سه شنبه 30 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از احتمال اعدام دو زندانی سياسی اهوازی در روز پنج شنبه‎

خبرهای رسيده از اهواز حاکی از احتمال اعدام علی چبيشاط و سيد خالد موسوی٬ دو فعال فرهنگی عرب اهوازی محکوم به اعدام در پنج‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه جاری است.

فعالان حقوق بشر با اعلام اين خبر به سازمان "عدالت برای ايران" گفتند که خانواده اين دو زندانی از طريق منابع غيررسمی مطلع شده‌اند که حکم اين دو زندانی در روز پنج‌شنبه اجرا خواهد شد. دو زندانی سياسی از اسفند ۱۳۹۲از زندان دزفول به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



۱۱ ارديبهشت ماه جاری منابع غيررسمی در دادگاه انقلاب اهواز از تاييد حکم اعدام علی چبيشاط و سيد خالد موسوی٬‌ دو زندانی سياسی عرب اهوازی در ديوان عالی کشور خبر داده‌ بودند. پيگيری خانواده و وکيل اين دو زندانی برای کسب اطلاع از وضعيت پرونده و سلامت اين دو زندانی تا کنون بی‌نتيجه مانده و مقامات رسمی قضايی و امنيتی حاضر به پاسخگويی در اين زمينه نيستند.

عدالت برای ايران طی دو درخواست فوری از گزارشگران ويژه سازمان ملل در آذر ۱۳۹۲ و ارديبهشت ۱۳۹۳ خواهان رسيدگی به به بازداشت خودسرانه، شکنجه و خطر جدی اعدام علی چبيشاط و سيد خالد موسوی شده است.

علی چبيشاط، خالد موسوی و سلمان چايانی متهم به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبيعی چغازنيبل در نزديکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱هستند. اين سه زندانی پس از بازداشت به مدت هفت ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و از دسترسی به وکيل و اعضای خانواده‌شان محروم بودند.

با وجود گزارش‌هايی معتبر مبنی بر شکنجه و بدرفتاری با اين سه زندانی، مقامات مسئول اين پرونده با کوتاهی از انجام تحقيقات کامل، منصفانه و موثر برای شناسايی عاملان اين واقعه، متهمان را مجبور به اعتراف کرده و با پخش اين اعترافات از کانال تلويزيونی تحت کنترل خود از آن به عنوان يک مدرک جرم استفاده کرده‌اند.

به غير از اين اعترافات اجباری، شواهد ديگری بر دست داشتن اين افراد در انفجار خط لوله گاز طبيعی چغازنيبل وجود ندارد. مقامات رسمی ايران در هنگام وقوع اين انفجار، آن را يک تصادف اعلام کرده بودند و احتمال وقوع خرابکاری را کاملا منتفی دانسته بودند.

علی چبيشاط، خالد موسوی و سلمان چايانی ۲۰ آبان ۱۳۹۱ در روستای کعب خلف مسلم از توابع شهرستان شوش بازداشت شدند. ۱۸ شهريور۱۳۹۲ قاضی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز،اين سه مرد را به “محاربه” محکوم کرد.

بر اساس اين حکم علی چبيشاط و خالد موسوی به اعدام و سلمان چايانی به ۲۵ سال حبس (که بايد به صورت تبعيد در شهر يزد س‍‍پری شود) محکوم شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016