چهارشنبه 23 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد، سال ۱۳۹۲، "سال مبارزه با تبعيض در ميراث فرهنگی" نام می گيرد

بنياد ميراث پاسارگاد، امسال نيز، به سنت هر ساله ی خود، در آستانه ی سال نوی ايرانيان، نوروز جهانی، نامی را يرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پيشنهاد می کند.
اين انتخاب، چون هميشه، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از ميراث فرهنگی و تاريخی ايرانزمين می باشد، و در پيرامون مسايل و رويدادهايی است که ميراث ملی و بشری ايرانيان را در خطر انداخته يا خواهد انداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آنجايی که گزارش های مربوط به ميراث فرهنگی، به ويژه در سال جاری، گويای اين واقعيت است که ميراث فرهنگی و تاريخی ايران روز به روز بيشتر گرفتار تبعيض های مذهبی و سياسی می شود، ما برای توجه دادن به علاقمندان و نگاهبانان ميراث فرهنگی و تاريخی ايران و جهان، و برای متوقف کردن اين روند غير اصولی و غير قانونی، نام سال ۱۳۹۲، را «سال مبارزه با تبعيض در ميراث فرهنگی» می گذاريم
خبرهای منتشر شده در رسانه های ايران، که بيشترشان دولتی و رسمی هستند، نشان می دهند که اکنون سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ـ که وظيفه اش نگاهداری و نگاهبانی از کل ميراث فرهنگی و تاريخی ايرانزمين است ـ بيشترين توجه و امکانات مالی خود را در جهت حفظ و نگاهداری تنها بخشی از اين ميراث به کار گرفته و بخش های ديگر را با وجود نياز مبرم به مرمت و يا در خطر نابودی بودن، بی سرپرست و به حال خود رها کرده است.
به طور مثال، در يک سال گذشته، در حالی که مبالغ زيادی از بودجه اين سازمان برای مرمت بسياری از امامزاده ها و مساجد تاريخی (يا شبه تاريخیِ) شيعيان در سراسر ايران هزينه شده، صدها اثر تاريخی و فرهنگی ملی ايران و يا آثاری که متعلق به مذاهبی ديگری جز تشيع است، به بهانه ی کمبود بودجه، به طور روزمره در حال ويران شدن هستند و کمترين اقدامی از سوی سازمان ميراث فرهنگی در مورد آن ها نمی شود. در عين حال، اين سازمان و سازمان اوقاف با فشار مستمر بر کسبه و تجار شهرهای مختلف ايران، از آن ها می خواهد که به اماکن مقدس شيعيان کمک های نقدی کنند و يا با تخريب بافت های تاريخی و ملی ايرانزمين جای بيشتری را به اماکن تازه ساخت مذهبی می دهند.
بايد توجه داشت که قوانين مربوط به ميراث فرهنگی و تاريخی و طبيعی، ارائه شده در کنوانسيون های سازمان ملل متحد و سازمان يونسکو، که از سوی بيشترين کشورهای جهان، از جمله ايران، مورد پذيرش قرار گرفته اند، رسماً بر اين نکته تاکيد دارند که: «تمامی بناهای تاريخی و يا باستانی، و تمامی آثار معماری، مجسمه سازی، نقاشی و کتيبه های تاريخی، و تمامی آثاری که از نظر تاريخی، هنری و علمی دارای ارزش های استثنايی هستند؛ چه ملی و چه جهانی، بايد که مورد نگاهداری و نگاهبانی دولت های امضا کننده قرار گيرند.» در اين کنوانسيون ها هيچ کجايی ذکر نشده که لازم است به دلايل مذهبی يا سياسی، و يا دلايل خودساخته ی ديگر، اثری بيش از ديگری در اولويت دولت ها يا سازمان های مربوطه قرار بگيرد. بر اساس اين گونه قوانين جهانی، اولويت هميشه از آن آثاری است که نياز به مرمت دارند و يا در خطر قرار گرفته اند.
علاوه بر قوانين بين المللی، اين رفتار تبعيض آميز در سرزمينی که مردمانش از هزاران سال پيش نسبت به فرهنگ ها و مذاهب مختلف رفتاری انسانمدارانه و آشتی جويانه داشته اند، و بر اساس اسنادی چون منشور کورش بزرگ به فرهنگ ها و مذاهب ديگر ملل نيز احترام گذاشته و حتی برای حفظ آن ها می کوشيده اند، وجود چنين برخوردهايی با مبانی فرهنگی و تاريخی ملی آن ها به راستی تاسف آور است.
بنياد ميراث پاسارگاد، اکنون و در آستانه ی بزرگترين و مهم ترين عيد و جشن ايرانزمين، ضمن شادباش های گرم به ايرانيان و مردمان سرزمين های ديگری که نوروز را گرامی می دارند، از همه ی فرهنگ دوستان و کوشندگان ميراث فرهنگی و تاريخی تقاضا دارد تا در سالی که آغاز می شود، با هر وسيله ای که در اختيار دارند، در جهت آگاه سازی مردمان در ارتباط با حفظ ميراث فرهنگی و تاريخی و «لزوم نگاهداشت بی تبعيض اين آثار» بکوشند و هر کجايی که اين تبعيض را می بينند از طريق ما، و يا به طور مستقيم، به سازمان های جهانی مربوط به ميراث فرهنگی گزارش دهند.
بنياد ميراث پاسارگاد نيز به سهم خود سعی دارد که اخبار و گزارش اين نوع تبعيض های فرهنگی، مذهبی و سياسی را به اطلاع سازمان ملل، سازمان يونسکو و ديگر سازمان های مربوطه برساند.

با مهر و خرمی
شکوه ميرزادگی
از سوی بنياد ميراث پاسارگاد
سال نوی ايرانی ۱۳۹۲ ـ مارچ ۲۰۱۳ ـ ۲۵۵۲ پاسارگادی (سال صدور منشور کورش بزرگ)
www.savepasargad.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016