دوشنبه 12 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارخانه ذوب آهن اردبيل تعطيل شد، ۲۷۵ کارگر بيکار شدند

اردبيل – خبرگزاری مهر: کارخانه ذوب آهن اردبيل به عنوان يکی از واحدهای بزرگ صنعتی اين استان که در زمينه توليد آهن و فولاد فعاليت می کرد، از امروز دوشنبه درهای خود را بروی ۲۷۵ کارگر فعال در اين واحد توليدی بست تا عملا تعطيلی کارخانه و بيکاری کارگران خود را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اين واحد توليدی که تا پيش از تعطيلی در سه شيفت کاری و با بيش از ۲۷۵ کارگر فعاليت خود را با وجود فراز و نشيب زياد ادامه می داد، از ديشب بنا به دلايلی که اعلام نشده است، از پذيرش کارگران شيفت شب خودداری و از امروز نيز کارگران با مراجعه به کارخانه با درب بسته روبرو شدند.

دبير خانه کارگر و نماينده اردبيل در مجلس کارگری کشور دقايقی پيش در گفتگو با خبرنگار مهر با تائيد خبر تعطيلی اين واحد توليدی که در محدوده شهرستان نمين استان اردبيل قرار دارد، تاکيد کرد که فرماندار نمين و اطلاعات استان نيز تعطيلی اين کارخانه را تائيد کرده اند.

مرتضی مقدم با بيان اينکه اين واحد توليدی و صنعتی از صبح امروز به صورت غيرمنتظره و بدون اعلام دلايل آن از پذيرش کارگران خود خودداری کرده است، از بيکاری بيش از ۲۷۵ کارکر اين واحد توليدی استان اردبيل ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به حضور نمايندگان کارگران اين کارخانه در خانه کارگر و مذاکرات صورت گرفته در اين خصوص افزود: با اين وجود پيش از ظهر امروز تعدادی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبيل نيز در مقابل اداره کار شهرستان اردبيل تجمع و خواستار رسيدگی به مشکلات خود شده اند که البته در پاسخ به مطالبات خود واژه "شکايت کنيد" را شنيدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير خانه کارگر و نماينده اردبيل با بيان اينکه اين واحد تا پيش از تعطيلی نيز حقوق کارگران خود را به مدت چهار ماه پرداخت نکرده بود، اضافه کرد: کارگران اين کارخانه دو ماه از سال ۹۲ و دو ماه نيز از امسال حقوق معوقه دارند، ضمن اينکه عيدی، سنوات و اضافه کار آنها نيز از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

وی با اشاره به جلسه برگزار شده چند وقت پيش بين نماينده کارگران و مديرعامل کارخانه ذوب آهن برای پرداخت معوقه حقوق کارگران تصريح کرد: قرار شده بود که از ماه جاری بجای يک ماه حقوق ۴۵ روز در هر ماه پرداخت شود تا معوقات کارگران تسويه حساب گردد.

نماينده اردبيل در مجلس کارگری کشور با بيان اينکه اولين سررسيد اين توافق از امروز بايد پرداخت می شد که متاسفانه کارخانه به تعطيلی کشيده شد، ادامه داد: علاوه بر اين طی شش ماه گذشته حق بيمه کارگران اين واحد نيز پرداخت نشده بود و حتی ليست بيمه نيز برای آنها رد نشده است.

اين اظهارات در حالی است که دبير خانه کارگر استان اردبيل در آبان ماه سال گذشته نيز در گفتگو با مهر ضمن انتقاداز عدم پرداخت حقوق کارگران اين کارخانه، اعلام کرده بود که کارگران ذوب آهن به دليل عدم پرداخت حق بيمه از سوی کارفرما طی ۹ ماه بيمه نشده و از خدمات بيمه ای محروم بوده اند، بطوريکه ۲۱ کارگر بستری اين کارخانه نتوانسته اند هزينه درمان خود را از طريق دفترچه هايی که کارفرما در اختيارشان قرار داده، پرداخت کنند.

