دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت بهداشت: سرعت پير شدن ايران چندين برابر ساير کشورهاست

ايسنا ـ رييس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به سرعت پيرشدن جمعيت ايران و روبرو بودن با دو موج سالمندی بر لزوم انجام برنامه‌ريزی‌های کلان و تنظيم ارايه خدمات سالمندی در تمام سطوح تاکيد کرد.

دکتر پريسا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: براساس آخرين سرشماری آمار که در سال ۱۳۹۰ انجام شد حدود ۸.۲ درصد جمعيت کشور را سالمندان تشکيل می‌دهند. به اين ترتيب پيش بينی‌هايی که پيش از اين درباره جمعيت سالمند کشور کرده بوديم در حال اتفاق افتادن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: پيش بينی‌ها بر آن است که تا سال ۱۴۰۴ بيش از ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ بين ۲۱ تا ۲۵ درصد جمعيت کشور را سالمندان تشکيل خواهند داد.

ايران با دو موج سالمندی روبروست
فرصت برای برنامه‌ريزی کلان محدود است

طاهری با بيان اين که بر اساس آخرين آمار ارايه شده از سوی مرکز آمار ايران، کشور دو موج سالمندی را پيش رو دارد، افزود: اين دو موج سالمندی باعث می‌شوند تعداد افراد سالمندان کشور به سرعت پيش رود. متولدين دهه شصت، اکنون در محدوده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال زندگی می‌کنند و اين گروه موج اولی هستند که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال آينده به سن سالمندی می‌رسند و طی يک مدت زمان ۲۰ تا ۲۵ ساله موج بعدی اتفاق خواهد افتاد. موج اول سالمندی موج گسترده‌تری خواهد بود و فرصت ۳۰ تا ۴۰ ساله برای انجام برنامه‌ريزی‌های کلان فرصتی محدود است.

وی تاکيد کرد: سرعت سالمند شدن جمعيت ايران چندين برابر کشورهای توسعه يافته و ناحيه مديترانه شرقی است و همين موضوع اهميت برنامه‌ريزی و تنظيم ارايه خدمات سالمندی به سالمندان در تمام سطوح را دو چندان می‌کند.

ادغام برنامه‌های شيوه زندگی سالم در پزشک خانواده

طاهری با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سالمندی سالم، ادامه داد: در حال حاضر اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، برنامه مراقبت‌های ادغام يافته و شيوه زندگی سالم را به صورت گسترده در تمام دانشگاه‌های کشور در حال اجرا دارد و پکيج اين برنامه‌ها در حال بازبينی است و پس از بازنگری در قالب برنامه پزشک خانواده و در تمام نقاط کشور جاری خواهد شد. برنامه پزشک خانواده اهرمی توانمند خواهد بود برای آن که ارايه خدمات به سالمندان سريع‌تر به دست گيرندگان آن برسد.

تصويب سند ملی سلامت سالمندان در مراحل نهايی است

وی به پيگيری‌های انجام شده برای تدوين و تصويب سند ملی سلامت سالمندان ايران اشاره کرد و گفت: سند ملی سلامت سالمندان ايران تحت عنوان برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ايران مبتنی بر الگوی اسلامی ايرانی است که در شورای سياستگذاری وزارت بهداشت مصوب شده و مراحل نهايی تصويب را طی می‌کند و به زودی اطلاع رسانی‌های لازم در اين زمينه صورت خواهد گرفت.

طاهری همچنين از نيازسنجی و بررسی وضعيت سلامت سالمندان کشور خبر داد و گفت: پيش بينی می‌کنيم با برنامه‌هايی که پيش رو داريم و اجرايی شدن سند سالمندان ايران بتوانيم قدم‌های بلندتری را در رسيدن به اهداف آرمانی و در شان سالمندان ايرانی برداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016