چهارشنبه 19 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عکاشه: زلزله بزرگ تهران در راه است

• جنوب تهران به دليل بافت‌های فرسوده، سازه‌های ساختمان‌ها کوچه‌های تنگ در مقابل شمال تهران در زلزله مقاومت کمتری دارد
• جنس خاک و وضعيت گسل شمال تهران از حساسيت بيشتری برخوردار است.

ايلنا: پدر علم زلزله‌شناسی ايران، با بيان اينکه زلزله روز گذشته در تهران جای نگرانی ندارد، گفت: اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد شدت تخريب آن بالا خواهد بود.

"پرفسور بهرام عکاشه" در گفت و گو با خبرنگار ايلنا با اشاره به اينکه به دليل توسعه شبکه‌های زلزله نگاری اطلاع رسانی و حساسيت‌ها نسبت به زلزله افزايش يافته است، اظهار کرد: هم اکنون ۲۰۰ پايگاه ثبت لرزه نگاری در کشور داريم که اطلاعات ما را نسبت به لرزه نگاری افزايش داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه در سال گذشته لرزش زمين در فصل پاييز و زمستان نسبت به تابستان افزايش چشم گيری داشته است، تصريح کرد: درست است که در چندين مورد زلزله‌هايی با شدت و عمق زيادی را شاهد بوديم اما بيشتر لرزش‌ها کوچک و با عمق کم اتفاق افتاده است. در تهران در منطقه شرق، شمال و حتی جنوب زلزله‌های کم عمقی اتفاق می‌افتد.

پدر علم زلزله‌شناسی ايران با تاکيد بر اينکه همواره فعال بودن گسل‌های منطقه تهران بايد مد نظرمان باشد، تاکيد کرد: کشورمان به ويژه تهران در منطقه زلزله خيزی قرار دارد و هميشه گسل‌های منطقه تهران فعال هستند اما اينکه چه زمانی فعاليت‌های خود را نشان دهند، مشخص نيست. در واقع يک زلزله بزرگ در راه است و بايد ستاد بحران تهران هميشه آماده باشد.

پرفسور عکاشه با اشاره به اينکه گسل مشا- فشم توانايی زلزله هشت ريشتری، گسل شمال تهران توانايی زلزله ۳ /۷ ريشتری و گسل تهران نيز شدت ۷ /۶ ريشتری را دارند، تاکيد کرد: جنوب تهران به دليل بافت‌های فرسوده، سازه‌های ساختمان‌ها کوچه‌های تنگ در مقابل شمال تهران در زلزله مقاومت کمتری دارد به‌طوری که در بروز زلزله خانه‌های واقع در منطقه ۸، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۷ از شدت تخريب بيشتری برخوردارند. در واقع از منطقه مرکزی شهر به سمت پايين در برابر زلزله احتمالی تهران حساس‌ترند.

وی با تاکيد بر اينکه اين بدين معنا نيست که شمال شهر در برابر زلزله ايمن‌تر است، تصريح کرد: جنس خاک و وضعيت گسل شمال تهران از حساسيت بيشتری برخوردار است شايد سازه‌های ساختمان‌هايی که در شمال تهران ساخته می‌شود مقاوم‌تر باشد اما همواره زلزله و نوع لرزش زمين به گونه‌ای است که به سختی می‌توان نسبت به آن پيش‌بينی کرد.

پرفسور عکاشه با تاکيد بر اينکه سی سال است زلزله تهران به تاخير افتاده است، تصريح کرد: همواره بايد آماده زلزله در تهران باشيم اميدوارم مسئولان فکری به حال زلزله احتمالی تهران داشته باشند چرا که شدت تخريب زلزله در تهران بالاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016