وی مجموع بدهی کارخانه ذوب آهن به تامين اجتماعی را در همان زمان ۱۵ ميليارد ريال اعلام کرد و با ابراز نگرانی از تهديد سلامت کارگران، بدهی اين واحد صنعتی به تامين اجتماعی را مهترين دليل عدم بيمه کارگران شاغل در اين واحد برشمرده بود.

بايد تاکيد کرد که در همان زمان نيز مشکلات عدم پرداخت حقوق با وجود پيگيری های گسترده رسانه ای و مسئولان خانه کارگر حل نشد تا کارگران با شرايط دشوار به کار خود ادامه دهند، اما پس از مدتی بيمه کارگران اين واحد با وساطت و تضمين خانه کارگر به مدت ۹ ماه تمديد شده بود تا بدهی اين کارخانه به تامين اجتماعی در اولين فرصت پرداخت شود.

مقدم همچنين در ادامه گفتگوی خود در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل تعطيلی اين واحد تاکيد کرد که قرار است با حضور نمايندگان کارگران، خانه کارگر استان و اداره کار و دستگاه های مرتبط گفتگوهايی با مديران اين واحد صورت گيرد تا اين مشکلات با گفتگو حل شود.

وی با تاکيد بر اينکه کارگران اين واحد با همين شرايط نيز آماده کار هستند، متذکر شد: انتظار داريم که اين مشکلات قبل از اينکه کار به تجمع و شکايت کشيده شود، با گفتگو حل شود.

در عين حال با تعطيل شدن اين واحد صنعتی و توليدی، بحث های کهنه عدم توانايی در پرداخت حقوق کارگران اين واحد که از چند سال اخير گريبان کارخانه ذوب آهن اردبيل را گرفته، از مهمترين دلايل آن اعلام شد.

اين در شرايطی است که پيش از اين نيز بسياری از کارگران با وجود سختی زندگی و گرفتاری های روزمره با هدف حفظ شغل خود نسبت به اين موضوع اعتراضی نمی کردند و البته گفته می شود برخی از کارگران نيز که اعتراضات و پيگيری هايی در خصوص داشتند، اخراج شده اند.

چنانچه دبير خانه کارگر اردبيل در اسفندماه گذشته از اخراج مقصود محجوری رئيس انجمن صنفی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبيل و دو تن ديگر از اعضای اين انجمن بنام ‌های حسن رونقی و اصغر بابا‌زاده به دليل آنچه "پيگيری مطالبات صنفی کارگران" عنوان می شد، خبر داده بود.

در همين حال رئيس انجمن صنفی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبيل نيز در گفتگو با رسانه ها دليل اخراج‌ خود و همکارانش را انجام وظيفه قانونی‌‌ در پيگيری حقوق معوقه ۲۶۵ کارگر برشمرده و تاکيد کرده بود که کارگران علاوه بر آنکه در چهار ماه گذشته حقوقی دريافت نکرده‌اند، بيمه تامين اجتماعی کارگران نيز پرداخت نشده است.

اما اين نکته با ابهاماتی روبروست، چراکه به عقيده مسئولان مرتبط با حقوق کارگران استان بررسی عملکرد اين کارخانه نشان می دهد که نه تنها اين واحد توليدی مشکل اقتصادی ندارد، بلکه در دو سال اخير توليدات خود را نيز افزايش داده است. با اين وجود به دليل برخی نگاه های حاکم مطالبه کارگران پرداخت نشده است.

مديرعامل شرکت ذوب آهن اردبيل در اين خصوص طی اواسط اسفندماه گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اذعان به توليد بالغ بر ۶۴۵ هزار تن انواع ميلگرد در اين واحد اضافه کرده بود که از اين ميزان تنها ۱۲ هزار تن به عراق صادر شده و بقيه به بازارهای داخلی ارسال شده است.

