دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس موسسهٔ انتشاراتی اميرکبير: ارشاد هيچ‌ مديريتی بر بازار کاغذ ندارد

ايلنا ـ نثاری گفت: ‌کاغذی که در تابستان امسال تهيه کرديم، ‌جوابگوی ۵۰ يا ۶۰ درصد کتاب‌های زير چاپمان بود. حجم زيادی از کار‌هايمان در چاپخانه منتظر تامين کاغذ هستند. مقداری که ما با توجه به بضاعتمان می‌توانيم کاغذ تامين کنيم، شايد نزيک به ۵۰ درصد باشد و نمی‌توانيم جوابگوی ۵۰ درصد ديگر باشيم.


ايلنا: پس از افزايش شديد قيمت کاغذ تحرير در چند ماه اخير و پيامدهای آن برای ناشران، ‌ برای بسياری، اين تصور پيش آمده که در اين ميان ناشران مستقل بيشتر از ناشران دولتی آسيب ديده‌اند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، احمد ‌نثاری؛ مدير موسسهٔ انتشاراتی اميرکبير، دربارهٔ دلايل اين افزايش قيمت گفت: اين مساله دليلی جز عدم مديريت مناسب ندارد. وزارت ارشاد اين بخش را کاملآ به حال خود‌‌ رها کرده و هيچ‌گونه مديريتی بر بازار کاغذ و کتاب ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او ادامه داد: درست است که بحث تامين کالا و تنظيم بازار به وزارت بازرگانی مربوط است، اما متولی اصلی حوزهٔ کتاب و فرهنگ، وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد مسئول اين حوزه است و بايد به ميدان بيايد و ديگران را هم به ياری بطلبد تا مشکل را حل کند، اما اين وزارت‌خانه تاکنون قدمی جدی در اين رابطه بر نداشته است. ما هيچ خبری از اين‌که وزارت ارشاد، قدمی جدی در اين رابطه برداشته و مثلآ در هيات دولت لايحه‌ای تنظيم کرده و يا در مجلس و يا در بخش‌های پائين‌تر تحرکی انجام داده، نشنيديم.
مدير موسسهٔ امير کبير در مورد کارگروه حل مشکل کاغذ که در وزارت ارشاد شکل گرفته است، گفت: به نظر من برای اين کار خيلی دير شده و مشخص نيست اين کارگروه چقدر بتواند موثر باشد و کاری از پيش ببرد. انتظار ما اين بود که‌‌ همان ابتدايی که فرياد ما در مورد افزايش قيمت کاغذ بلند شد، ‌ارشاد قدمی جدی برای حل اين بحران بر می‌داشت و نمی‌گذاشت اين بحران به وجود بيايد. امروز اين بحران به وجود آمده و متاسفانه بازار سياه در حوزهٔ کاغذ به وجود آمده است. طبق اطلاعات و محاسبات ما، با همهٔ افزايش قيمتی که ارز و دلار داشته و با وجود تحريم‌ها و مسائل ديگر، قيمت کاغذ بايد بندی ۶۰ هزار تومان باشد، اما الان اين قيمت نزديک به ۹۵ هزار تومان شده است. به نظر من اين بازار سياه است که باعث شده اين اتفاق بيافتد و جنبه‌های نظارتی بر بازار ضعيف عمل کرده‌اند.
نثاری تاکيد کرد: شرايط بسيار دشواری که برای تهيهٔ کاغذ در کشور ايجاد شده، قطعآ هر ناشری را دچار لطمه و صدمه کرده و ما هم از اين قضيه مستثنی نيستيم. قيمت کاغذ در اين چند ماه اخير، نزديک به ۳ برابر شده و اين افزايش تابع هيچ منطقی نيست. همانطور که گفتم حتی اگر بخواهيم افزايش قيمت دلار را هم در اين قضيه لحاظ کنيم و افزايش قيمت اقلام ديگری مثل خودرو و سکه مقايسه کنيد، اين قيمت به هيچ وجه قابل قبول نيست. بايد ببينيم در مدت ۸ ماه گذشته قيمت ارز و دلار و سکه چقدر افزايش يافته و قيمت کاغذ چقدر؟ قيمت کاغذ ۳ برابر شده و اين نشانهٔ يک بحران است.
