یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد شمقدری: دست سازمان سينمايی برای پول خرج کردن در سينما باز است

مهر ـ جواد شمقدری رئيس سازمان سينمايی گفت: امسال رديف بودجه فيلم‌های فاخر در کميسيون تلفيق با ساير بودجه‌ها ادغام شده است و دست سازمان سينمايی را باز گذاشته تا مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی بتواند با همکاری همه فيلم‌سازان مستند، اين پول را به نفع سينمای مستند خرج کند.

به گزارش خبرنگار مهر جواد شمقدری رئيس سازمان سينمايی در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره فيلم مستند"سينما حقيقت" که با حضور محمد حسينی وزير ارشاد،سيداحمد ميرعلايی مديرعامل بنياد سينمايی فارابی، شفيع آقامحديان دبير جشنواره و مديرعامل مرکز سينمای مستند و تجربی،هاشم ميرزاخانی مديرعامل انجمن سينمای جوان و جمعی از فيلمسازان و مديران سينمايی و با همراهی مستندسازان برگزار شد، گفت: سينمای مستند ايران دو حلقه گمشده دارد که بايد سعی کنيم اين دو حلقه مفقوده را پيدا تا فيلم‌سازان بتوانند با پشتوانه تحقيق و پژوهش قدرتمند وارد حوزه توليد شوند.

وی در ادامه افزود: اولين نکته در اين حلقه گمشده نبود پشتوانه های تحقيقاتی در آثار مستند است چراکه گاه ديده شده برخی از فيلمسازان بدون پشتوانه های تحقيقاتی اقدام به توليد فيلم های مستند می کنند که دست آخر اثر خوبی از ميان راش های گرفته شده بيرون نمی آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کرسی آزاد انديشی در نمايش فيلم های مستند جا دارد

اين مدير سينمايی در ادامه افزود: در همين راستا سازمان سينمايی کشور اداره کل جديد در بخش مطالعه و پژوهش هايی سينمايی تشکيل شده است تا بتوانيم با فيلمسازان روی کاغذ به مبانی مورد نظر برسيم و پس از آن فيلمساز با طرحی پخته تر اقدام به ساخت فيلم های خود کند. از همين رو در نظر داريم تا با همکاری مرکز گسترش سينمايی مستند و تجربی نيز قبل از ساخت فيلم های مستند، طرح های مطرح شده در اين عرصه را روی کاغذ بياوريم تا با پشتوانه درست تحقيقاتی آثار ساخته و پرداخته شوند.

جواد شمقدری در ادامه صحبت های خود با اشاره به دومين حلقه گمشده در سينمای مستند گفت: دومين محور مطرح درسينمای مستند که به اعتقاد من دومين حلقه گمشده از اين سينما است، عرضه فيلم های مستند به مخاطبين خاص خودشان است.به اين معنا که سينمای مستند مخاطب واقعی خود را پيدا نکرده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه دست اندرکاران برگزاری جشنواره سينما حقيقت در ششمين رويداد اين جشنواره نخستين گام را برداشتند و فيلم ها را به دانشگاه ها بردند و با نمايش اين فيلم ها در دانشگاه ها مخاطب اين نوع سينما به نوعی مشخص شد و اميدوارم اين جريان با همکاری وزارت علوم و تحقيقات ادامه پيدا کند تا کرسی های آزاد انديشی در نمايش فيلم های مستند جای خود را در دانشگاه ها نيز باز کنند.

سينمای مستند بهترين محفل برای نمايش سبک زندگی است

شمقدری در ادامه افزود: اين رويداد دو حسن دارد حسن اول اين است که فيلمسازان با مخاطبان واقعی خود آشنا می شوند و حسن دوم اين است که دانشجويان درک درستی از سينمای مستند پيدا خواهند کرد. به اعتقاد من سينمای مستند زبان گويا و توسعه يافته يک ملت است و آنچه در فيلمسازی مستند رخ می دهد اين است که فيلمساز خود را با شرايط سوژه همراه می کند و آثار ارزشمندی از دل اين نوع سينما به وجود می آيد.

رئيس سازمان سينمايی کشور در ادامه با اشاره به اين مطلب که سينمای مستند بهترين محفل برای نمايش سبک زندگی است گفت: سينمای مستند بهترين گزينه تصويری برای اين کار است که به تبع حوزه حمايتی با درنظرگرفتن اين مهم از اهميت ويژه ای برخوردار خواهد بود و اميدوارم در آينده نه چندان دوری بودجه خوبی در اختيار داشته باشيم تا در جهت اعتلای سينمای مستند گام های مثبت برداريم.

