دوشنبه 20 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس‌ سازمان زمين‌شناسی: ذخيره قطعی طلای کشور ۳۴۰ ميليون تن است

خبرگزاری تسنيم: رئيس سازمان زمين‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اينکه ذخيره قطعی طلای کشور به ۳۴۰ تن رسيده است، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده که به توليد سالانه پنج تن طلا برسيم اما توقع ما رسيدن به توليد ۲۷ تن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنيم، محمد تقی کره ای در نشست خبری امروز خود که به مناسبت روز ملی صنعت ومعدن برگزار شده بود ضمن بيان اينکه ذخيره قطعی مواد معدنی کشور به ۶۰ ميليارد تن رسيده است، اظهار داشت: سال گذشته حجم برداشت مواد معدنی در کشور به ۳۹۱ ميليون تن رسيد که ۷ برابر اين رقم معادل ذخيره معدنی کشور است.
وی افزود: بودجه امسال طرح‌های سازمان زمين شناسی به ۴۳ ميليارد تومان رسيده است ضمن اينکه قرار است ۶۰ درصد از ۸۰۰ ميليارد تومان درآمد پيش‌بينی شده حاصل از حقوق دولتی معادن در سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص يابد که بخش عمده‌ای از اين رقم به بخش اکتشاف داده خواهد شد.
کره ای در ادامه با اشاره به اينکه سازمان زمين شناسی هيچ اطلاعات محرمانه و غيرقابل انتشاری ندارد، گفت: از سال ۱۳۸۳ نقشه‌های زمين شناسی را به صورت رايگان روی سايت سازمان قرار داده‌ايم اما به هر حال فعاليت در حوزه معدن علاوه بر اطلاعات پايه نياز به توانايی فنی و مالی دارد.
وی همچنين از کشف ماده معدنی کمياب ليتيوم در آب‌های همراه با نفت استخراج شده در ايران خبر داد و گفت: اين آب‌ها تا پيش از اين به معضلی برای صنعت نفت ايران تبديل شده بودند اما حالا شرکت نفت به دنبال بهره‌برداری از اين آب‌ها به منظور استخراج ليتيوم آنهاست.
رئيس‌ سازمان زمين‌شناسی و اکتشافات معدنی‌ کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌ريزی اين‌ سازمان برای‌ توليد‌ سالانه ۵ تن طلا در کشور تا پايان‌ برنامه ۵ توسعه گفت: توسعه اکتشاف عناصر هايتک‌ و نادر از اولويت‌های سازمان به شمار می‌رود.
به اعتقاد وی، طی‌ سالهای‌ گذشته‌ اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای‌ نفتی‌ بوده و کمتر به بخش معدن و اکتشاف توجه شده اما طی‌ ۲ سال اخير‌ با توجه به اختصاص بودجه مناسب، سرمايه‌گذاری‌های مطلوبی‌ در اين‌ بخش صورت گرفته است.
کره ای با اشاره به بحث مخاطرات زمين، تصريح کرد: خسارت ناشی از مخاطرات زمين در ايران سالانه ۲۰ تا ۴۰ ميليارد دلار است و ايران از نظر مخاطرانت زمين شناسی در رتبه سوم جهان قرار دارد که بر اين اساس بايد به اکتشاف و مخاطرات زمين شناسی ايران به طور مساوی توجه شود چراکه يکی از آنها توسعه و ديگری خسارت برای ما به همراه می آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016