چهارشنبه 1 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نابودی يک ششم درختان بلوط غرب کشور، شدت تخريب جنگل‌ بالاست

• روند تخريب و بهره برداری ناپايدار از پوشش جنگلی در اين منطقه بالاست و موجب شده است تا به بهانه‌های مختلف از جمله جاده کشی بسياری از اراضی جنگلی منطقه نابود شوند.

ايلنا: مدير پروژه ملی طرح زاگرس، گفت:‌ خشکيدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دليل ريزگرد ها موجب شده است تا يک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبين بروند.

شيرين ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به اينکه کوه‌های زاگرس بيش از ۵۰ قله بلندتر از ۴ هزار متری دارد که موجب شده است تا فضای تنوع زيست محيطی ويژه‌ای ايجاد شود،گفت: زيستگاه زاگرس محل زندگی گونه‌های مختلفی از پروانه‌ها، پستانداران، پرندگان و خزندگان زيادی است که برخی از آنها بومی انحصاری ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه زاگرس زيستگاه جانوران خاص دنياست، اظهار کرد: مهمترين عامل تخريب زيستگاه زاگرس جوامع محلی است که گونه‌های جانوری را تهديد می کند.

مدير پروژه ملی طرح زاگرس با بيان اينکه ۱۵۰ گونه پروانه در منطقه زاگرس شناسايی شده است که ۳۴ گونه آن انحصاری ايران است، ادامه داد: ۶۱ پستاندار نيز در اين منطقه زنگی ميکنند اما هنوز مطالعات دقيقی در ارتباط با گونه‌های بومی پستانداران زاگرس انجام نشده است.

ابوالقاسمی با اشاره به اينکه ۲۲۳ گونه پرنده در منطه زاگرس وجود دارد که ۷۰ درصد آن مهاجر و بقيه آن بومی‌اند، اعلام کرد:‌ متاسفانه درباره خزندگان و دوزيستان مطالعات جامعی در کشور صورت نگرفته است. در سال ۸۹ قراردادی برای مطالعه بر روی خزندگان و دو زيستان انجام شد که با اجرای آن در سال ۹۰، تاکنون ۳۷ گونه خزنده و ۳ گونه دو زيست در زاگرس مرکزی شناسايی شد که از اين تعداد يک گونه سوسمار ياسوجی بومی انحصاری ايران و دو زيرگونه ماهی وجود دارد.

مدير پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اينکه ۴۰ درصد از آب کشور توسط زاگرس مرکزی تامين می شود، گفت:‌ بر اساس مطالعات در زاگرس مرکزی ۲۷ گونه ماهی در اين منطقه شناسايی شده است که ۶ گونه آن بومی انحصاری ايران است و ۵ گونه آن نيز غيربومی است که به عنوان تهديد منطقه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اينکه بزرگترين تهديدات البرز مرکزی بهره برداری ناپايدار از اراضی جنگل و تبديل آن زمين‌های کشاورزی است، افزود: روند تخريب و بهره برداری ناپايدار از پوشش جنگلی در اين منطقه بالاست و موجب شده است تا به بهانه‌های مختلف از جمله جاده کشی بسياری از اراضی جنگلی منطقه نابود شوند که البته تمامی اين اقدامات توسط سازمان جنگل ها صورت می‌گيرد.

مدير پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اينکه به دليل مديريت غلط در برخی نقاط عرض جاده ها به به جای ۵ متر ۱۷۰ متر شده، گفت: اين نمونه مديريت اشتباه به صورت مستند در محدوده دنا ديده می شود که متاسفانه ريشه در ضعف نظارت و پايش سازمان متولی(جنگل‌ها و مراتع) دارد.

ابوالقاسمی با بيان اينکه مشکل اصلی البرز مرکزی خشک شدن درختان بلوط آن هم به دليل آفتی بين المللی است، تاکيد کرد: خشکيدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دليل ريزگرد ها موجب شده است تا يک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبين بروند. در حال حاضر در اين منطقه ۶ ميليون هکتار جنگل بلوط وجود دارد که تا کنون ۹۲۰ هزار هکتار آن دچار آفت شده اند و تنها راهکار مقابله با آن قطع اين درختان است.

وی با اشاره به اينکه به دليل ريزگردها برگ های درخت بلوط خشک شده و کرم چوب خوار به آنها حمله می‌کند، افزود: تنها راهکار جلوگيری از اين آفت و حفظ ساير درختان بلوط قطع درختان آفت ديده است، اما متاسفانه از آنجا که وسعت اين درختان زياد است برداشت‌هايی مبنی بر انهدام جنگل صورت گرفته است.

ابوالقاسمی با اشاره به اينکه پيشنهاد به دولت داده ايم که با اجرای طرح ضربتی وضعيت موجود را کنترل کنيم، تصريح کرد: هنوز اعتبار اين طرح ضربتی تامين و ابلاغ نشده است فقط در مرحله اجرای مقدمات کار هستيم.

وی اعلام کرد: درختان بلوط منطقه البرز نيز دچار مشکل شده اند اما شدت آنها در مقايسه با زاگرس اندک است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016