاق قابل پیگیری نیستند نه می‌توان از فروشنده خسارت گرفت و نه ارگان، نهاد و یا شخص خاصی را در کشور مبدا به عنوان مسئول معرفی کرده و بازخواست کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ابتکار در خصوص روش‌های کاستن از فاصله تولید تا مصرف‌ و حمایت از کشاورزان در برابر واسطه ها گفت: باید برای رسیدن به راه‌های علمی و کارشناسی، مسئولان و کارشناسان دلسوز، جلسات مستمری تشکیل دهند و بررسی کنند که چه راه کارهایی برای حل این مشکل می‌توان ارائه داد. متاسفانه تاکنون دیده‌ایم تسهیلاتی که برای حمایت از کشاورزان در نظر گرفته شده بود با سندهای صوری در اختیار کسانی قرار گرفت که هیچ ربطی به کشاورز و تولید کشاورزی ندارند. باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا در مجاورت مراکز تولید عمده محصولی خاص، کارخانجات تبدیلی احداث شود تا اگر بازار برای محصول خاصی کشش نداشت، زحمت و هزینه کشاورز به هدر نرفته و انگیزه‌اش برای تولید از بین نرود. برای مثال ما دیدیم که امسال بخش قابل توجهی از محصول پرتقال کشور دچار سرمازدگی شد اگر کارخانه‌های زیادی برای خرید محصولات باغداران وجود داشت هیچ تولیدکننده‌ای ناچار نمی‌شد به قیمت‌های ظالمانه‌ کارخانه‌ای که با در دست داشتن انحصار، قیمت هر کیلو پرتقال را تا ۱۶۰تومان پایین آورد، تن دهد. متاسفانه در این خصوص دیدیم که باغدار مجبور بود برای رساندن محصول خود به این کارخانه مبالغی را نیز از جیب خود بپردازد. در شرایطی که از تولیدکننده حمایت نمی‌شود، وقتی حتی بخشی از خسارت او پرداخت نمی‌شود و در حالی که حاصل کار یک سال کشاورز که باید تامین‌کننده معاش خانواده او باشد اینچنین دستخوش سیاست‌بازی و و سوجویی برخی فرصت‌طلب قرار می‌گیرد، بدیهی است تولیدکننده هیچ انگیزه‌ای برای تولید نخواهد داشت.

مهاجران افزود: ما در این فصل چه نیازی به انگور یا آلو داریم و چرا باید این میوه‌ها با قیمت‌های نجومی وارد بازار شوند در حالی که می‌توان با سیاست‌های درست و حساب شده از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی حمایت کرد و به تبع همین حمایت، مصرف‌کنندگان را نیز بهره‌مند کرد. متاسفانه خریداران عمده با توجه به تفاوت قیمت بسیار زیادی که بین محصول خارجی آن هم به صورت قاچاق با محصول کشاورز ایرانی وجود دارد ترجیح می‌دهند حتی به قیمت نبود تضمین برای کیفیت بار، به سراغ بار قاچاق بروند. برای مثال، نارنگی بندری که می‌توان آن را کیلویی ۶ تا ۷هزار تومان از باغدار خریداری کرد و تا ۱۶هزار تومان در بازار فروخت، جذابیت چندانی برای خریداران ندارد و آنها به سراغ نارنگی ارزان پاکستان می‌روند. هرچند تضمینی برای کیفیت آن وجود ندارد اما چون بسیار ارزان است برای خریداران بار، جذاب‌تر است. اگر دولت بتواند بازار را مدیریت کند و با توجه به اینکه پرتقال به زودی در بازار تمام می‌شود و تا برج شش که پرتقال میناب به بازار می‌آید هیچ خبری از پرتقال نخواهد بود، بخشی از سردخانه‌ها را به پرتقال اختصاص دهد تا هم ورود پرتقال قاچاق، صرفه اقتصادی نداشته باشد و هم مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور متاثر از قاچاق میوه، متضرر نشوند. اگر دولت سیاست‌های خود را درباره واردات مورد بازبینی قرار دهد و در این خصوص به صورت برنامه‌ریزی شده وارد عمل شود، با توجه به اینکه در سیستم واردات رسمی، هم فروشنده مشخص است و هم کیفیت بار و شخص واردکننده، احتمال خطا کمتر و امکان پیگیری میسرتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، با ارائه پیشنهاداتی به دولت برای بهبود وضعیت تولید، عرضه و مصرف این بازار، گفت: پیشنهاد من این است که وزارت جهاد که متولی تولید کشاورزی است، میزان تولید کشور را به صورت دقیق بسنجد و مصرف سالانه را هم با لحاظ کردن ضایعات تولید در نظر گیرد و آنچه مازاد بر نیاز است برای صادرات اختصاص دهد. اگر در مورد محصول خاصی با کمبود مواجه‌ایم صرفا آنچه مورد نیاز است وارد شود. وی افزود: دولت برای سروسامان دادن به وضع موجود باید مرزهای بی در و پیکر را کنترل کرده و بازارهای مرزی را بهتر مدیریت کند. متاسفانه می‌بینیم بارهای میوه که از این مبادی وارد کشور می‌شوند با برگ سبز تا تهران می‌رسند و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند.

مهاجران در پاسخ به پرسش خبرنگار ابتکار در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار در ماه های آینده گفت: پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی غیر از موز که قیمت آن متاثر از نرخ دلار است هر میوه ای در بازار موجود است با نصف قیمت عرضه شده و هم‌اکنون همه میوه‌ها در بازار با نصف قیمت به فروش می‌رسند. با توجه به برآوردهای ما از محصول باغات داخل کشوى پیش‌بینی می‌کنم تابستان آینده، بازار میوه ای پربار و ارزان داشته باشیم و مصرف کنندگان از قیمت‌ها راضی باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016