سه شنبه 6 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به اعدام کودکان زير ۱۸ سال پايان دهيد، بيانيه کنشگران کارزار لگام داخل کشور

در ايران در سال گذشته بيش از ۳۶۹ مورد از احکام اعدام را به اجرا گذاشته اند؛ سال قبل از آن ۳۱۴ مورد از اعدام گزارش شده است؛ و چند سال متوالی است که ايران در مقام دوم فراوانی اجرای حکم اعدام قرار داشته است. اين روند طی ماه های اخير شتاب بيشتری گرفته است .

همچنين ايران در حوزه ی اعدام کودکان نيز رکورد دار است. ايران طی سال های اخير فهرستی با بيش از ۱۲۰ کودک در انتظار اجرای حکم اعدام را در کارنامه ی خويش به ثبت رسانده است که از اين بابت رتبه ی نخست را در جهان دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به موجب کنوانسيون حقوق کودک که ايران به آن پيوسته است، اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند به کلی ممنوع است .اما درايران بر خلاف تعهدات بين المللی خود و به موجب قوانين داخلی، دخترکان هشت سال و نيمه و پسران نوجوان ۱۴ ساله را مستوجب کيفر اعدام می دانند .
قضات رسيدگی کننده به پرونده های کودکان در ايران، نيازی نمی بينند که از ديدگاههای کارشناسان جهت احراز رشد عقلی کودکان استفاده کنند؛ زيرا به گمان قضات ايرانی، دختران هشت سال و نيمه و پسران چهارده ساله رشد عقلی کامل دارند. ايشان تا آنجا به پيش می روند که برای آن ها حکم اعدام صادر می کنند.

اما همه می دانيم که انسان موجودی در حال تکوين است. کودکی را که در دوران کودکی مرتکب جرمی شده است، سال ها در زندان نگهداری می کنند و هنگامی که او انسانی ديگر شده است، او را به پای چوبه ی دار می فرستند.

ضريب خطا در رسيدگی های قضايی آنچنان بالاست که نه تنها وجود ۱۰ قاضی جهت صدور حکم اعدام کافی نيست، بلکه حتی در جوامعی که به چنين جرائمی با حضور هيات منصفه رسيدگی می کنند نيز، تنها "احتمال" خطا در صدور چنين احکامی باعث لغو حکم اعدام می شود.

علاوه بر اين، سخت گيری های قوانين ايران آنچنان زياد است که بسياری از انواع قتل بدون قصد قبلی را که در نقاط مختلف دنيا قتل غير عمد محسوب می شود، به عنوان قتل عمد شناخته و مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته است.

بنا به دلايل ياد شده و از آنجا که اجرای حکم اعدام به گسترش خشونت در جامعه منجر می شود، کارزار لغو گام به گام اعدام ( لگام ) خواهان لغو مجازات اعدام به طور کلی، و در اولين گام لغو اعدام نوجوانان زير ۱۸ سال است .

در اين خصوص و تا لغو کامل اين مجازات، از هموطنان داغديده ی خود می خواهيم جهت جبران نواقص قانونی، در اقدامی داوطلبانه و قبل از بر پايی چوبه ی دار، از اعدام هموطنی که به جرم «قتل» به «اعدام» محکوم شده است صرفنظر کنند. بی گمان بخشش بزرگوارانه هموطنان داغديده به تغيير قوانين کشورمان در جهت اصلاح و آبادانی ايران و اشاعه ی «صلح » و «دوستی» در ميهنمان کمک می کند.

بابک احمدی، سيمين بهبهانی، جعفر پناهی، عليرضا جباری، فريبرز رييس دانا، نسرين ستوده، نرگس محمدی، فريده مرادخانی، اسماعيل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد

صفحه فيس بوک کارزار لگام:
https://www.facebook.com/karzar.legam


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016