شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترک کار و استعفای اجباری نماينده کارگران معدن چشمه پودنه

ایلنا ـ يکی از کارگران معدن ذغالسنگ «چشمه پودنه »از استعفا و ترک کار اجباری نماينده کارگران اين معدن به دليل پيگيری مطالبات صنفی کارگران و انتشار اخبار معدن خبر داد.

اين کارگر که نخواست نامش فاش شود درباره دلايل اخراج اين نماينده صنفی کارگری در گفتگو با ايلنا مدعی شد: آقای «مهدی همتی» به دليل پيگيری مطالبات صنفی خود و ساير همکارانش در تاريخ ۲۵ فروردين ماه سال جاری مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد.

اوبا بيان اين ادعاکه آقای همتی نماينده کارگران چشمه پودنه طی دفعاتی از سوی کارفرما تحت فشار قرار گرفته بود، گفت: ترک کار اجباری اين فعال کارگری پس از آن صورت گرفت که اين فعال کارگری در رابطه با حادثه ‌ای که در روز يکم اسفند ماه منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران اين معدن به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسين محمدی» و«حسين اسلامی» شد، از به روز نبودن استانداردهای ايمنی در اين معدن خبر داده بود.

اين کارگر معدن چشمه پونه بابيان اينکه در حال حاضر آقای همتی با داشتن همسر و سه فرزند، بيکار و فاقد هرگونه منبع درآمد و يا پوشش بيمه ای است، گفت: بعد از اين حادثه دادستانی کوهبنان در رابطه با حادثه پيش آمده دستور بازداشت مديرعامل، رييس کارگاه و پيمانکار نيروی انسانی اين معدن را صادر کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين در مورد وضعيت خود و ساير کارگران معدن چشمه پونه گفت: پس از آن حادثه اين معدن به دستور دادستانی تعطيل شد و در حال حاضر به غير از آقای همتی همه ۲۷۰ کارگر آن تحت پوشش بيمه بيکاری هستند.

اين کارگر معدنچی با اشاره به محدود بودن دوره پرداخت مقرری صندوق بيمه بيکاری، گفت: معدن چشمه پونه محل اصلی درآمد بيشتر ساکنان منطقه کوهبندان است.

گفتنی براساس اظهارات کارگران معدن چشمه پودنه و همچنين تاييد آقای ضياء الدينی سرپرست کارگران معدن، آقای حاج محمدی،مدير عامل اين معدن بعد از وقوع حادثه انفجار در اوايل اسفند ماه سال گذشته از ادامه همکاری در سال جديد با شرکت تکافر سپاهان خوداری کرده است.

توضيحات کارفرما

در اين رابطه آقای مهندس «زندی» مشاور وطراح معدن چشمه پودنه با تاييد ترک کار آقای همتی به عنوان نماينده کارگران معدن چشمه گفت: اين کارگر به دليل بزرگ نمايی بيش از حد مشکلات معدن از سوی همکارنش مجبور به استعفا شده است و در اين رابطه مديريت معدن کوچکترين نقشی نداشته است.

وی ضمن ابراز اميدواری از ادامه همکاری آقای همتی وساير همکارانش در معدن چشمه پودنه از آغاز بکار مجدد اين معدن حداکثر تا آواخر تير ماه خبر داد وافزود: از کارگران انتظار همکاری داريم تا هرچه زود تر اين معدن بازگشايی شود.

او گفت:با همکاری دادستانی،اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی و مسئولان وزارت صنعت و معدن در استان در حال آماده سازی و تجهيز معدن چشمه پودنه برای ادامه فعاليت تا اواخر تير ماه هستيم.

به گفته وی در حال حاضر تعداد بيش از ۷۰ کارگر در اين معدن در حال آماده سازی و تجهيز آن برای ادامه کار هستند که به مرور با آماده شدن بخشهای مختلف معدن کم کم کارگران برای کار به معدن فرا خوانده می شوند.

زندی در خصوص ايمن سازی معدن چشمه پودنه بعد از حادثه انفجار معدن که منجر به کشته شدن سه کارگر شد افزود: معدن زغال سنگ چشمه پودنه در گذشته نيز بر خلاف ادعای کارگران قبل از وقوع حادثه به تجهيزات ايمنی مجهزبوده اما تجهيزات آن به روز نبود.

او گفت:با اين حال شرکت «تکافر سپاهان» به عنوان مجری وپيمانکار استخراج اين معدن در حال خريد تجهيزات و ايمن سازی معدن در همه بخشها است که به زودی اين تجهيزات با نظارت بازرسان اداره کار وساير مسئولان در معدن نصب خواهد شد.

وی تاکيد کرد: هم اکنون اين معدن به انواع وسايل روز ايمنی،سيستمهای تهويه وسايل کمکهای اوليه نجات شامل دستگاهای خود نجات تجهيزشده است.

او در خاتمه با بيان اينکه به حکم دادستانی وبازرسی اداره کار مجوز بهره برداری مجدد معدن صادر و مسئولان مرتبط با حادثه سال گذشته نيز به قيد وثيقه آزاد هستند،افزود: متاسفانه حادثه ای که اواخر سال گذشته اتفاق افتاد به دليل تجمع گاز در يک نقطه ازشکستگی معدن رخ داد و خوشبختانه اين انفجار به اندازه ای گسترده نبوده که مرگ تعداد بيشتری از همکارانمان رادر اين معدن رقم بزند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016