چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: سه مرحله مذاکره فشرده ديگر تا قبل از پايان مهلت ۶ ماهه انجام می شود

وين - ايرنا - معاون حقوقی و اموربين الملل وزير امور خارجه و سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ايران،با تاکيد بر اينکه نسبتبه دستيابی به توافق نهايی در پايان مهلت ۶ ماهه اميدواريم،گفت: برای تحقق اين هدف سه مرحله مذاکره ديگر علاوه بر وين ۴ تا تاريخ ۳۰ تير ماه پيش بينی شده که بسيار فشرده و سنگين خواهدبود.

به گزارش ايرنا، عباس عراقچی که سه شنبه شب بعد از ديدار و شام کاری محمد جواد ظريف و کاترين اشتون در محل نمايندگی ايران در وين، با خبرنگاران سخن می گفت،در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبنی بر احتمال دستيابی به توافق نهايی در پايان مهلت تعيين شده در توافق موقت ژنو اين سخنان رابيان کرد و افزود: دستيابی به توافق نهايی در پايان تيرماه دور از انتظار نيست.

عراقچی تصريح کرد: افزودن بر مذاکرات فعلی که از صبح فردا ( چهارشنبه) به صورت رسمی آغاز و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت،دو دور مذاکره فشرده برای ماه خرداد پيش بينی شده و همچنين دور سوم گفت و گو ها در مسير دستيابی به توافق نهايی نيز در تيرماه انجام می شود که آن مرحله بسيار طولانی خواهد بود و از طرفين مذاکره کننده خواسته شده که تقريبا کل روزهای اين ماه را در تقويم کاری خود برای انجام مذاکرات هسته ای خالی نگه دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين سوال که در اين مرحله از مذاکرات هسته ای نيز در چارچوب ديدارهای دوجانبه هيات های مذاکره کننده،آيا ايران و آمريکا مذاکره دو جانبه خواهند داشت،گفت: نشست های دو جانبه در هرکدام از مراحل مذاکرات هسته ای براساس ضرورت برگزار می شود و يک قاعده قطعی نيست.

عراقچی خاطرنشان کرد: اصل مذاکرات هسته ای گفت و گو های رسمی هيات های ايران و ۱+۵ است اما هرگاه احساس کنيم که مذاکرات دوجانبه با هرکدام از هيات ها از جمله آمريکايی ها برای نزديک تر شدن ديدگاه ها نياز است، اين کار را انجام می دهيم.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ايران خاطرنشان کرد: به طور طبيعی آمريکايی ها با توجه به اينکه بيشترين نقش را در اعمال تحريم ها و فشارها بر ايران داشته اند و به طور معمول اين نياز احساس می شود که ديدارهای دو جانبه برای رفع اختلاف نظرها و نزديک تر کردن ديدگاه ها انجام شود که اين کار انجام شده و در اين دور از مذاکرات نيز اگر چنين نيازی احساس شود، انجام خواهدشد.

از عراقچی درمورد احتمال اضافه شدن وزيران امور خارجه کشورهای طرف مذاکره با ايران به هيات های مذاکره کننده در وين سوال شد که وی در پاسخ گفت: در اين دور از مذاکرات چنين اتفاقی نخواهد افتاد اما در مراحل بعدی ممکن است که به حضور وزيران امور خارجه کشورها نياز باشد و به طور قطع بعد از رسيدن به توافق و در مرحله نهايی نيز حتما وزيران امور خارجه به هيات های مذاکره کننده کشورها ملحق خواهند شد.

سخنگوی گروه مذاکره کننده ايران در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن مباحثی همچون تعطيلی تحقيق و توسعه در برنامه هسته ای کشور از سوی غربی ها در مذاکرات،گفت:موضع ما در اين رابطه از ابتدا روشن بوده و تاکيد کرده ايم که در زمينه تحقيق و توسعه از آنجا که به علم، دانش و فناوری مربوط می شود هيچ محدوديتی را نخواهيم پذيرفت.

