سه شنبه 13 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات توفان غافلگيرکننده تهران

ایسنا ـ مدير کل هواشناسی استان تهران با بيان اينکه طوفان امروز از صبح امروز آغاز شده است، گفت: طوفان از صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفت و به مرور از شدت آن کاسته شد البته پيش‌بينی می شود شدت وزش باد و طوفان در بعد ازظهر امروز و فردا افزايش يابد.

محمدعلی عزيز اوقلی در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح جزييات طوفان غافلگيرکننده پايتخت پرداخت و با بيان اينکه روز دوشنبه يک پديده جوی در نواحی جنوب استان تهران به شکل ايجاد ابرهای همرفتی داشتيم که منجر به جابجايی هوا و وزش باد شديد و گرد و خاک شد، گفت: اين سامانه به حرکت شمال و شمال شرق خود ادامه داد. از روی مهرآباد و ابتدای شهر تهران عبور کرد و تا مرکز شهر را تحت تاثير قرار داد.

وی ادامه داد: اين جريان هرچقدر به نقاط شمالی شهر تهران رسيد از شدت و سرعتش کاسته شد. سرعت بادی که ديروز ثبت شد در فرودگاه امام ۱۰۸ کيلومتر بر ساعت و در فرودگاه مهرآباد ۱۲۰ کيلومتر در ساعت بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرعت باد قابل پيش‌بينی نيست

مدير کل هواشناسی استان تهران با اشاره به پيش‌بينی وضع هوا در اطلاعيه‌های روز گذشته اظهار کرد: معمولا اگر وضعيت مخرب جوی داشته باشيم در پيش‌بينی‌های ۲۴ و ۴۸ ساعت آينده اعلام می‌کنيم. ما روز شنبه نيز اعلام کرده‌ بوديم که آسمان تهران در روز يکشنبه کمی ابری همراه با وزش باد و افزايش رگبار و رعد و برق خواهد بود. همچنين برای روز دوشنبه نيز آسمان نيمه ابری همراه با وزش باد شديد و رگبار و رعد وبرق در بعداز ظهر را پيش بينی کرده بوديم.

عزيزاوقلی افزود: ساعت ۱۱ صبح روز گذشته نيز پس از تجزيه و تحليل نقشه‌ها و تصاوير ماهواره هواشناسی ، آسمان تهران را در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در بعضی ساعات روز به خصوص بعد از ظهر تا اوايل شب در بخش‌های شمالی استان از جمله فيروزکوه، دماوند، آبعلی و لواسانات همراه با رگبار شديد و رعد و برق پيش‌بينی کرده بوديم.

وی با بيان اينکه در اين اطلاعيه آمده بود که در نقاط مستعد استان احتمال بارش تگرگ و در بخش‌های جنوبی بارش باران، رگبار، وزش باد شديد و گرد و غبار وجود دارد، گفت: نقشه‌های هواشناسی ما وزش باد شديد را نشان می‌دهند اما سرعت باد قابل پيش‌بينی نيست.

مدير کل هواشناسی استان تهران "طوفان شديد گرد و خاک و شن توام با رگبار و رعد و برق" ديروز پايتخت را غافلگيرکننده خواند و گفت: علی رغم اينکه پيش بينی شده بود وزش باد شديد،‌ گرد و غبار، رگبار و رعد و برق خواهيم داشت اما سرعت را نمی‌دانستيم، مسئولان نيز تصور نمی‌کردند که شدت وزش باد تا اين حد باشد که بتوانند تمهيدات لازم را به کار بگيرنند.

عزيزاوقلی ادامه داد: وزش باد و باران در بهار يک وضعيت تکرار شده بود و ما چند روز است که رگبار و رعد و برق را داريم، حتی وزش باد باعث شده بود آلودگی های هوای تهران خارج شود و هوا در اين چند روز پاک باشد.

مدير کل هواشناسی استان تهران با بيان اينکه تاکنون وزش بادی با اين سرعت در تهران نداشتيم ، گفت:‌ اين يک رکورد برای تهران طی چند سال اخير است.

وی در ادامه به وضعيت جوی تهران در امروز و فردا اشاره و اظهار کرد:‌ب رای امروز و فردا نيز همين وضعيت را داريم اما شدت طوفان امروز کمتر از ديروز خواهد بود و شدت طوفان فردا نيز از امروز کمتر و همراه با رگبار، باران و رعد و برق خواهد بود.

عزيزاوقلی در خاتمه با بيان اينکه اين پديده از اوايل صبح امروز (ساعت ۸:۳۰) آغاز شده است، گفت: طوفان صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفته بود اما از شدت آن کاسته شد البته از آنجا که اوج جريانات همرفتی معمولا در بعداز ظهرها اتفاق می‌افتد پيش‌بينی ما برای امروز و فردا نيز اين خواهد بود که شدت وزش باد و طوفان در بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.

***

هشدار هواشناسی نسبت به بروز سيل

سازمان هواشناسی نسبت به بروز سيل و آب‌گرفتگی معابر عمومی در برخی از نقاط کشور هشدار داد.

به گزارش سرويس محيط زيست ايسنا، سازمان هواشناسی در اطلاعيه‌ امروز(دوشنبه ۱۲ خرداد) خود،‌ وضعيت آب وهوای برخی نقاط کشور را همراه با بارش شديد باران،‌ رگبار و رعد و برق و وزش باد شديد پيش‌بينی کرد.

بر اساس اين گزارش، سيلابی‌ شدن رودخانه‌ها و مسيل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی و کاهش ديد به سبب گرد و خاک دور از انتظار نمی‌باشد.

گفتنی است، بارش شديد باران،‌ رگبار و رعد و برق و وزش باد شديد روز سه شنبه (۱۳ خرداد) در استان‌های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی، اردبيل،‌ گيلان، قزوين، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، شمال سمنان، مازندران و گلستان پيش بينی می‌شود.

اين وضعيت تا روز چهارشنبه (۱۴ خرداد) در استان‌های گيلان، مازندران، تهران، سمنان،‌ گلستان، خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی و خراسان جنوبی ادامه دارد.

از اين رو توصيه می‌شود اقدامات لازم برای پيشگيری از خسارات احتمالی ناشی از بارش رگباری شديد، رعد و برق و وزش باد شديد درنظر گرفته شود و از توقف در بستر و حاشيه رودخانه‌ها اجتناب گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016