دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مميزی قبل از نشر، عشق است!

• آقای وزير بداند هيچ لذتی با لذت گرفتن مجوز قابل مقايسه نيست. وقتی ناشر زنگ می‌زند و می‌گويد فلانی کتابت بدون حذف مجوز گرفت، بهترين لحظه زندگی است.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) - طنز روز - از روزی که آقای جنتی وزير محترم ارشاد گفته‌اند: «مميزی قبل از نشر برداشته می‌شود»، خواب و خوراکم به هم ريخته است. می‌دانم خبر خبر خوبی است، می‌دانم حتما حالا داريد با خودتان می‌گوييد فلانی باز دارد غر می‌زند، ولی باور کنيد من هم از اين وعده وزير محترم خوشحال شدم، ولی يک سؤال يا بهتر بگويم شبهه‌ای برايم ايجاد شده است که وقتی به آن فکر می‌کنم، ترجيح می‌دهم به آقای وزير بگويم قربان بگذاريد مميزی‌ همان‌طور قبل از نشر انجام بشود!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


می‌دانيد شبهه‌ام درباره برداشتن مميزی قبل از نشر چيست؟ شبهه‌ام اين است که وقتی مميزی قبل از نشر برداشته می‌شود، کجا گذاشته می‌شود؟ به هر حال وقتی مميزی قبل از نشر برداشته می‌شود، بايد يک جايی برايش پيدا کنند يا نه؟ چون بدون مميزی که نمی‌شود کتاب منتشر کرد!‌ بله؟ اما مميزی را بعد از نشر هم نمی‌شود گذاشت، چون معنی ندارد. بعد از نشر که چيزی را مميزی نمی‌کنند! بعد از نشر فقط می‌شود کتاب را خمير کرد! البته شايد مميزی قبل از نشر تبديل به مميزی قبل از خواندن بشود، يعنی ناشر برود با خيال راحت همچون سوييس، کتاب را چاپ کند، بعد کتاب چاپ‌شده را بفرستد ارشاد برای گرفتن مجوز خواندن! شايد هم به جای مجوز خواندن، مجوز فروش مد بشود، يعنی ناشر کتاب را چاپ کند، بعد برای اين‌که بتواند آن را بفروشد، کتاب را به ارشاد بفرستد و بعد در ارشاد‌ مراحل مميزی قبل از نشر روی آن انجام بشود و در صورت نداشتن مشکل، مجوز فروش برايش صادر بشود. می‌بينيد؟ هيچ‌طوری نمی‌شود از مميزی قبل از نشر فرار کرد. مميزی هميشه هست. مجوز هم هميشه هست!

حالا ممکن است ارشاد بخواهد مميزی قبل از نشر را از ورازت‌خانه به انتشارات منتقل کند، يعنی مميزی را خود ناشر انجام بدهد. آن وقت است که مميزی قبل از نشر تبديل به مميزی قبل از نوشتن می‌شود، چون آن وقت ناشر دائم به نويسنده تذکر می‌دهد و اين‌طوری اگر کتاب قبلا يک بار در ارشاد مميزی می‌شد و رد می‌شد، اين‌بار هزار بار در خود نشر مميزی می‌شود! به نظرم آقای وزير به جای اين‌که مميزی قبل از نشر را بردارد، لطف کند گيروگورهای بعد از نشر را رفع کند که به صلاح و فلاح نزديک‌تر است!

در پايان عرض می‌کنم که ما به مميزی قبل از نشر عادت کرده‌ايم. آقای وزير بداند هيچ لذتی با لذت گرفتن مجوز قابل مقايسه نيست. وقتی ناشر زنگ می‌زند و می‌گويد فلانی کتابت بدون حذف مجوز گرفت، بهترين لحظه زندگی است. اگر مميزی قبل از نشر برداشته شود، اين لذت از نويسندگان گرفته خواهد شد! اصلا اگر مميزی قبل از نشر نباشد، نوشتن آن حال و هوای هميشگی را ندارد. تمام عشق نويسندگان اين است که مثلا به جای مايو بنويسند لباس مخصوص شنا تا بتوانند مميزی را رد کنند. حالا اگر مميزی نباشد و کسی بنويسد مايو و بعد کتاب چاپ بشود که ديگر کار ما با کار ديگران فرقی ندارد؟ آقای وزير بگذاريد متفاوت بمانيم!

باقی بقای‌تان!
رضا ساکی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016