عراقچی تصريح کرد: ممکن است طرف مقابل اين انتظار را داشته باشدکه در مذاکرات در بحث های مربوط به غنی سازی بحث تحقيق و توسعه نيز مطرح شود اما اينکه تحقيق و توسعه متوقف شود هيچگاه مطرح نبوده و نخواهد بود.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا فکر نمی کنيد اختلاف نظرها درمورد موضوع غنی سازی ايران منجر به شکست مذاکرات شود، گفت: ما موضوعات مختلفی برای مذاکره داريم که برخی آسان و تعدادی هم سخت هستند و در مورد هرکدام ازآنها گزينه ها و نظرات مختلفی مطرح شده تا به ديدگاه مشترک برسيم و وقتی می توان به توافق نهايی رسيد که درمورد همه موضوعات به توافق رسيده باشيم.

عراقچی افزود: اميدواريم و اراده ما بر اين است که در پايان مذاکرات تا پايان ۶ ماه درمورد همه موضوعات به توافق برسيم و اگر حسن نيت طرف مقابل هم به اندازه کافی وجود داشته باشد دستيابی به توافق نهايی امکان پذير است.

از عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ايران درمورد طرح موضوع چاشنی ها انفجاری در مذاکرات هسته ای سوال شد که وی در پاسخ گفت: اين موضوع بين ايران و اژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح بوده و چيز جديدی هم نيست و يکی از سوال های باقی مانده از قبل است که آژانس خواستار روشنگری ايران در اين زمينه شده و پاسخ های لازم نيز از سوی ايران درمورد آن داده شده.

عراقچی افزود: احتمالا يک جلسه ديگر نيز دو طرف در اين زمينه گفت و گو خواهند داشت و فکر می کنم با توجه به همکاری ايران با آژانس ، اين مسئله نيز حل خواهد شد.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ايران در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاف نظرها درمورد فعاليت تاسيسات هسته ای اراک، گفت: اصل حاکم بر مذاکرات اين است که تا وقتی درمورد همه موضوعات به توافق نرسيم، هيچ موضوعی توافق شده تلقی نخواهد شد و اراک نيز از اين قاعده مستثنی نيست.

عراقچی خاطرنشان کرد: درمورد تاسيسات آب سنگين اراک نيز همان طوری که آقای صالحی رييس سازمان انرژی اتمی بيان کردند، با ايجاد تغييرات فنی در برخی از بخش های راکتور اراک، ميزان توليد پلوتونيوم را برای رفع نگرانی های موجود کاهش می دهيم که البته با حفظ ماهيت آب سنگينی اراک خواهد بود.

وی تاکيد کرد:به هيچ عنوان توان تاسيسات اراک کاهش نخواهد يافت و تنها با انجام تغييراتی فنی نگرانی ها در مورد آن را کاهش خواهيم داد که البته اين يک ايده است.

از عراقچی درمورد همکاری های ايران و آژانس برای حل و فصل ۷ موضوع باقی مانده در مورد فعاليت های هسته ای ايران سوال شد، که در پاسخ گفت: مذاکرات بين ايران و آژانس به صورت مداوم انجام می شود و کار مستمری در اين زمينه وجود دارد در روز دوشنبه نيز يک جلسه غير رسمی داشتيم.

عراقچی درمورد گروه مشاوران حقوقی مشاوره دهنده به مذاکره کنندگان اصلی و تعداد و ترکيب اين گروه سوال شد که در پاسخ گفت: جمعی از اساتيد حقوق دانشگاه و حقوقدانان با تجربه وزارت امور خارجه با مشورت های حقوقی خود در مرحله تدوين متن مشترک ما را ياری خواهند داد زيرا در اين مرحله بسيار حساس به نظرات حقوقی کارشناسان نياز داريم.

وی افزود: در مورد توافق موقت ژنو نيز از مجموعه ای از کارشناسان بهره گرفتيم و در اين مرحله چون موضوعات گسترده تر و متنوع تر است، تعداد مشاوران حقوقی نيز افزايش يافت.

عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ايران در پاسخ به اين سوال که با توجه به مطرح شدن مباحثی درخصوص توان دفاعی ايران در مذاکرات هسته ای آيا نيازی به اضافه شدن کارشناسانی از وزارت دفاع به تيم مذاکره کننده احساس نمی کنيد،گفت: نيازی به حضور کارشناسان وزارت دفاع در گروه مذاکره کننده نمی بينيم.

