خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 خرداد» حذف تدريس سازهای غربی يا تعطيلی موسيقی، استادان اعتراض کردند23 اردیبهشت» اجرای شب دوم کنسرت لطفی در بهبان به دستور اداره کل ارشاد لغو شد 17 اردیبهشت» فرمان فتحعليان: هميشه پايين شعرهايم مینويسند؛ با اغماض تاييد شد 7 فروردین» پاپ فرانسیس در اقامتگاه رسمی پاپ سکونت نمیکند 16 اسفند» برگردان انگلیسی "رباعیات خیام" برای آواز و ارکستر
بخوانید!
20 تیر » وقتی نصرت رحمانی کت اخوان را فروخت!
20 تیر » از هر ۲۰۰ ايرانی يک نفر خواننده است 20 تیر » گذرنامه گران شد 20 تیر » فروغ فرخزاد پرمخاطبترین شاعر ایرانی در جهان عرب 20 تیر » کیمیایی: فیلمم 10 روز دیگر کلید میخورد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! از هر ۲۰۰ ايرانی يک نفر خواننده استقانون آنلاين، رضا جوکار- تا همين يک دهه پيش که فضای موسيقی کشور همچنان بسته بود و البته هر اثری صرفا از طريق صدا و سيما يا گذر از فيلترهای وزارت ارشاد به گوش مردم میرسيد، تعداد انگشتشماری خواننده موسيقی پاپ خود را مطرح کردند و چند سالی با استفاده از همين فضای بدون رقابت در اکثر برنامههای تلويزيونی حضور پيدا میکردند و معمولا هم يک يا دو آهنگ بيشتر نداشتند که قابليت پخش از صدا و سيما را داشته باشد. همين موضوع باعث شده بود تا بسياری از مخاطبان صدا و سيما که انتخاب ديگری نداشتند، تقريبا تمامی اين آهنگها را از بر باشند. در همين فضا بود که ترانهای مثل «وقف پرندهها» (پاکیهای دنيا رو آلوديد) قاسم افشار هم توک زبان هر کسی بود؛ اما شايد هيچ کس گمان نمیکرد که با گذشت تنها چند سال، آش آنقدر شور شود که ديگر حساب خوانندگان پاپ از دست همه خارج شود. در سالهای ابتدايی دهه ۸۰، روند رشد قارچگونه خوانندگان پاپ و رپ و... آنقدر با سرعت افزايش پيدا کرد تا اينکه حالا آمارهای غيررسمی خبر از صدهزار خواننده مجاز و غير مجاز که حداقل يک کار ثبت شده در فضای اينترنت و غيره دارند میدهد. اگر از جمعيت ۷۵ ميليونی، نصف آن را بانوان در نظر بگيريم که به دليل شرايط موجود امکان حضور در اين عرصه را ندارند (مگر در مواردی خاص) به جمعيت ۸-۳۷ ميليونی میرسيم و اگر نيم ديگر اين جمعيت را افرادی بدانيم که به لحاظ صغر يا کهولت سن، هنوز به سن خوانندگی نرسيدهاند يا آن را رد کردهاند، اين تعداد خواننده در ميان حدود ۲۰ ميليون جمعيت باقی مانده، آمار به ازای هر ۲۰۰ نفر، يک خواننده را میدهد. همين میشود که خبر خواننده شدن کسی در ميان دوستان و آشنايان ديگر کسی را شگفتزده نمیکند. اينکه آيا حضور اين تعداد خواننده با توجه به فقر موسيقايی ما در زمينه موسيقی پاپ لازم هست يا نه، بحثی جداست؛ ولی شايد برای خيلیها جای سوال باشد که اين همه انگيزه برای حضور در بازاری که تنها چند خواننده در آن میتوانند به فکر بازگشت سرمايهشان (چه مادی و چه معنوی که همان وقت و جوانیشان است) باشند چيست. خوانندگی اين روزها تعريفش برای خيلیها از يک «هنر» به يک علاقه و سرگرمی تبديل شده تا جايی که بسياری از کسانی که بازه زمانی ورود و خروجشان به اين عرصه به کوتاهی استعدادشان در اين زمينه است آن را محلی برای ابراز وجود يا ناخنک زدن به گوشهای از هنر میدانند و گاهی هم برخی قطعهای موسيقی را کادوپيچ و تقديم کسی میکنند که دوستش دارند. يکی از خوانندگان مطرح که يکی از منابع درآمدش شعر و ملودیهايش است میگفت، اينها بايد باشند تا من و امثال من بتوانيم در اين عرصه پرکار باشيم. Copyright: gooya.com 2016
|