وی در پايان افزود: می دانم سهمی که برای سينمای مستند تا کنون قائل بوده ايم کوتاهی شده است اما همان‌طور که مطرح شده است امسال رديف بودجه فيلم‌های فاخر در کميسيون تلفيق با ساير بودجه‌ها ادغام شده است و دست سازمان سينمايی را باز گذاشته تا مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی بتواند با همکاری همه فيلم‌سازان مستند، از اين پول را به نفع سينمای مستند خرج کند.

مستندسازان "سينما حقيقت" را متعلق به خود می‌دانند

در بخش ديگری از اين نشست شفيع آقامحمديان دبير جشنواره سينما حقيقت و مديرعامل مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی خبر از توافق انتشار مجله سينما حقيقت را داد و گفت: يکی از اتفاق های مبارک در اين جشنواره انتشار نشريه روزانه در قطع روزنامه های صبح ايران بود و روی دکه ها قرار گرفت و حال اينکه قصد داريم در صورت توافق وزير ارشاد و مساعدت آقای شمقدری اين نشريه را به صورت هفتگی منتشر کنيم و در دسترس علاقمندان قرار دهيم.

وی در ادامه ضمن به جا آوردن مراتب سپاس از مستنسازان در اين جشنواره گفت: در آغاز از فيلم‌سازان و مستندسازان تشکر کنم، که با حضور خود جشنواره سينما حقيقت شاهد افزايش ۱۵ درصدی فيلم‌ها در جشنواره سينما حقيقت بودند و اين اتفاق خوب نشان دهنده اين مطلب است که مستندسازان اين جشنواره را متعلق به خود می‌دانند.

آقامحمديان در ادامه با اشار به کاهش هزينه ها در برگزاری اين جشنواره گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی که در سال جاری مطرح شد و به خصوص تاکيد آقای شمقدری برای کاهش هزينه ها ما را برآن داشت تا همه کارمندان مرکز را درگير جشنواره کنيم و خوشبختانه در کاهش هزينه ها موفق بوديم.

سينمای ايران ظرفيت قابليت رقابت با سينمای دنيا را دارد

محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش ديگری از ششمين جشنواره سينمايی"سينما حقيقت" ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری اين جشنواره گفت: سينمای ايران تنها سينمايی است که به درستی در دنيا عنوان سينما حقيقت را به خود گرفته است. سينماگران ايران همچون ملت قهرمان ايران درمسير حق و حقيقت گام برمی دارند و خوشبختانه ظرفيت های سينمای ايران قابليت رقابت با سينما دنيا را دارد.

وی در ادامه با اشاره به ايستادگی دربرابر تهاجم غرب از طريق سينما به ساخت فيلم موهن آمريکايی و توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) اشاره کرد و گفت: سينمای هاليوود به بالاترين وجود هستی اهانت کرده است و همواره سينما و سينماگر ايرانی همچون ملت ايران در مسير حق و حقانيت گام برمی‌دارند.

وی در ادامه افزود: مردم در واکنش به ساخت اين فيلم نشان دادند هميشه در دفاع از مقدسات پيشتاز هستند اما رسانه‌های بيگانه با قطع شبکه‌های تلويزيونی ايران نشان دادند آنان که داعيه تحمل دارند، نمی‌توانند کوچک‌ترين سخنان را تحمل کنند و تحريم امروز وزارت فرهنگ و ارشاد نشان می‌دهد مسائل سياسی مانند مسائل هسته‌ای تنها بهانه است و اين افراد تحمل روشنگری را ندارند، اين در حالی است که وزارت ارشاد حمايت از توليدات سينمايی و کتاب و هنرهای تجسمی و شعر و ادب در در دستور کار دارد.

سيدمحمد حسينی با اشاره به سخنان داور مراکشی در اين مراسم گفت:‌ همان‌طور که اين داور عزيز از ‌مراکش از دلبستگی خود به سينمای ايران گفت، بايد بگويم هنر فراتر از چارچوب سياسی، اقتصادی گام برمی‌دارد و به خاطر اين است که با وجود نداشتن رابطه سياسی، اين داور مراکشی از علاقه خود به سينمای ايران سخن می‌گويد.

وی در ادامه افزود: اميدوارم تمام کسانی که با نگاه منفی تنها ضعف‌ها و چالش‌های سينمای ايران را می‌بينند، اين ذهنيت‌های منفی را از خود دور و با نگاه مثبت به سينمای ايران نگاه کنند..

حسينی در پايان با اشاره به حضور فيلمسازان کشورهای خارجی در جشنواره سينما حقيقت، گفت:‌ سينمای ايران در عرصه‌های جهانی دارای جايگاه خوبی است، به ويژه اينکه در همين جشنواره سينما حقيقت ۷۰ کشور متقاضی حضور در اين جشنواره بودند که از اين تعداد آثار ۳۲ کشور در جشنواره شرکت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016