تقی بهرامی مهمترين مشکل اين واحد را در بخش صادرات و سرمايه در گردش عنوان کرده و اعلام داشته بود که با کشورهای اروپايی از جمله دانمارک قراردادهايی داشتيم که به دليل مشکلات امکان صادرات به اين کشورها فراهم نشد، در کل توليدکنندگان کشورمان در زمينه صادرات با مشکلاتی مواجه هستند که بايد در اين زمينه راهکارهايی ارائه شود.

وی با اشاره به انتقاد های مطرح شده در خصوص ديرکرد در پرداخت حقوق کارگران و فعاليت ضعيف اين شرکت، از کارشکنی برخی در پرداخت تسهيلات اين واحد برای ايجاد فاز دوم انتقاد کرده و با اشاره به نامه يکی از مديران سابق استان به منظور جلوگيری از پرداخت تسهيلات کارخانه ذوب آهن از سوی بانک، توپ را به زمين ديگران انداخته بود.

عضو هيئت مديره انجمن فولاد ايران در عين حال با اشاره به فعاليت اين واحد با ۲۰ درصد ظرفيت تاکيد کرده بود که اين کارخانه با ۳۵۰ نفر پرسنل و کارگر فعاليت داشته که در طی سال های گذشته ۵۰ درصد نيروی انسانی اين واحد به دليل مشکلات از بدنه توليدی خارج شدند، ضمن اينکه اين واحد هم اکنون به دليل عدم پرداخت سرمايه در گردش از سوی بانک با مشکلاتی روبرو است.

اين اظهارات مديرعامل کارخانه ذوب آهن اردبيل در پاسخ به انتقادات يکی از نمايندگان استان صورت می گرفت، چراکه پيش از اين يکی از نمايندگان اردبيل در مجلس با اشاره به معوقات و ديرکرد پرداخت حقوق کارگران شرکت ذوب آهن اردبيل اين امر را توجيه ناپذير خوانده و تاکيد کرده بود که اين واحد بايد به تعهداتش عمل کند نه اينکه دو روز کار کرده و دو ماه راکد بماند بايد سه شيفته به فعاليت بپردازد، چرا که ظرفيت يک هزار کارگر در آنجا وجود دارد.

اين نماينده همچنين خصوصی بودن مديريت اين واحد صنعتی را از مشکلات پيش روی نمايندگان استان در پيگيری جدی تر مشکلات اين کارخانه از طريق مذاکره با دولت دانسته و از استاندار فعلی خواسته بود که شخصا به مشکلات اين شرکت رسيدگی کند.

با اين وجود مديرعامل کارخانه ذوب آهن در پاسخ به انتقادان وارده مبنی بر عدم پرداخت حقوق کارگران قول داده بود که تمام تلاش خود را برای پرداخت معوقات خواهد کرد و حتی پاداش برای کسب رکورد توليد به کارگران اعطا خواهد کرد که البته نه تنها اين قول ها عملی نشد بلکه با تعطيلی کارخانه، کارگرانی که تا امروز مشکل حقوق داشتند حالا با مشکل بيکاری دست و پنجه نرم کنند.

حال با شرايط فعلی خانواده های تحت تکلف کارگران کارخانه ذوب آهن که تا پيش از اين به مدت چهار ماه در انتظار دريافتی حقوق سرپرست خود بودند تا بتوانند گرهی از مشکلات اقتصادی خود باز کنند، اکنون بايد بيکاری سرپرست خود را بعد از چندين سال فعاليت و در شرايط سخت اقتصادی تحمل کنند.

بی شک بازگشت به کار کارگران يکی از مهمترين واحدهای صنعتی اردبيل در انتظار تدبير مناسب مسئولان ارشد استانی است تا چرخ زندگی اين افراد نيز همچون واحد توليدی خود به حرکت ادامه دهد.

فاز اول کارخانه ذوب‌آهن اردبيل با توليد روزانه ۴۰۰ هزار تن ميلگرد، نبشی، ريل و... در فروردين سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسيده است.

محمد ميرزايی ناطق


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016