چهارشنبه 19 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رقيب دولتی خانه‌سينما فعال شد

روزنامه شرق ـ فرزانه ابراهيم‌زاده: در حالی که با دستور محمود احمدی‌نژاد برای بازگشايی خانه سينمای (۱) و برگزاری جلسه مجمع عمومی قرار بود در پی مساله مجمع صنوف سينمايی تا يک ماه ديگر ختم به خير شود و در ساختمان کوچه سمنان باز شود؛ خانه سينما (۲) که با مجوز وزارت ارشاد و سيدضيا هاشمی در حال تاسيس است، کوتاه نيامده و با غيرقانونی خواندن مجمع عمومی ششم مرداد، امروز مجمع عمومی خود را در جامعه صنفی تهيه‌کنندگان برگزار می‌کند.
سيد ضيا هاشمی در گفت‌وگو با ايسنا ضمن غيرقانونی دانستن فعاليت خانه سينمای (۱) گفته است: «نسبت به سخنان مطرح‌شده پيرامون تشکيل کميته صيانت برای برخورد با صنوف قانونی‌شده اعتراض داريم به همين دليل ۱۱ صنف قانونی‌شده چهارشنبه ۱۹ تير ماه، مجمع عمومی تشکيل می‌دهند.»
رييس جامعه صنفی تهيه‌کنندگان با تاکيد بر اينکه ۱۱ صنف قانونی‌شده چهارشنبه بعدازظهر (۱۹ تير) مجمع عمومی تشکيل می‌دهند، ادامه داد: تاکيد ما بر اين است که فراخوان صادرشده توسط هيات‌مديره خانه سينما مبنی بر برگزاری مجمع عمومی در ششم مرداد ماه را قبول نداريم، چراکه معتقديم اين فراخوان غيرقانونی و مخالف توافقات انجام‌شده در تمامی جلسات مختلف است. ما درخواستمان را برای تشکيل مجمع عمومی توسط ۱۱ صنف قانونی‌شده را به هيات نظارت سه نفره اعلام و آنها نيز به اين درخواست پاسخ مثبت دادند، چراکه هيات‌مديره خانه سينما در اعلام فراخوانش، تخلف کرده است. هاشمی در حالی سخن از غيرقانونی بودن مجمع عمومی خانه سينما می‌کند؛ که براساس همه اساسنامه‌های خانه سينما، برگزاری اين جلسه برای تصويب اساسنامه جديد و بازگشايی خانه سينما، اين نشست کاملا قانونی است و آنچنان که فرهاد توحيدی رييس هيات‌مديره خانه سينما به «شرق» می‌گويد: «براساس توافقی است که در جلسه‌ای که با رييس‌جمهور با رييس سازمان سينمايی داشتيم و دستور اکيد ايشان به آقای شمقدری اين نشست برگزار خواهد شد و ما هيچ کار غيرقانونی انجام نداده‌ايم.» توحيدی اصرار برای بازگشايی خانه سينمای جديد را نوعی دهن‌کجی به نامه رييس‌جمهور دانست و گفت: «گفته شده است که ما براساس اساسنامه سال ۸۷ خانه سينما را باز می‌کنيم؛ در صورتی که ما با سازمان سينمايی برای بازگشايی به توافق رسيديم و براساس اساسنامه‌های ابلاغ‌شده فعاليت می‌کنيم. اما اينکه اين دوستان خانه سينما را به رسميت نمی‌شناسند؛ مساله خودشان است و راه را برای شکايت قانونی برای ما باز می‌کنند. هرچند که آنها هم می‌توانند صنف خودشان را باز کنند. ما از اين استقبال می‌کنيم که کسانی که همفکر هستند در يک چتر قرار بگيرند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توحيدی همچنين درباره مجمع عمومی که قرار است روز ششم مرداد برگزار شود؛ نيز به «شرق» گفت: «براساس فراخوانی که به اعضای صنوف سينمايی داديم قرار است در اين جلسه اساسنامه جديدی که تنظيم شده است به رای عمومی گذاشته شود و بعد از تصويب، توسط روسا و نمايندگان صنوف ۲۹گانه سينمايی اجرايی شود.»