عراقچی تاکيد کرد: نظر قاطع ما اين است که سيستم های دفاعی و برنامه دفاعی کشور ما به هيچ عنوان قابل مذاکره نيست و اين موضع قطعی ما بوده و خواهد بود به همين خاطر نيازی به اضافه شدن کارشناسان وزارت دفاع به گروه مذاکره کننده احساس نمی کنيم.

خبرنگاری از عراقچی پرسيد آيا مواضع کشورهای عضو گروه ۱+۵ را درمورد ايران يکسان می دانيد؟ که وی در پاسخ گفت: ما با طرف مقابل به عنوان يک گروه منسجم مذاکره می کنيم و اتفاقا از آنها می خواهيم که مواضع يکسان و صدای واحد داشته باشند و اميدواريم که اين وضعيت که تاکنون حاکم بوده تا پايان مذاکرات بر نظرات آنها حاکم باشد.

عراقچی در پاسخ به اظهارات برخی از مقام های غربی از جمله وزير امور خارجه آمريکا مبنی براينکه ايران بايد تصميمات سختی درمورد برنامه هسته ای خوداتخاذ کند و تلاش ها برای تبديل برنامه هسته ای ايران به يک موضوع خنثی،گفت: برنامه هسته ای ايران واقعی و با ابعاد مشخص برای رفع نيازهای عينی کشور طراحی شده و پيش می رود.

وی تاکيد کرد: اگر بعضی ها اين تصور را دارند که می توانند اين برنامه را به يک سمبل و طرح نمايشی محدود کنند، بدانند که اين يک توهم مطلق است و ما از طرف های مقابل در مذاکرات هميشه خواسته ايم که با واقع بينی به برنامه هسته ای ايران نگاه کنند.

عراقچی تاکيد کرد: به طرف آمريکايی نيز توصيه می کنيم که از تصميم گيری بر اساس توهمات دست برداشته و آن را رها کند و در واقع اين آمريکايی ها هستند که بايد در مذاکرات تصميم سختی گرفته و دست از تهديد و تحريم ها بردارند زيرا اين يک تصميم تاريخی برای دولتمردان آمريکايی خواهد بود.

معاون وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه ابزارهای تهديدو تحريم کارساز نبوده و نيست،گفت: همه کشورها در گروه ۱+۵ بخصوص آمريکا امروز به اين نتيجه رسيده اند و به اين برداشت نزديک شده اند کما اينکه در توافق ژنو نيز اين آمريکايی هابودند که با پذيرش حق غنی سازی ايران تصميم سخت و البته درست خود را گرفتند و اميدواريم که همين تصميم گيری را در ادامه مذاکرات هسته ای انجام دهند.

از عراقچی درخصوص بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اينکه بايد برای رفع تحريم ها بدنبال راهکار ديگری به غير از مذاکرات هسته ای باشيم، سوال شد که وی در پاسخ ضمن قدردانی و تشکر از رهبر انقلاب اسلامی به خاطر رهنمودهای حکيمانه ايشان درخصوص مذاکرات و همچنين حمايت از گروه مذاکره کننده کشور و تاکيد بر اينکه ارشادات رهبر معظم انقلاب نصب العين ما بوده و خواهد بود، گفت: ما به عنوان مذاکره کنندگان هسته ای آنچه بدنبال آن هستيم تثبيت حقوق مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اعتقاد داريم که برای رفع تحريم ها و مقابله با فشارهای اقتصادی هيچگاه نبايد منتظر مذاکرات هسته ای باشيم بلکه مقابله با تحريم های اقتصادی چاره کار اجرای اقتصاد مقاومتی برای هرچه مقاوم تر کردن کشور در مقابل توطئه های دشمنان است.

عراقچی در پايان تاکيد کرد: وظيفه ما به عنوان مذاکره کنندگان کشور اول تثبيت حقوق مردم است و البته در کنار آن در مذاکرات خود برای برداشته شدن و لغو تحريم ها نيز تلاش خود را انجام خواهيم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016