یکشنبه 8 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمال شورجه: نگرانيم خانه‌سينما سرنوشت کانون نويسندگان را داشته باشد

• معاونت حقوقی وزارت ارشاد مامور شده تا بندهای اساسنامه را از لحاظ حقوقی بررسی کند. نظر رئيس‌جمهور به بازگشايی خانه سينماست و اگر وی بخواهد می‌تواند اجازه ادامه فعاليت به هيات مديره فعلی را بدهد.


ايلنا: روند بازگشايی خانه سينما که بعد از دستور رئيس جمهور و تشکيل کميته هفت نفره می‌رفت که به يک روند مطلوب تبديل شود؛ به نظر می‌رسد اين روز‌ها راه ديگری را طی می‌کند. پيش از اين قرار بود بعد از تصويب اساسنامه در کميته هفت نفره که رياست آن را مسعود جعفری جوزانی(نماينده رئيس جمهور) برعهده داشت، خانه سينما بازگشايی شود اما به نظر می‌رسد اين روند دچار اخلال شده و اساسنامه بجای دفتر رئيس جمهور به دفتر وزير ارشاد رفته است و سيدمحمد حسينی(وزير ارشاد) نيز بدون حضور نمايندگان خانه سينما جلسه‌ای را در روزهای گذشته با نمايندگان سازمان سينمايی برگزار کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمال شورجه(کارگردان سينما و يکی از اعضای اين جلسه) در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با تاييد برگزاری اين جلسه گفت: سيدمحمد حسينی علاقه‌مند بود که وضعيت اساسنامه از حالت حقوقی بررسی شود که کداميک از بند‌ها قابليت اجرايی دارد و کداميک از بند‌ها قابليت اجرايی ندارد.
وی ادامه داد: اين جلسه با حضور من، ابوالقاسم طالبی و عباس بابويهی برگزار شد. دليل برگزاری اين جلسه اين بود که در زمان تدوين اساسنامه جديد مباحثی مطرح شد که به توافق دوطرف نرسيد. به طور مثال يکی از بند‌ها اين بود که خانه سينما به عنوان خانه سينمای جمهوری اسلامی ايران شناخته می‌شود اما اينکه عنوان جمهوری اسلامی ايران در بند اول اساسنامه خانه سينما بيايد يا خير محل بحث بود اما به نتيجه‌ای در آن جلسات نرسيديم.
شورجه افزود: همه ارگان‌های داخل کشور زير چتر نظام مقدس جمهوری اسلامی فعاليت می‌کنند اما تاکيدی که وجود داشت تا عنوان خانه سينما به خانه سينمای جمهوری اسلامی ايران تغيير کند و اين عنوان در آرم، پرچم و نشان‌ها درج شود به اين دليل بود که به طور مثال ما نگران بوديم خانه سينما مانند کانون نويسندگان مورد سواستفاده قرار نگيرد.
وی ادامه داد: با اشاره به اينکه در اساسنامه آمده است بايد خانه سينما زير نظر وزارت ارشاد فعاليت کند لذا معاونت حقوقی وزارت ارشاد مامور شده است تا بندهای اساسنامه را از لحاظ حقوقی بررسی کند.
شورجه درباره آينده بازگشايی خانه سينما گفت: قاعدتا خانه سينما بازگشايی می‌شود و نظر رئيس جمهور هم اين است که خانه سينما بازگشايی شود و اين کار بعد از بررسی و آماده شدن اساسنامه صورت بگيرد.
شورجه افزود: خانه سينما يا بايد با تشکيل صنوف قانونی بازگشايی شود يعنی بايد ابتدا صنوف قانونی تشکيل شود و بعد مجمع عمومی تشکيل شود و بعد اينکه هيات مديره تشکيل شود زيرا در وضعيت فعلی هيات مديره فعلی نمی‌تواند فعاليت کند و تا زمانی که صنوف قانونی تشکيل نشود و مجمع عمومی تشکيل نشود خانه سينما نمی‌تواند فعاليت قانونی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حالت ديگر می‌تواند اين اتفاق بيفتد که رئيس جمهور بگويد هيات مديره سابق به فعاليت خود ادامه دهد تا آنکه صنوف قانونی شود و مجمع عمومی برگزار شود و يا اينکه هياتی مرکب با حضور اعضای فعلی هيات مديره خانه سينما و همچنين نمايندگان جديد انتخاب شوند و مديريت خانه سينما را برعهده داشته باشند تا مجمع عمومی برگزار شود و هيات مديره جديد نيز انتخاب شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016