نکته مهمی که از روز گذشته مطرح شده، وجود دو اساسنامه نوشته‌شده برای تصويب صنوف سينمايی است. يکی اساسنامه‌ای که توسط شور‌ای هفت‌نفره بررسی اساسنامه خانه سينما تدوين شده است و اساسنامه دومی که سازمان سينمايی به خانه سينما ابلاغ کرده است و براساس نامه‌ای که جمال خندان وکيل خانه سينما به بهزاد ابتهاج وکيل سازمان سينمايی نوشته است بيش از ۱۹مورد اختلاف با اساسنامه اولی دارد.
اما توحيدی می‌گويد: با آنکه اساسنامه دوم، آن چيزی نيست که بر سرش توافق شده اما ما هر دوی آنها را برای بررسی اعضای مجمع عمومی خانه سينما روی سايت اين نهاد صنفی گذاشته‌ايم که تنشی وجود نداشته باشد.
سازمان سينمايی البته اعلام کرده است که اساسنامه دوم اساسنامه‌ای است که به تاييد شورايعالی سينما رسيده است. در حالی که شورايعالی سينما در چند ماه گذشته اصلا جلسه‌ای نداشته است. با اين همه قرار است که اين اساسنامه نيز به رای گذاشته شود و اعضای خانه سينما درباره آن تصميم بگيرند.
توحيدی زمان بازگشايی خانه سينما را با توجه به اينکه اين اساسنامه برای تصويب، احتمالا چندين جلسه نياز دارد؛ گفت: «ما تلاش می‌کنيم که در نزديک‌ترين زمان، فعاليت خانه سينما را آغاز کنيم. اما اينکه اين اتفاق چه زمانی رخ دهد نمی‌تواند به‌طور دقيق به آن اشاره کرد. به هر حال اساسنامه جديد در حدود يک ماه با ۶۰ تا ۷۰ ساعت زمان تهيه شده است و اختلاف زيادی با اساسنامه اوليه دارد و تا جايی که فکر می‌کنم در يک جلسه تاييد نمی‌شود. اما هر زمانی که مجمع عمومی نظر رسمی خود را اعلام کند ما کار خودمان را در ساختمان خيابان سمنان آغاز می‌کنيم.»
توحيدی با بيان اينکه احمدی‌نژاد در نامه خود به روشنی خواست تا خانه سينما فعاليتش را آغاز کند، اما کسانی که کارگزار فرهنگی بودند سعی به انداختن سنگ در راه کار کردند: «متاسفانه مديران فرهنگی که در چهار سال پيش بر سر کار بودند در همه بخش‌های هنری و نه‌تنها در سينما وضعيت بدی را به وجود آوردند. من می‌دانم که مديران فرهنگی دولت بعدی به لحاظ کارکرد اينگونه نگاه تنگ‌نظرانه‌ای را به فرهنگ نخواهند داشت تا اهالی آن بتوانند ضربه‌هايی که در اين سال‌ها به فرهنگ وارد شده را ترميم کنند.»
البته به دنبال اعلام رسمی برای برگزاری مجمع عمومی شورايعالی تهيه‌کنندگان سينما تشکيل شد و در آن روند تسريع در عادی‌سازی فعاليت‌های خانه سينما و اساسنامه پيشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سيد غلامرضا موسوی رييس ‌شورايعالی تهيه‌کنندگان گفت: «در اين نشست که نمايندگان کليه تشکل‌های عضو، شامل کانون تهيه‌کنندگان، مجمع فيلمسازان و انجمن تهيه‌کنندگان مستقل حضور داشتند، پس از سخنان پيش از دستور نمايندگان، روند شروع به فعاليت‌های کامل خانه سينما و اساسنامه پيشنهادی هيات هفت‌نفره بررسی شد. همچنين با حضور فرهاد توحيدی رياست هيات‌مديره و محمدمهدی عسگرپور مديرعامل خانه سينما درباره فعاليت‌هايی که خانه سينما بايد در صدر اقداماتش برای بازگشت سينما به شرايط عادی در دولت يازدهم انجام دهد، بحث شد.»
به گفته اين تهيه‌کننده سينما در ادامه اين نشست مقرر شد تا کميته‌های زيرگروه شورايعالی در بخش توليد فيلم و پخش فعال شوند تا برای برون‌رفت از شرايط بحرانی کنونی بتوانند پيشنهادات لازم را تدوين و به مسوولان سينمايی دولت يازدهم ارايه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016