دوشنبه 23 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اشرف درويشيان: مشکل کاغذ مانع از تجديد چاپ "فرهنگ افسانه‌های مردم ايران" شد

• کار تجديد چاپ «فرهنگ افسانه‌های مردم ايران» نوشته‌ی «علی‌اشرف درويشيان» و «رضا خندان» به دليل مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ فعلآ متوقف شده است.


ايلنا: کار تجديد چاپ «فرهنگ افسانه‌های مردم ايران» نوشته‌ی «علی‌اشرف درويشيان» و «رضا خندان» به دليل مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ فعلآ متوقف شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، «علی‌اشرف درويشيان» (نويسنده و محقق) در مورد وضعيت انتشار کتاب‌هايش گفت: تقريبآ اکثر کتاب‌های من در انتشارات چشمه منتشر می‌شد. تعداد اين کتاب‌ها نزديک به ۲۰ عنوان است که شامل رمان‌ها و مجموعه داستان‌های کوتاه می‌شود و به دليل تعطيلی نشر چشمه بلاتکليف مانده‌اند.

او افزود: کتاب «فرهنگ و افسانه‌های مردم ايران» که حاصل همکاری من با «رضا خندان» است، برای چاپ‌های مجدد به مشکل برخورد کرده است. اين کتاب دارای ۱۹ جلد است که هر کدام از اين جلد‌ها در حدود ۶۰۰ صفحه دارد و کار جمع‌آوری و تدوين آن نزديک به ۲۰ سال طول کشيد. دليل مشکل چاپ مجدد هم ظاهرآ مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ است. در اين شرايط و تعطيلی نشر چشمه، به نوعی ما هم تعطيل شده‌ايم.

اين نويسنده به وضعيت جسمی خود اشاره کرد و گفت: به دليل اينکه شرايط جسمی چندان مناسبی ندارم، اين روز‌ها کار چندان زيادی انجام نمی‌دهم. نوشتن داستان‌های کوتاه و ويرايش بعضی از آثار و کار روی جلد ۲۰ فرهنگ و افسانه‌های مردم ايران، فعاليت اين روزهای من را تشکيل می‌دهد.

درويشيان وضعيت اين روزهای کتاب کشور را اينگونه توصيف کرد: تيراژ بعضی از کتاب‌ها به ۲۰۰ نسخه رسيده است. اين رقم برای کشوری است که بيش از ۷۰ ميليون نفر جمعيت دارد و اکثريت اين جمعيت را جوانان تشکيل می‌دهند، جوانانی که مشتريان عمده‌ی فرهنگ و هنر محسوب می‌شوند. جريان سانسور، حوزه‌ی فرهنگ را چنان بی‌اعتبار کرده و اعتماد مردم را گرفته که اين بی‌اعتنايی را ايجاد کرده است.

او ادامه داد: البته گرانی و مشکلات اقتصادی قطعآ بر اين عدم استقبال تاثير گذاشته است، اما بی‌شک عمده‌ترين مشکل حداقل در حوزه‌ی ادبيات و هنر، بی‌اعتنايی مردم است، زيرا آثار از درگاه سانسور می‌گذرند. نشانه‌ی اين مسئله اين است که وقتی بعضی از کتاب‌ها و فيلم‌ها به صورت غيرقانونی و بدون سانسور در خيابان‌ها فروخته می‌شوند، با اين همه استقبال مواجه می‌شوند.

اين نويسنده درباره‌ی ادامه يافتن اين وضعيت گفت: اين مشکلات به قدری جدی است که حتی صدای خودی‌ها را هم درآورده است. نمی‌دانم اين وضعيت تا چه زمانی می‌تواند ادامه بيابد و جامعه اجازه‌ی اين کار را می‌دهد يا نه، اما ادامه‌ی اين وضعيت بی‌شک سيری قهقرايی را پيش روی فرهنگ ما می‌گذارد و به نابودی کامل آن منجر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016