دوشنبه 6 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محيط‌زيست در برنامه‌های داوطلبان رياست‌جمهوری، حسين احمدی نياز

• همواره محيط‌زيست به‌رغم اهميتی که دارد متاسفانه در برنامه‌ريزی‌ها يتيم واقع می‌شود که دقيقا در برنامه‌های داوطلبان رياست‌جمهوری نيز مغفول واقع شده است

روزنامه شرق ـ داشتن محيط‌زيست سالم و شاداب، حق طبيعی تمامی شهروندان ايرانی است. اين حق، امتيازی است که در قالب حقوق فطری، طبيعی و الهی به ما انسان‌ها عطا شده است، به نحوی که هيچ‌کس حق تضييع آن را ندارد، همچنان‌که بشر از اين حق برخوردار است دقيقا دارای تکليف حمايت و پاسداشت محيط‌زيست است به صورتی که همگان مکلف به نگهداری و حفاظت از محيط‌زيست خود هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل پنجاهم قانون اساسی ايران، به زيبايی اين امر را بيان می‌دارد و حفاظت از محيط‌زيست را تکليف همگانی برای ايرانيان دانسته است و هرگونه تخلف يا تخطی از آن را جرم‌انگاری نموده است.

از سوی ديگر مقوله محيط‌زيست به عنوان نسل چهارم حقوق بشر در قالب حق توسعه قرار گرفته است جدای از اين حق محيط‌زيست و الزامات آن می‌تواند در چارچوب نسل اول حقوق بشر نيز قرار بگيرد.

زندگی تمامی شهروندان ايرانی به محيط‌زيست آنان وابسته است به نحوی که امروزه تهديدات زيادی اعم از انواع آلودگی هوا، ريزگردهای عراق که کل منطقه غرب و جنوب غربی کشور را در برگرفته است، تخريب جنگل‌ها، تخريب زيست‌محيطی توسط انسان‌ها در مناطق مختلف، گسترش بيابان‌ها، سدسازی‌های بی‌قاعده، خشک‌شدن درياچه اروميه، آلودگی منابع آبی کشور، فقدان سرمايه‌گذاری در حوزه محيط زيست، نبود مکانيسم معين در بازيافت انواع زباله، نابودی گونه‌های در معرض خطر، سياست‌های غلط در نگهداری گونه‌های در معرض خطر، فقدان حمايت از ديدگاه‌های کارشناسی در حوزه محيط‌زيست و سياست‌زدگی در قلمرو محيط‌زيست و بسياری موارد ديگر از آفت‌ها و تهديدات جدی حوزه محيط‌زيست است.

با بررسی سياست‌ها و برنامه‌های داوطلبان محترم رياست‌جمهوری ملاحظه می‌شود که بيشترين دغدغه و برنامه اين عزيزان توسعه اقتصادی و کنترل تورم است، اگرچه اين امر مهم و ارزشمند است اما به همان اندازه داشتن برنامه محيط‌زيست و حفاظت از آن به لحاظ ارتباط آن با حيات بشری شهروندان ايرانی حايز اهميت است.

همواره محيط‌زيست به‌رغم اهميتی که دارد متاسفانه در برنامه‌ريزی‌ها يتيم واقع می‌شود که دقيقا در برنامه‌های داوطلبان رياست‌جمهوری نيز مغفول واقع شده است.

واقعيت مساله اين است که حفاظت از محيط‌زيست و طبيعت ايران و ايرانيان از الزامات اساسی عصر کنونی محسوب می‌شود و تمامی عناصر محيط‌زيست ايران از گونه‌های در معرض خطر گرفته تا درياچه اروميه و ... جزو ميراث طبيعی مشترک ايرانيان محسوب می‌شوند که به همه نسل‌های آينده ايران تعلق دارند و ما در برابر آن مسوول هستيم.

حسين احمدی نياز . حقوقدان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016