چهارشنبه 17 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارائه مجوز به مراکز مشاوره ازدواج در انتظار تصویب معاونت حقوقی ریاست جمهوری

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: تصویب آیین‌نامه مربوط به اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، در انتظار تصویب معاونت حقوقی ریاست جمهوری است.

مسعود امینی درگفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه که مربوط به اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده است چهار یا پنج ماه پیش می‌توانست تصویب و اجرا شود، افزود: این آیین نامه از اسفند ماه سال گذشته ابتدا به معاونت نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری، سپس به کمیته فرعی کمیسیون اجتماعی هیات دولت و پس از آن به کمیسیون فرهنگی هیات دولت ارجاع و بررسی شد. هم‌اکنون این آیین نامه درمعاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری است. ولی همچنان این آیین‌نامه مصوب نشده و هنوز بلاتکلیف است.

وی خاطر نشان کرد: در هر جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت ورزش و جوانان از جمله سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، وزارت علوم، مرکز امور زنان و وزارت کشور، حضور داشتند.

امینی با بیان اینکه فرآیند کار بررسی آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه در کمیسیون‌های مربوطه در دولت طولانی شده است، در مورد وضعیت کنونی ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه، اظهار کرد: از یک ماه پیش این آیین‌نامه به معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری ارائه شده و علی‌رغم نامه‌هایی که توسط وزارت ورزش و جوانان برای رسیدگی به این آیین‌نامه به معاونت حقوقی فرستاده شده، تاکنون هیچ جوابی نگرفته‌ایم و جلسه‌ای در این راستا تشکیل نشده است.

عدم تصویب آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه و بلاتکلیفی مراکز مشاوره

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان به بلاتکلیفی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده‌ای که از قبل مجوز گرفته‌اند و مراکز مشاوره‌ای که تقاضای گرفتن مجوز را دارند، اشاره و بیان کرد: 200 مرکز مشاوره ازدواج از سازمان ملی جوانان سابق و 700 مرکز مشاوره ازدواج از سازمان بهزیستی مجوز گرفته‌اند که مجوز هیچ کدام از این مراکز تمدید نشده و بلاتکلیف‌اند و دائما با وزارتخانه برای رسیدگی به وضعیتشان تماس می‌گیرند.

امینی اضافه کرد: از طرف دیگر نیز با توجه به نیازهای جامعه، افرادی درخواست گرفتن مجوز برای ایجاد مراکز مشاوره ازدواج را دارند و با توجه به اینکه هنوز هیچ قانونی برای ارائه مجوز ابلاغ نشده، در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ارائه مجوز به مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده برعهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده و ارائه مجوز به مرکز خدمات روانشناختی نیز برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است، یادآور شد: در مجموع چه افرادی که از وزارت ورزش و جوانان و چه افرادی که از سازمان بهزیستی مجوز می‌گیرند، باید دارای پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باشند به این معنی که سازمان نظام مشاوره و روانشناسی پروانه صلاحیت علمی افراد را ارائه می‌دهد و وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی نیز مجوز ایجاد مراکز مشاوره را ارائه می‌کنند.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: سازمان ملی جوانان از سال 74 شروع به ارائه مجوز به مراکز مشاوره ازدواج کرده و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز از سال 82 تشکیل شده و از سال 84 شروع به ارائه پروانه تخصصی به افراد کرده است، بنابراین از سال 74 تا 84 مراکز مشاوره‌ای که از سازمان ملی جوانان سابق مجوز گرفته‌اند، پروانه تخصصی نداشته و باید برای گرفتن این پروانه تخصصی اقدام می‌کرده‌اند که تاکنون نیز تعدادی از این مراکز پروانه تخصصی خود را گرفته‌اند.

امینی تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک تشکل غیردولتی است و این تشکل غیردولتی نمی‌تواند مجوز یک مرکز را بدهد و ارائه این مجوز به مراکز مشاوره باید توسط یک دستگاه دولتی انجام گیرد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده در زمینه مشاوره‌های قبل، حین و پس از ازدواج به متقاضیان مشاوره می‌دهند، افزود: بخش دیگر فعالیت این مراکز در زمینه همسریابی و همسرگزینی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به سایت‌های همسریابی مجوز فعالیت داده نمی‌شود

وی ادامه داد: قرار نیست در این فرآیند به سایت‌های همسریابی مجوز داده شود و تنها قرار است به مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده مجوز ارائه شود و پس از بررسی، سایت‌هایی که از نظر قانونی مشکلی ندارند می‌توانند در سایه و تحت نظارت مراکز مشاوره ازدواج فعالیت داشته باشند و مسئولیت حقوقی این سایت‌ها با مسئولین مراکز مشاوره خواهد بود و سایت مستقل همسریابی نخواهیم داشت.

امینی همچنین به نحوه فعالیت مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده و سایت‌های همسریابی اشاره کرد و گفت: تنها بخش کمی از فرآیند همسرگزینی توسط سایت‌ها انجام می‌گیرد و مراکزمشاوره به نام خود نسبت به راه‌اندازی سایت همسرگزینی اقدام خواهند کرد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: باید هر چه سریعتر در قسمت‌های مختلف نهاد ریاست جمهوری به وضعیت آیین‌نامه ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه رسیدگی شود و مشکلات پیش آمده رفع گردد، چرا که فرآیند تصویب این آیین‌نامه بسیار طولانی شده است و مراکز مشاوره برای فعالیت دچار مشکل هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016