چهارشنبه 29 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرجع تشخیص خاکسپاری در قطعه‌های «نام‌آوران» و «هنرمندان» کیست؟!

فقدان دستورالعمل شفافی برای تشخیص افراد واجد شرایط دفن در قطعات هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران بهشت زهرا (س) طی دو هفته اخیر خبرساز شده است.

در هفته جاری که جاهد جهانشاهی مترجم و منتقد تئاتر دار فانی را وداع گفت، اگرچه در ابتدا قرار بود در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود اما به دلیل نبود یک مرجع واحد برای تصمیم‌گیری در این باره، این موضوع منتفی و جهانشاهی در یکی از قطعات عمومی بهشت زهرا (س) دفن شد و پیش‌تر نیز همین اتفاق برای مرحوم احسان نراقی افتاده بود.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فقدان دستورالعمل و مرجع واحد تعیین افراد واجد شرایط دفن در قطعات هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران راه را برای اعمال سلیقه در این حوزه باز کرده است. به طوری که ممکن است یک نهاد تقاضای دفن در این قطعات را داشته باشد، اما در نهایت ارکان اصلی مدیریت شهری با آن مخالفت کنند. طبیعتا به همین ترتیب ممکن است فردی که نباید هم، به توصیه همین مسوولان در قطعات ویژه دفن شود.

در جریان فوت احسان نراقی ، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما اعلام کرد که این معاونت درباره محل تدفین احسان نراقی تصمیم‌گیرنده نبوده است و به این ترتیب توپ را به زمین شورای شهر انداخت.

وی درباره‌ علت دفن نشدن احسان نراقی در قطعه «نام‌آوران» به ایسنا گفت: هر هنرمند، شاعر یا چهره فرهنگی که مرحوم می‌شود، از سوی خانواده‌اش درخواست کتبی برای به خاکسپاری در «قطعه هنرمندان» یا «نام‌آوران» به معاونت فرهنگی داده می‌شود و ما روی آن درخواست، عینا نامه می‌زنیم و آن را برای شورای شهر ارسال می‌کنیم. این نامه‌ها از سوی آقای شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد امضا می‌شود و به شورای شهر می‌رود و ما در تصمیم‌گیری برای خاکسپاری دخالتی نداریم.

البته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران این موضوع را تایید نکرد و گفت: مرجع نهایی تشخیص هنرمندان، وزارت ارشاد است و این‌گونه نیست که رییس یا اعضای شورای شهر تهران در این باره اظهار نظر کنند. بلکه اگر فردی از سوی وزارت ارشاد به سازمان بهشت زهرا (س) معرفی شود، این سازمان موظف به دفن فرد یاد شده در قطعه هنرمندان است.

بهشت زهرا (س) مداخله رییس شورای شهر و شهردار در تشخیص نام‌آوران را تایید کرد

با این وجود توکلی‌نژاد مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق مقررات فعلی، مرجع تشخیص هنرمندان، معاونت هنری وزارت ارشاد است، افزود: مرجع تشخیص نام‌آوران، ورزشکاران و اصحاب رسانه هم شهردار تهران یا رییس شورای شهر تهران است.

به این ترتیب مدیرعامل بهشت زهرا (س) تلویحا دخالت افرادی در مقام شهردار و رییس شورای شهر در امر تشخیص هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران به منظور دفن در قطعات ویژه را تایید کرده است.

به گزارش ایسنا، سال گذشته و در پی انتقاد اعضای شورای شهر تهران به نرخ قبور بهشت زهرا (س)، شهرداری ناچار به ارائه لایحه‌ای برای ساماندهی این حوزه شد که بندهایی از این لایحه ناظر بر تعیین مرجع تشخیص هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران بود. اما این لایحه بنا به دلایلی نامعلوم طی یک سال گذشته مسکوت مانده است.

عضو شورای شهر تهران: دستورالعمل شفاف یا مرجع واحدی برای تشخیص هنرمندان و نام‌آوران وجود ندارد

علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با ایسنا، دستورالعمل شفافی برای تشخیص هنرمندان و نام‌آوران و ورزشکاران به منظور دفن آنها در قطعات ویژه بهشت زهرا (س) وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران به دنبال پیش‌بینی دستورالعملی به منظور تعیین یک مرجع واحد برای تشخیص هر یک از هنرمندان، نام آوران و ورزشکاران است، گفت: هم‌اکنون برای دفن در هر یک از قطعات ویژه این اقشار در بهشت‌ زهرا (س)، مراجع مختلفی با شهرداری مکاتبه و افراد گوناگونی را معرفی می‌کنند.

دبیر ادامه داد: به عنوان مثال کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و اعضای شورای شهر و شهردار تهران نسبت به معرفی افراد برای دفن در قطعه ورزشکاران اقدام می‌کنند. حتی رییس سازمان بهشت زهرا (س) هم در این زمینه قدرت تصمیم‌گیری دارد. اما اگر مرجع نهایی تصمیم‌ گیرنده در این ارتباط در هر یک از اقشار هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران به صورت جداگانه مشخص شود، این چندگانگی از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان نیز معمولا از سوی اشخاص و نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارشاد، خانه سینما، رییس شورای شهر، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شخص شهردار تهران معرفی می‌شوند.

دستورالعمل دفن در قطعه هنرمندان، جدا از نرخ قبور تعیین تکلیف شود



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه رییس سازمان بهشت زهرا (س) می‌تواند در این فرایند بسیار اثرگذار باشد، بر ضرورت پیش‌بینی دستورالعمل دقیقی به منظور تعیین مرجع واحد تشخیص هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران تاکید کرد.

وی یادآور شد: این موضوع در لایحه تعیین نرخ قبور بهشت زهرا (س) که سال گذشته از سوی شهرداری ارائه شد، مطرح شده بود؛ اما از آنجا که مدیریت شهری قصد افزایش بهای قبور را نداشت، این لایحه فعلا مسکوت مانده است. با این حال امیدواریم که این دستورالعمل، جدای از نرخ قبور به شورا ارائه شود تا بتوان یکبار برای همیشه درباره مقررات تشخیص افراد واجد شرایط برای دفن در قطعات هنرمندان، نام‌آوران و ورزشکاران مشخص شود.

به گزارش ایسنا، آنچه مشهود است در شرایط فعلی سلیقه و نظر شخصی افرادی در جایگاه رییس شورای شهر و شهردار تهران در تشخیص هنرمند و نام‌آور بودن یا نبودن افراد موثر است. در حالی که راه‌حل اصولی می‌تواند پیش‌بینی دستورالعمل و شاخص‌هایی از پیش تعیین شده‌ای برای این منظور باشد تا شبهه دخالت سلایق شخصی در این حوزه برطرف و راه بر گلایه‌های به‌جای هنرمندان بسته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016