شنبه 22 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمبود دارو همچنان ادامه دارد

شرق: وزير بهداشت از حل مشکل دارويي در کشور مي‌گويد، معاون او کمبود دارو در کشور را دورقمي و رييس دانشکده داروسازي دانشگاه تهران کمبود دارويي را سه‌رقمي مي‌خواند. مساله‌اي که نشان‌دهنده ناتواني مسوولان بهداشت و درمان کشور در حل مشکلات دارويي است. انفعال وزارت بهداشت براي دريافت ارز مورد نياز شرکت‌هاي وارد‌کننده و توليد‌کننده دارو، به‌علاوه مصداق‌هایي براي ناکارآمدي‌هاي مديريتي کار را به جايي رسانده است، که حتي مسوولان در وزارت بهداشت نيز حرف واحد و مشترکي براي حل مسايل دارويي ندارند و هرکدام آمار متفاوتي از کمبود دارو در کشور ارایه مي‌دهند.

در همين رابطه روز گذشته «محمدحسن طريقت‌منفرد» عنوان کرد: مسايل مربوط به انتقال ارز و ورود دارو از ابتداي سال جديد تسهيل شده است و شرکت‌هاي دارويي فعال شده‌اند، همچنين مشکل ديگر کاهش نقدينگي شرکت‌هاي دارويي به دليل مطالبات بيمارستان‌ها و بيمه‌ها بود که توسط بانک مرکزي و به‌وسيله ايجاد خط اعتباري حل شده است، دولت فعلي دارو و مواد اوليه دارويي مورد نياز تا پايان سال را ذخيره مي‌کند و مشکل دارو حل شده است. از طرف ديگر رييس سازمان غذا و دارو و معاون وزير بهداشت با بيان اينکه تعداد کمبودهاي دارويي در کشور از 75 قلم به کمتر از 60 قلم کاهش يافته است، مي‌گويد: مشکل‌سازترين کمبودها مربوط به داروهاي خارجي است. اين در حالي است که پيش از اين رييس دانشکده داروسازي دانشگاه تهران عنوان کرده بود: عملکرد ضعيف وزارت بهداشت تا يک سال گذشته در حوزه دارويي باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه‌رقمي دارو مواجه باشيم، قيمت رسمي داروها نيز به‌طور متوسط ۴۰‌درصد افزايش يافته ولي بيمه‌ها زير بار نمي‌روند و اين پديده عجيبي است. اگرچه مسوولان کنوني وزارت بهداشت پس از برکناري «مرضيه وحيددستجردي» وزير سابق بهداشت، تمامي امکانات و توان رسانه‌اي خود و رسانه‌هاي همسو را براي مطرح کردن ادعاي حل مشکلات دارويي بسيج کرده‌اند اما نکته حايز اهميت اين است که کمبود‌هاي دارويي طي چند ماه اخير براي مردم بيش از پيش قابل مشاهده بوده است و بخش زيادي از بيماران و خانواده‌هاي آنها اين کمبودها را درک کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تعداد کمبودهاي دارويي در کشور به 60 قلم رسيد

وزير بهداشت در حالي سخن از حل کمبود‌هاي دارويي در کشور به ميان مي‌آورد که «عباس حاجي‌آخوندي» رييس سازمان غذا و دارو مي‌گويد: تعداد کمبودهاي دارويي در کشور از 75 قلم به کمتر از 60 قلم کاهش يافته و مشکل‌سازترين کمبودها مربوط به داروهاي خارجي است. او در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر تشکيل باندها و تيم‌هاي منسجم قاچاق دارو در اطراف داروخانه‌هاي دولتي بزرگ از جمله 13آبان، گفت: داروخانه 13آبان خودش يعني معاونت غذا و دارو. 13آبان جزو مهم‌ترين داروخانه‌هاي کشور است. البته ممکن است عده‌اي در بيرون از داروخانه کمين بگذارند و از طريقي داروها را از مسير قاچاق تهيه کرده تا وقتي مردم گرفتار هستند، به آنها عرضه کنند.

وي ادامه داد: بيرون از داروخانه قدرت برخورد نداشتيم، اما اين کار را با حمايت وزير دادگستري پيگيري کرديم که به‌دنبال آن تيم مشترک بازرسي تشکيل شد و وزارت بهداشت هم ساختماني را براي اين امر اختصاص داده است.

حاجي‌آخوندي ابراز اميدواري کرد که اين تيم‌هاي بازرسي مشترک بتوانند نقاط مختلف را با توجه به اينکه ديگر ضابط قضايي هم در هر تيمي وجود دارد، رصد و با موارد تخلف برخورد کنند.

کمبود دارو سه‌رقمي است

اظهارات متناقض وزير بهداشت و معاون او در حالي است که اظهارات هفته گذشته رييس دانشکده داروسازي دانشگاه تهران سه‌گانه اين اظهارات متناقض را تکميل کرد. رسول ديناروند، رييس دانشکده داروسازي تهران که تا پيش از اين در رابطه با مشکلات پيش‌آمده در رابطه با کمبود دارو سکوت کرده بود، پيش از اين عنوان کرد: عملکرد ضعيف وزارت بهداشت تا يک سال گذشته در حوزه دارويي باعث شده که اکنون با کمبود و نبود سه‌رقمي دارو مواجه باشيم، قيمت رسمي داروها نيز به‌طور متوسط ۴۰‌درصد افزايش يافته ولي بيمه‌ها زير بار نمي‌روند و اين پديده عجيبي است. اظهارات او در حالي است که تا پيش از اين او در رابطه با کمبود‌هاي دارويي موجود سکوت کرده بود. او که پيش از اين در زمان وزارت کامران باقري‌لنکراني معاون غذا و داروي وزارت بهداشت بود، با بيان اينکه قطعا وضعيت دارويي کشور در وضعيت مناسبي نيست، عنوان کرد: هم با کمبود و هم با نبود تعداد زيادي از اقلام دارويي مواجه هستيم. بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد تعداد اقلام دارويي که موجود نيستند يا کمبود دارند، سه‌رقمي است. وي ادامه داد: اين مشکلات موجب نارضايتي و ناراحتي مردم شده و آنان را در پيداکردن داروهاي موردنياز خود با مشکل مواجه کرده است، در عين حال گراني و افزايش قيمت برخي اقلام دارويي به اين مشکلات افزوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016