چهارشنبه 8 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده هیأت مديره خانه سينما به احمدی‌نژاد

ايسنا ـ هیأت‌ مديره‌ی خانه‌ی سينما در نامه‌ای سرگشاده به رييس‌جمهور ضمن سپاسگزاری از او برای تلاش در راستای حل موانع اين نهاد صنفی، از اقدامات سازمان سينمايی گله کرد و از تشکيل مجمع عمومی فوق‌العاده با نظر اعضای خود خبر داد.

در نامه‌ای که هیأت‌ مديره‌ی خانه‌ی سينما نسخه‌ای از آن را در اختيار خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گذاشته،‌ آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«به نام خدا

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
مقام محترم رياست جمهوری اسلامی ايران

با سلام و احترام،

همان‌طور که مستحضريد در جلسه‌ی روز ۲۱ شهريور۱۳۹۱ (روز سينما) در دفتر رياست جمهوری و در حضور جنابعالی، توافق شد که گروهی برای اصلاح بندهايی از اساسنامه‌ی خانه‌ی سينما - که معاونت سينمايی به بهانه‌ی آن‌ها سعی داشت خانه‌ی سينما را به تعطيلی بکشاند - تعيين شوند تا به رفع بهانه اقدام کنند. هیأت‌ مديره لازم می‌داند گزارش مسير طی شده پس از آن ديدار و مراتب قانونی مترتب بر آن را به استحضار برساند.

پس از گذشت ماه‌ها، سرانجام هیأتی به توصيه‌ی دفتر رياست جمهوری متشکل از سه نماينده از خانه‌ی سينما، سه نماينده از سازمان سينمايی و نماينده‌ای از سوی جنابعالی مذاکرات را آغاز کردند و پس از برگزاری جلسات متعدد، متن اساسنامه‌ی اصلاحی از سوی نماينده‌ی جنابعالی همراه با گزارش ايشان برای پيگيری‌های بعدی به دفتر رياست جمهوری فرستاده شد.

اين روند بايد به تشکيل مجمع عمومی فوق‌العاده خانه‌ی سينما، به‌عنوان بالاترين رکن خانه‌ی سينما (ماده‌ی ۱۴ اساسنامه) طبق تشريفات پيش‌بينی‌شده در اساسنامه بيانجامد تا در خصوص تصويب تغييرات پيشنهادی رأی‌گيری به عمل آيد و سپس به هیأت رسيدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود.

توضيح دو نکته ضروری است: اول آن‌که حرکت در چارچوب اساسنامه‌ی خانه‌ی سينما (اساسنامه‌ای که آخرين مجمع عمومی خانه‌ی سينما طبق آن برگزار شده است) و سپس ارائه‌ی اساسنامه‌ی اصلاحی مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق «ضوابط و مقررات تأسيس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن‌ها» صورت می‌گيرد که حدود و حقوق مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات تحت نظارت آن وزارتخانه را تعيين می‌کند که خانه‌ی سينما يکی از آن‌هاست.

دوم اين‌که برخلاف ادعای برخی از مديران سينمايی، خانه‌ی سينما مؤسسه‌ای «موجود» است و منحل نشده است، چون اساسا انحلال مؤسسات جزو اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست. کما اين‌که ديوان عدالت اداری در قبال ادعای معاونت سينمايی وقت، اين رأی را باطل اعلام کرده است.

خانه‌ی سينما طبق دستور دبير هیأت رسيدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بر فرض قانونی يا موجه‌ بودن اين دستور) در شرايط «توقف فعاليت» است. مديران اين‌گونه مؤسسات طبق «ضوابط و مقررات تأسيس مراکز و ...» و «قانون تجارت» موظف‌اند تا رفع موانع برای از سرگيری مجدد فعاليت به تلاش خود ادامه دهند و راهکارهای لازم را اتخاذ کنند که تشکيل مجمع عمومی و در صورت لزوم، پيشنهاد تغييراتی در اساسنامه‌ی مؤسسه و موارد ديگر از جمله‌ی اين وظايف است.»

هیأت مديره‌ی خانه‌ی سينما در ادامه‌ی نامه‌ی سرگشاده‌ی خود به رييس‌جمهور به بندی از اساسنامه‌ی اين نهاد اشاره کرده و ادامه داده است: «در ادامه‌ی توضيحات پيشين می‌افزايد که مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی خانه‌ی سينما طبق بند ۱ ماده‌ی ۲۲ اساسنامه صرفا به درخواست اکثريت مطلق هیأت‌ مديره يا بازرس يا دو سوم اعضای مجمع تشکيل می‌شود. تشکيل مجمع عمومی به هر نحو ديگری خلاف و غيرقانونی است.

مجمع عمومی با حضور اعضای خانه‌ی سينما تشکيل می‌شود و رسميت پيدا می‌کند. منظور از اعضا، نمايندگان انجمن‌ها و کانون‌های عضو هستند که طبق ماده‌ی ۱۵ اساسنامه از طرف شورای مرکزی منتخب، آخرين مجمع عمومی تشکل مربوطه کتبا به مديريت خانه‌ی سينما معرفی شوند. هر شکل ديگری از حضور در مجمع عمومی خانه‌ی سينما تخلف محسوب می‌شود.