او دربارهٔ تاثير طولانی مدت اين مشکلات بر فرهنگ کشور گفت: اين جريان، يک بحران فرهنگی را به دنبال دارد و پديده‌ای بسيار ناميمون و نامبارک است که در عرصهٔ فرهنگ رخ داده. بدون شک با ادامهٔ اين شرايط در دراز مدت، بر حوزهٔ فرهنگ به شدت تاثير می‌گذارد و اين اين بخش آسيبی جدی می‌بيند.
مدير انتشارات امير کبير با بيان اين‌که در اين بحران پيش آمده هيچ تفاوتی بين ناشران مستقل و ناشران دولتی نبوده است افزود: اولآ برای هيچ بخشی‌ امتياز و تسهيلاتی در حوزهٔ کاغذ وجود ندارد. در ثانی مشخصآ مجموعه‌ای مثل امير کبير، تمکن و امکاناتی را از قبل برای خود تعريف کرده است. مساله اينجاست که ما بايد سالی ۸۰۰ عنوان کتاب چاپ کنيم و با اين شرايط بعيد می‌دانيم که تا پايان سال به ۳۰۰ يا ۴۰۰ عنوان بيشتر برسيم. البته مطمئنآ ناشری مثل امير کبير، صدمهٔ کمتری نسبت به آن ناشر مستقلی می‌بيند در سال ۳۰ عنوان کتاب منتشر می‌کند و ممکن است ديگر نتواند اين کار را انجام دهد. به هر حال ظرفيت ما به نصف رسيده و به ما هم ضربه خورده است. ما قصد داشتيم امسال چاپ روزی ۲ عنوان کتابمان را توسعه بدهيم، ولی متاسفانه با اين فضای موجود شايد نتوانيم‌‌ همان رکورد سال پيش را نيز تکرار کنيم. تنها دليل اين موضوع مشکل کاغذ است.
نثاری افزود: مثلآ ما ‌در همين تابستان ليستی که برای تجديد چاپ و چاپ اول کتاب‌هايمان برای چاپخانه آماده کرده بوديم، حدود ۱۳۰ عنوان بود و کاغذی که توانستيم برای اين کار تهيه کنيم، ‌جوابگوی ۵۰ يا ۶۰ درصد از کل اين تعداد بود. حجم زيادی از کارهايی که قرار است چاپ شوند، در چاپخانه منتظر تامين کاغذ هستند. مقداری که ما با توجه به بضاعتمان می‌توانيم کاغذ تامين کنيم، شايد نزيک به ۵۰ درصد باشد و نمی‌توانيم جوابگوی ۵۰ درصد ديگر باشيم.
او با بيان مشکل ديگر اين افزايش قيمت کاغذ گفت: افزايش قيمت کتاب‌ها يکی ديگر از مشکلاتی است که در پی بحران کاغذ با آن مواجه هستيم. مسلمآ اين کار به بازار کتاب و کتاب خوانی لطمه می‌زند، اما همانطوری که می‌دانيد ۵۰ درصد هزينهٔ تمام شدهٔ کتاب، ‌ مربوط به کاغذ است. وقتی قيمت کاغذ ۳ برابر می‌شود، معلوم است که بر قيمت کاغذ اثر می‌گذارد. مثلآ کتابی که در گذشته ۱۰ هزار تومان قيمت گذاری شده بود، امروز بايد حداقل با قيمت ۲۰ هزار تومان فروخته شود. ما در جريان قيمت گذاری کتاب به مشکل برخورده‌ايم، ‌نه می‌توانيم قيمت را بالا بگيريم و نه می‌توانيم پائين بياوريم، چون به اقتصاد مجموعه لطمه می‌خورد.
مدير موسسهٔ امير کبير به پائين آمدن ميزان خريد کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: در همين مدت کوتاهی که از فصل پائيز و اول مهر گذشته، ‌رکود و کسادی بازار در حوزهٔ خريد کتاب‌هايمان کاملآ مشخص است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016