خانه‌ی سينما کماکان دارای ۲۹ عضو است و تا زمانی که يک عضو کتبا و رسما اعلام انصراف از عضويت نکند يا از سوی مجمع عمومی طبق بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده‌ی ۳۴ اساسنامه مشمول تعليق يا لغو عضويت نشود، همچنان عضو خانه‌ی سينما به‌حساب می‌آيد.

تشکل‌هايی که تا‌ کنون درخواست عضويت به خانه‌ی سينما نداده‌اند يا درخواست عضويت‌شان از طرف مجمع عمومی خانه‌ی سينما مورد بررسی و تأييد قرار نگرفته باشد فعلا نمی‌توانند در مجمع شرکت کنند.

کانون‌ها و انجمن‌هايی که با رعايت تشريفات قانونی (تشکيل مجمع عمومی و رأی‌گيری) تغييراتی در اساسنامه‌ی خود داده باشند، با در نظر گرفتن مواد ۶ و ۸ اساسنامه‌ی خانه‌ی سينما می‌توانند در مجمع عمومی شرکت کنند.

در صورت رعايت تمام موازين فوق، اساسنامه‌ی جديد مصوب (حاوی تغييرات اساسنامه‌ی قبلی) برای ثبت اصلاحات مربوط به مراجع قانونی ارائه خواهد شد و از آن پس لازم‌الاجرا خواهد بود.»

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نامه، هیأت مديره‌ی جامعه‌ی اصناف سينمای ايران به «هیأت پيگيری بازگشايی خانه‌ی سينما» اشاره و تأکيد کرده است: «به اين ترتيب و براساس توضيح مسير قانونی تصويب پيش‌نويس کنونی، تعيين هرگونه هیأتی تحت عنوان هیأت بازگشايی - يا به گفته‌ی مديران سازمان سينمايی «به‌نوعی هیأت مؤسس» - و با ادعا و مأموريت تأسيس مجدد خانه‌ی سينما، آشکارا تکرار ادعاها و اقدامات خلاف قانون قبلی مديريت دولتی سينما و فاقد وجاهت قانونی است. در مورد الزام به‌ قانونی شدن صنوف نيز (که از سوی مديران بر آن تأکيد زيادی می‌شود) مهلت يک‌ماهه پيش‌بينی‌شده در اساسنامه‌ی اصلاحی برای تسليم درخواست ثبت قانونی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از طی تشريفات قانونی ثبت اصلاحات اساسنامه و ابلاغ آن به خانه‌ی سينما آغاز خواهد شد نه پيش از آن (تبصره‌ی ماده‌ی ۱ اساسنامه‌ی اصلاحی).

در اين شرايط بنابر تمايل جنابعالی که با صراحت در جلسه‌ی «روز سينما» بر آن تأکيد داشتيد و همچنين درخواست کميته‌ی هماهنگی اصناف خانه‌ی سينما (با امضای اکثريت قاطع اعضا)، هیأت‌ مديره‌ی خانه‌ی سينما درصدد برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده است و با توجه به‌ روزهای پيش از انتخابات رياست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر، ترجيح می‌دهد زمان برگزاری آن به روزهای پس از انتخابات موکول و در شرايطی آرام و با تمرکز کافی بر دستور جلسه‌ی مجمع عمومی، برگزار شود. البته در صورت لزوم و بنابر مصالح خانه‌ی سينما هر زمان که لازم باشد در اين مورد اقدام عاجل به عمل خواهد آمد.»

هیأت‌ مديره‌ی خانه‌ی سينما در بخش ديگری از نامه‌اش به رييس‌جمهور، خطاب به او آورده است: «جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، هیأت‌ مديره‌ی خانه‌ی سينما هرچند ترجيح می‌دهد که هفته‌های آخر تصدی مديران سينمايی را در فضايی بدون تنش طی کند، اما تصديق می‌فرماييد که اين هیأت‌ مديره ناگزير است فقط بر مبنای موازين قانونی عمل کند و در برابر اقدامات سازمان سينمايی در ناديده گرفتن حقوق قانونی خانه‌ی سينما و دعوت و تشويق اعضا به ارتکاب اقدامات غيرقانونی از جمله تشکيل جلسه‌ای تحت عنوان مجمع عمومی خانه‌ی سينما - بدون رعايت تشريفات قانونی - بايستد و در صورت لزوم از طريق مراجع ذی‌صلاح اقدام کند.

در پايان از جنابعالی که به سهم خود درصدد رفع موانع فعاليت رسمی خانه‌ی سينما بوده‌ايد، سپاسگزاريم و از نظرات آتی جنابعالی استقبال می‌کنيم. همچنين از تمام همکاران خود در سينمای ايران و اعضای تشکل‌های عضو به‌خاطر شکيبايی، اعتماد، همدلی و همراهی با مديريت خانه‌ی سينما و پافشاری بر رعايت قانون و تن ندادن به پراکندگی و دامن نزدن به سوءتفاهم‌ها به‌رغم فشارها و ناملايمات فراوانی که در دوره‌ی اخير به ناحق بر آنان و ما تحميل شد، سپاسگزاريم. اميدواريم خانه‌ی سينما، پايگاه جامعه‌ی اصناف سينمای ايران با حفظ استقلال و تداوم تلاش و کوشش هرچه بيشتر در جهت تحقق اهدافش، شرايط مناسب‌تری را برای انجام وظيفه‌ی اصلی سينماگران و هنرمندان و تعالی سينمای جمهوری اسلامی ايران فراهم سازد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016